Co je to TUNING:
Slovo tuning znamená v originále z angličtiny "ladění", ne náhodou se teď toto slovo používá i v motorismu. Dnes už, naštěstí, rozlišujeme tuning a styling, ale obecně tuning platí pro všechny změny na autě. Když už jsem u toho rozdělení na tuning a styling, pojďme si nejdříve povědět něco o tom stylingu.
Styling jsou úpravy především designové, prostě ty, které jsou vidět. Mezi ně patří např. výměna nárazníku, sportovní prahy, litá kola, většinou těch největších možných rozměrů, výměna světel (předních nebo zadních, většinou za čirá), spoilery, křídla a mnoho dalších doplňků, které mohou mít, a většinou mají pouze, estetický dojem. Neříkám, že to tak platí vždycky, ale je málo tunerů, kteří při výměně nárazníku koukají třeba na lepší přívod vzduchu apod. Vybírají si nárazník hlavně podle vzhledu a já jim to nezazlívám. Taky bych to tak udělala. Co se týká interiéru, tak ani ten není dnes zdaleka ošizen. Dnešní tuneři i jemu věnují náležitou péči a tak se, po usednutí za volant, můžeme setkat např. se sportovními pedály nebo volantem, sportovní sedačkou nebo sedačkami, vícebodovými sportovními pásy, ale dnes už i velice výkonnou autohifi soustavou. Díky stylingu se auto může proměnit v něco, v čem už byste nepoznali původní stroj. Pár takových strojů můžeme vídat i u nás na srazech. A ptáte se, co je to teda ten tuning? Tak to jsou většinou ty úpravy okem neviděné. Mohou to být úpravy na motoru, brzdách, podvozku (i když tam jsou občas vidět), jsou to úpravy spíše technického rázu. Jak začít tunit: Ideální začátek je asi jasný všem. Nejprve si musíme vybrat auto, které bychom chtěli vytunit. Myslím, že pokud budete chtít opravdu nějaký velký tuning, tak je nejlepší koupit auto lehce bourané, je levnější a pokud to není moc velká rána, tak to vůbec nevadí, neboť Vy, jako tuneři stejně celé auto budete předělávat. Jestli jste ještě tuneři v plínkách, tak si myslím, že pro začátek je asi nejvhodnější české auto, protože je na něj nejvíce dostupných doplňků a za příznivé ceny. V České republice existuje už relativně dost firem nabízející tuningové doplňky, takže nebude zase tak velký problém svého plechového mazlíčka vylepšit k obrazu svému. Pak jsou v čechách firmy, které vám podle vašeho grafického návrhu zhotoví např. nárazníky, které budete mít jen vy a nikdo jiný. Toto je tzv. individuální tuning a v ČR takto působí, mezi nejznámějšími, například Lamino servis, který má na svědomí velké množství dnešních top tuning aut v ČR. O tuningovém autě platí, že musí mít hlavně litá kola, protože jak se říká, kola dělají auto, takže byste asi měli začít koly. Mezi koly je bohatá nabídka a tak záleží jen na vás, jaká byste na své auto chtěli dát. Chcete-li dát větší, což je vlastně tradice tunerů, tak s tím souvisí i další úpravy. Například je to komplet jiný podvozek nebo alespoň pružiny a rozšíření blatníků, aby vám kola neškrtala o lemy. Jestli jste si vybrali kola, hurá na karoserii! Jak už jsem psala, měli byste vyměnit prahy a nárazníky.Práh by měl s oběma nárazníky tvořit jednu linii. Nemělo by se stát, že třeba zadní nárazník má svoji spodní stranu výš než práh, ale pokud se vám to tak líbí... Tato maličkost dnes není samozřejmostí, bohužel. Část tunerů totiž zapomíná na zadek auta. Jestliže máte prahy, pojďme se podívat na nárazníky. Čím větší, tím lepší. To v tuningu platí všude. S tím vám pomohou ve všech tuningových prodejnách, ale i navštívíte-li jakýkoliv tuningový sraz. Na srazech jsou vždy prodejci se svými stánky a máte možnost koupit zboží s výstavní slevou. Spodek máme hotový. Teď se zkusme podívat na světla. Světla jsou sice detailem, ale s autem dokáží provést úplné divy. Tak třeba přední světla. Hodně používané je mračení. To můžeme udělat dvěma způsoby. První z nich, ten jednodušší, je ten, že koupíme plastová mračítka, ta ale moc parády nenadělají. Ten druhý, náročnější, dražší, ale hezčí, je ten, že na haubnu navaříme kus plechu. Je to práce pro šikovného klempíře, ale výsledek stojí za to. Zadní světla jsou jednodušší. Ty se většinou jen vymění, ale není to moc levné. Dnes už taky koupíte speciální světla přímo na vaše auto v tuningových obchodech. Další možností je nástřik speciálním sprejem, ale pozor, nesmí se to přehánět! Design ANO, ale pozor na účinek! Motor. Zvyšujeme jeho sílu pomocí speciálních sportovních vzduchových filtrů, přečipováním jednotek a nebo třeba i výměnou výfukového potrubí. Další možností, v tomto případě jen pro dieselové motory je tzv. powerbox, který bez jakéhokoliv velkého účinku do motoru přidá velké množství výkonu. Je to věc, která, když vás přestane bavit nebo prodáváte auto, tak ji můžete vyndat a dát do jiného dieselového motoru. V podstatě se jedná o něco jako přečipování, ale dočasné... Úpravy motoru jsou většinou práce složité, tudíž převážně pro odborníky, a tak pokud se pro ni rozhodnete, určitě vám nezbude nic jiného, než navštívit nějaké specializované pracoviště. Zde vám pomohou. Nesmíme ale zapomínat na to, že když auto dobře jede, musí ještě lépe zastavit. Proto byste měli upgradovat i brzdový systém. S tím vám opět pomohou odborníci. A na konec bych vám ještě chtěla připomenout, že na pořádném tuningovém autě jsou zbytečnosti, jako třeba plastické nálepky s nápisy (např. ABS) a třeba i název auta opravdu zbytečné a v mnoha případech se nenechávají. Ale záleží jen a jen na vkuse každého tunera co se právě jemu líbí a co nelíbí. Neberte tento text, jako že jedině tento "návod" je špatný. Byl to jen takový malý návrh toho, jak by se s tuningem mohlo začít... Každopádně, pokud se rozhodnete začít tunit, přeji vám hodně štěstí a tuningových úspěchů.