Hned v úvodu článku chceme poznamenat, že o hře S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky není známo tolik informací, jak bychom si přáli, ale přeci jenom i to málo jistě stojí za zveřejnění a my se s vámi o získané vědomosti mile rádi podělíme. Byť se to nemusí na první pohled zdát, tak S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky nebude pokračováním originálního titulu, nýbrž jeho prequelem či chcete-li počeštěle předkračováním. Radioaktivní zónou, nazývanou místními obyvateli pouze jako Zóna, otřásl další výbuch a celé místo se začalo neuvěřitelnou rychlostí měnit. Cesty vyšlapané S.T.A.L.K.E.R.y zmizely, nové se objevily a nic není tak, jak bylo před výbuchem. Všechny frakce S.T.A.L.K.E.R.ů se rozpadly a Zónou zmítá strach, chaos a nejistota. Píše se rok 2011, což je přesně jeden rok před událostmi v S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl.
Herní prostředí bude z části zrecyklováno. Polovina lokací by totiž měla být použita z původní hry, zatímco druhá polovina herního prostředí by měla být zcela nová a originální.
Hráči se ujmou role nového S.T.A.L.K.E.R.a, který začíná prozkoumávat celé herní území. K dispozici bude opět šikovné PDA, do kterého si budete zapisovat veškeré úkoly a cíle misí. Projít by však mělo viditelnou revizí, která by ho měla učinit ještě přehlednějším a uživatelsky přívětivějším. Přesně to samé čeká HUD, který by již neměl rušit unikátní atmosféru hry. Jistě se dočkáme i několika nových zbraní a předmětů, které budeme moci ve hře použít. Nově se však všechny zbraně budou moci poničit a následně opravit, což by mělo posunout hratelnost do nového taktičtějšího rozměru. Chybět nebude ani možnost upgradu zbraní, stejně tak jako ochranných vest atd. Stejně jako v originálu, tak i zde bude celá hra založena na nelineární hratelnosti, založené na prozkoumávání herní plochy obřích rozměrů a plnění nejrůznějších hlavních i vedlejších úkolů. Herní prostředí bude z části zrecyklováno. Polovina lokací by totiž měla být použita z původní hry, zatímco druhá polovina herního prostředí by měla být zcela nová a originální. Opět se v pozdějších fázích hry budete moci přidat k jednotlivým skupinám S.T.A.L.K.E.R.ů, což s sebou přinese jak spoustu výhod, tak nevýhod. Ne každá frakce je s ostatními zadobře a nevinný průzkum terénu se tak posléze může změnit v přestřelku a později i holý boj o život. Celkově by měly být NPC postavy mnohem více propracovány, než v předchozím díle a stejně tak i rozhovory s nimi.
Vezmeme-li v potaz, že původní hra byla ve vývoji několik let, tak nás velmi zarazilo prohlášení, že by se S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky měl na trhu objevit již v prvním čtvrtletí příštího roku.
Z technického hlediska bychom se měli oproti původní hře dočkat hned několika zlepšení. S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky poběží na vylepšené 1.5 verzi herního enginu X-Ray. Modely postav by měly být detailnější, stejně tak jako okolí. Tvůrci vyzdvihují i markantní pokrok v oblasti animace, která by nyní měla být reálně plynulá. Podpora DirectX by měla být nyní ještě obsáhlejší a dočkat bychom se měli takových oku lahodících vychytávek, jako parallax bumpingu, detailních částicových efektů, motion bluru, efektu hloubky i adaptování očí. Vezmeme-li v potaz, že původní hra byla ve vývoji několik let, tak nás velmi zarazilo prohlášení, že by se S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky měl na trhu objevit již v prvním čtvrtletí příštího roku. Pokud vše dopadne tak jak má a tvůrci se vyvarují velkému počtu bugů, tak by se fanoušci originálu mohli dočkat dalšího zajímavého dobrodružství, které sice možná neposune žánr FPS bůhvíjak kupředu, ale solidně zabaví.