Využití filozofie Total Quality Managementu
25. 3. 2008
U n i v e r z i t a K a r l o v a
Pedagogická fakulta
Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství
Centrum školského managementu
Využití filozofie Total Quality
Managementu
v podmínkách základního školství se
zaměřením na pedagogické pracovníky
Závěrečná práce Funkčního studia II
pro řídící pracovníky ve školství
Autor: Mgr. Vlastislav Sýkora
Obor: Školský management
Forma studia: kombinované
Datum odevzdání práce: 18. listopadu 2005
Čestné prohlášení
Prohlašuji, že jsem předkládanou závěrečnou práci vypracoval sám za použití zdrojů a literatury v ní uvedených.
Mgr. Vlastislav Sýkora
Podpis:……………………………………..
Resumé:
Závěrečná práce se zabývá způsobilostmi pedagogických pracovníků. Vysvětluje fáze rozvoje učící se organizace a nastiňuje možný způsob vytváření profesních kritérií na pozici povolání učitele. Zdůrazňuje význam práce s lidmi jako velmi významnou složku při budování moderní školy.
Práce vychází z filozofie Total Quality Managementu, kterou se snaží vysvětlit a aplikovat na oblast školního prostředí zejména do personální oblasti. Přináší jeden z možných přístupů k rozvoji profesionality ve školství, nachází soubor způsobilostí a vyhodnocuje klíčové kompetence učitelů.
V práci jsou uvedeny některé návrhy formulářů, které mohou pomoci při systematickém a plánovitém rozvoji způsobilostí pedagogických pracovníků.
Výsledek naznačuje, že implementace koncepce způsobilosti tak, jak je vnímána filozofií TQM, je možná a i ve školách může zajistit snadnější adaptaci pracovníků na měnící se požadavky ve vzdělávání.
Summary:
This thesis deals with the comepetences of pedagogical staff. It explains the development phases to an organization and it foreshadows a possible way of making teachers’ profession criteria. It emphasizes the importance of working with people as a significant component in creation of a modern school.
The thesis issues from the Total Quality Management philosophy and it tries to explain and apply in school area especially in personal area. It brings one of possible approaches to the development of personality in education system, it finds a set of competences and it analyzes the key competences of teachers.
Some examples of forms are suggested in the thesis. They may help in a systematical competence development of pedagogical staff.
The result shows that the implementation of competence approach as it is perceived by the TQM philosophy is practicable and it can provide easier adaptation of the staff to changing requierements in education.
Klíčová slova:
Hodnocení, kompetence, komplexní řízení kvality, kvalita, osobní rozvoj, pracovní místo, pracovní náplň, profesní kompetence učitele, rozvoj způsobilosti, Total Quality Management, TQM, učící se organizace, vzdělávání, způsobilost.
Obsah:
1. Úvod
1.1 Zdůvodnění a stanovení cíle práce
1.2 Formulace tématu
1.2.1 Hypotéza
1.3 Oblast manažerské práce
2. Koncepce řízení kvality
2.1 Co je TQM?
2.2 Principy managementu kvality
2.3. Výhody TQM a využití ve školství
3. Kompetence pedagogického pracovníka
3.1 Vymezení pojmu
3.2 Uplatnění pedagogických kompetencí v praxi
4. Uplatnění koncepce TQM v oblasti rozvoje způsobilostí zaměstnanců ve školství
5. Analýza pracovního místa
5.1 Popis pracovního místa
6. Hodnocení způsobilosti
6.1 Pracovní prostředí
7. Plán osobního rozvoje
7.1 Postup při sestavování plánu
8. Rozvoj způsobilostí pedagogického pracovníka k TQM
8.1 Vzdělávání
8.2 Proces vzdělávání
8.3 Rozvoj způsobilosti vedoucích pracovníků
8.4 Učící se organizace
9. Hodnocení plnění stanovených cílů
10. Učící se škola a způsobilost
11. Výzkumná část
11.1 Dotazník
11.1.1. Rejstřík způsobilostí
11.2 Způsob vyhodnocení podkladů
12. Analytická část
12.1 Výsledek analýzy pracovního místa
12.2 Popis pracovní funkce
12.3 Hodnocení způsobilosti
12.4 Návrh formuláře osobního rozvoje učitele
12.5 Rozvoj způsobilostí učitelů - obecně
13. Závěr
14. Seznam použité literatury
15. Přílohy
Pracovní náplň učitele
Pracovní náplň třídního učitele
Pracovní náplň výchovného poradce
Pracovní náplň předsedy metodického sdružení, předmětové komise
Pracovní náplň správce kabinetní sbírky