Jdi na obsah Jdi na menu
 


test

V redakci AUTO. CZ jsme již otestovali mnoho octávií, takže se asi ptáte, jaké nové informace vám tento test může přinést. Odpověď je však jednoduchá, octavie má za sebou první facelift, neboli první větší úpravu designu i funkčnosti od zahájení výroby. Je však pravda, že u škodovky "optimalizují" své modely průběžně, takže facelift není tak nápadný, jak se očekávalo.

Z pohledu vnějšího designu potěší lepší integrace přední masky do karosérie (podobně jako u Fabie) a také čirá optika světlometů. Nový tvar má také přední i zadní nárazník. Zvýšena byla tuhost karosérie, což se odráží v lepší schopnosti ochránit posádku při nehodě. Změnou tvaru sedadel bylo vyšetřeno dalších 22 mm v podélném směru pro cestující na zadních sedadlech. Další informace k facelitu octavie najdete .

TDI motor s výkonem 81 kW je zatím nejvýkonnější variantou, kterou je možno do octavie objednat, přestože už jsou v koncernu VW k dispozici nové TDI-PD motory 74, 85, 96 a 110 kW. Zřejmě zde hraje roli vyšší cena nebo nedostatek těchto nových motorů. Turbodiesel "TDI 81 kW" však plní roli nejvýkonnější vznětové jednotky pro octavii s přehledem a jistotou. Motor má ve všech režimech otáček dostatek síly pro zrychlení. Rozsah použitelných otáček je opravdu pozoruhodný - i ve velmi nízkých otáčkách (okolo 1400-1600 ot/min) má motor ochotu zrychlovat. Naopak i v nejvyšších otáčkách (4000-4300 ot/min) má stále dostatek síly. Typický pokles výkonu nastává až u 4500 otáček za minutu. Zpřevodování je však tak ideálně nastaveno, že nejvyšší otáčky není nutno běžně vůbec využívat. Dieselové "nýtování" pronikající k cestujícím od motoru je na poměrně nízké úrovni a při rychlejší jízdě jej přehlušují pneumatiky a aerodynamický hluk. Velmi oce®ĺuji také absenci "dunění" motoru přenášeného k uším posádky (v cca 2200-2500 ot/min), které je typické pro TDI motory v Passatu a Audi A4. Toto je zřejmě způsobeno odlišným - podélným uložením motoru v Passatu a A4 narozdíl od podélného v octavii.

Spotřeba jak, už u TDI motorů bývá zvykem, se nijak výrazně nemění se zatížením motoru. Proto také při plném využívání výkonu motoru při cestě na ženevský autosalon (reportáž z ženevského autosalónu najdete ) bylo dosaženo průměru 6,4 l/100 km. Při úspornější, ale ne pomalé jízdě je možné se bez problémů dostat pod šestilitrovou hranici.

U některých, především lehčích automobilů, těžké vznětové motory nepříznivě ovliv®ĺují jízdní vlastnosti vozu. V tomto směru nezbývá než octávii s TDI motorem opět pochválit, protože jízdní vlastnosti jsou nezáludné a až v mezních situacích je octavia nedotáčivá. Brzdové soustavě s ABS a kotoučovými brzdami na všech kolech také nelze nic vytknout.

Facelift se "dotknul" i interiéru, který je nyní laděn do černa (dříve šedá) nebo jako v případě testovaného vozu "černo-béžově". Pozměněn byl také design číslic rychloměru a otáčkoměru. Na první pohled se změněné číslice zdají být nepřehledné, ale v praxi jsem s odečítáním rychlosti a otáček neměl žádné problémy. Sedáky mají také nové barvy potahů, ale jejich značná tvrdost zůstala nezměněna. Mimochodem ve Fabii jsou sedáky o poznání měkčí. Ke kladům patří i nadále prostor vepředu. Po několika úpravách vybrání předních opěradel i zadních sedadel je přijatelné i místo vzadu. Je škoda, že octavia neměla takto provedené sedadla hned v začátku prodeje. Mohla se vyhnout nepříjemné pověsti o miminu místa na zadních sedadlech.

Vždy ocením dvouose a ve velkém rozmezí seřiditelný volant a velmi přesně a lehce jdoucí řazení. Posilovač řízení má ideální účinek a spojka vzhledem k velkému točivému momentu motoru jde také poměrně lehce. Tato kombinace zaručuje příjemné ovládání vozu i při řízení na velké vzdálenosti.

Zavazadlový prostor octavie má pozoruhodný objem 548 litrů, který po sklopení zadních sedadel překoná hranici 1500 l. Za příplatek 4700 korun je možné mít "mezipodlážku", která umožní uschování menších předmětů, které by se jinak "válely" po zav. prostoru.

Octavia Combi je dnes již vyzrálým automobilem se kterým musí konkurence počítat. Seznam výbavy modelu Elegance je velmi dlouhý (viz níže) a zahrnuje téměř veškeré prvky výbavy, které si běžný motorista může přát. V nadstandardní výbavě testovaného vozu se objevily dokonce xenonové světlomety, boční airbagy, senzor automatického spouštění stěračů, parkovací asistent automatická klimatizace či stabilizační systém ESP (!) Proto se nelze divit, že cena přesáhla tři čtvrtiny miliónu korun. V této cenové hladině ale již "krouží" nemilosrdná konkurence, ať už ve stejné třídě vozů nebo méně vybavené vozy střední třídy. Škoda Octavia Combi však má mnoho předpokladů uspět.