Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie - článek k 40. letům vzniku FKO

11. 5. 2008

FIAT KLUB OSTRAVA k 40-ti letům

   Na podzim před čtyřiceti lety se novopečený ostravský majitel šestistovky Dr.Bartoš přečetl ve Světě motorů o založení Fiat klubu v Praze. Nemeškal a podle evidence Mototechny pozval všechny nové majitele šestistovek na ustavující schůzi Fiat klubu Ostrava. 

   Od této památné první schůze v restauraci "U Helbicha" v Bělském lese je dodržován první čtvrtek v měsíci v 17 h jako čas schůzek fiatářů. Jak čas běžel, místa schůzek se měnila, nečastěji pro stavební úpravy, a tak se dnes fiatáří schází v populární restauraci "U Boříka" v Nové Vsi, která přestože byla loni postižena povodní, je dnes opět v plné kráse.
   V průběhu let se na schůzkách, které vždy byly jiné, než u většiny organizací bývalého Svazarmu, vystřídala řada besedníků, nejčastěji cestovatelů či sportovců. Stačí vzpomenout za všechny jen F.A.Elstnera, doc. Rajko Dolečka, dr.Břetislava Staše, či motoristy Zdeňka Treybala, ing.Gajdoše, Aleše Trubeckého, Jana Diblíka, Petra Skalu a nestárnoucího závodníka Ing.Aleše Fešárka.
   Nežili jsme ovšem jen schůzemi, ale pořádali jsme technické dny, provozovali vlastní sklad náhradních dílů (součástkovou základnu), věnovali se motoristickému sportu pořádáním "jízd zručnosti" a "honů na lišku" a několikrát jsme uspořádali exkurzi do polské automobilky FSM v Bielsku-Bialé a Tynách. Účast na velkých srazech fiatářů byla samozřejmostí.
   V prvních letech měl klub přes dvěstě členů i "přespolních" až ze Šumperka či Rožnova pod Radhoštěm a jejich počet ještě stoupal. Následkem velkého dovozu licenčních Fiatů přestal být počet členů únosný a proto jsme založili nové dceřiné kluby Fiat Polski a VAZ-Žiguli. V době patnáctého výročí klubu, kdy první předseda dr.Bartoš (zemřel v roce 1995 ve věku 69 let) odcházel z funkce, se počet členů ustálil asi na stopadesáti. Po roce 1989 počet členů dramaticky poklesl až na dnešní stabilizovaný stav dvou tuctů věrných. 

   Letosšní "spojenecký" sraz je vyvrcholením srazových aktivit ostravských fiatařů. První sraz v Řece k desátému výročí byl tak úspěšný, že se opakoval již za dva roky. Zato třetí sraz v Trojanovicích byl o rok zpožděn za 15.výročím z důvodů generační výměny ve výboru klubu. Dvacáté jubileum jsme oslavili v pravých zimních podmínkách na horské chatě v Dolní Lomné. Pak následovala serie srazu v Autocampu Fulnek v letech 1983, 1988 a 1993. Tento zatím poslední sraz již firma FIAT S.p.A., ani FIAT ČR nepodporovala, jak bylo mylně ale očekávaně uvedeno v programu, ale pouze ostravský dealer Fiatu, společnost Autoleasing s.r.o. a další inzerenti tohoto programu. Jen nejsarší pamětníci si vzpomenou na doby štědré podpory Fiat klubu ze strany turínské automobilky. Ať už to byla účast továrních servisních vozů na fiatářských setkáních, nebo dvakrát ročně pravidelné letecké zásilky propagačních předmětů.
   Tak, jak téměř zmizely ze silnic šestistovky, tak pominul i zájem výrobce na existenci Fiat klubu v Čechách i na Moravě. Je symbolické, že s uvedením nové šestistovky pod označením "Seicento" v roce 1998 se opět Fiat ČR začal zajímat o fiatáře a významně přispěl ke zdaru a úrovni srazu, pořádaněho ke čtyřicátému výročí založení prvních tří Fiat klubů v České republice.

Rudolf Šupík, přeseda FK Ostrava, létapáně 1997 

 

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

ObrazekObrazekObrazek

Obrazek

Obrazek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář