Zdenek Merta u klavíru – Jaroslav Svěcený: Mr. Activity, 17.12.2014, Brno, Hlídka č. 2
Mr. Activity byl podtitul dalšího dílu z cyklu pořadů „Zdenek Merta u klavíru“. Tímto titulem pasoval klavírista a skladatel svého dalšího hosta, kterým byl houslový virtuos Jaroslav Svěcený. Důvodem byla neuvěřitelná šíře aktivit, které Jaroslav Svěcený zvládá. S ohledem na prosincový termín, mělo toto setkání přátel hudby příchuť nadcházejících vánočních svátků. Impozantní byl hned počáteční vstup Zdenka Merty, který diváky přivítal u klavíru variacemi na slavnou vánoční melodii „Rolničky“. Motiv začal vyťukávat do kláves piána jedním prstem a postupně vystřídal ve svých improvizacích jednotlivá hudební období od baroka přes klasicismus, romantismus až po rockenroll. Návštěvníci si tedy mohli vychutnat slavné „Rolničky“ v netradičním a neotřelém hávu ala Bach, Mozart, Beethoven či Smetana až Merta.
Cyklus představuje různé osobnosti z oblasti hudby. Většinou tedy převládá hudba nad slovem, přesto se divák dozví o hostovi spoustu zajímavostí. V tomto případě však ve své četnosti porazilo slovo hudební múzu a to s ohledem na výřečnost hosta. Vystoupení však bylo neméně zajímavé a vydařené. Jaroslav Svěcený například předvedl řadu historických houslí od italských, francouzských i pražských mistrů. Přednášku virtuos doplnil také hudebními ukázkami. Pořad poodhalil různé tváře Jaroslava Svěceného. Představil se nejen jako houslista, ale také jako soudní znalec, organizátor festivalů či skladatel.
Odhalena byla také tvář Jaroslava Svěceného na malířském plátně. I v tomto případě jsem pro cyklus připravil portrét hosta. Je zajímavé sledovat reakce hudebníků po odhalení jejich portrétu, který bývá v průběhu pořadu zahalen. Jaroslav Svěcený se kupříkladu pozastavoval nad výrazem své tváře, kterou jsem mu na obraze přisoudil. Glosoval to slovy, že musel hrát při nejmenším Schönberga. Poté následoval hudební vstup, v němž virtuos interpretoval vlastní skladbu věnovanou městu New York. V tento okamžik stál pan Svěcený v blízkosti plátna a z publika se ozval šum, že je to přesné. Po vystoupení mi pak zdůvěřil, že již za ním bylo ohledně obrazu několik návštěvníků. Byli toho názoru, že při portrétování hrál zcela jistě tu svou skladbu pro NewYorčany. Tuto kapitolu uzavřel jinak velmi přívětivý a usměvavý houslový virtuos tím, že se zkrátka při hře na housle nevidí…
/Dominik/
Sestřih pořadu ke shlédnutí ZDE
Variace na Rolničky v podání Zdenka Merty ZDE