Jdi na obsah Jdi na menu
 


Memoriál Jiřího Vaňka 1.8.2009 Zámek Kravaře

9. 8. 2010

Zámek Kravaře ve Slezsku
Memoriál Jiřího Vaňka

 
Setkání historických vozidel 1. 8. 2009
 
Jaromír Polášek
 

   Sobota ráno, je krátce po páté hodině, chtělo by se ještě spát – ani Maluchovi se nechce startovat, chytá až na třetí pokus. Rychle umýt, navoskovat a naleštit, přetáhnout gumy a plasty, nasednout a vyrazit.

   Motor vesele duní svou obvyklou tóninou, nespěchám, jedu něco mezi 70 – 80 km/h. Projíždím po staré cestě přes Žabeň, před Paskovem odbočuji na Starou Bělou, projíždím přes Hrabůvku a Zábřeh směrem na Porubu, sjíždím serpentinami k Dolnímu Benešovu a těsně před devátou hodinou přijíždím k zámeckému areálu v Kravařích.
Svého Fiata zaparkuji kousek před zámeckou branou – nenacházím dost odvahy a drzosti, abych zajel až do areálu.

Obrazek 

   Příjezdová cesta je částečně rozkopaná, nedávno pokládali kanalizaci. Jezdí se po štěrku, přijíždějící veteránisté nadávají na díry, plno prachu a komentují pomalý postup pořadatelů. A je na co se koukat – jako první Fiat se objevuje krásně opravený Fiat 850 Sport Coupé.

Obrazek

   Další auta na sebe dlouho nenechají čekat. Pestrá směsice veteránů, klasiků i old timerů, některé sporťáky mají stěží dvacet let. Prohlížím si krásnou Pragu Excelsior, několik kabrioletů zn. MG, parádní kabrio Ford Mustang, přijely automobily zn. Jaguár, Bentley, Porsche, Volskswagen, Mercedes, Renault, Aero, Trabant, Lada, Škoda (prvorepublikový Rapid, několik Felicií, Octavia, 1100 MBX, kabrio Š 743, okruhová MTX, Škoda buggy), Tatra a dalších značek.
Zajímám se samozřejmě zejména o italská auta, těch se také dostavil slušný počet.
 
   Kousek od zámku stojí úžasný Fiat 520 z roku 1928, vzorně zrestaurovaný do posledního detailu, včetně obnoveného čalounění – sedadla spíše připomínají klubovky v obývacím pokoji.

Obrazek Obrazek

   Dalším parádním kouskem je Fiat 124 Sport s nálepkou Ecce Homo Historic Šternberk 2006 v rohu čelního skla. Prohlížím si ho a fotím ze všech stran.

Obrazek

   Přijíždí Fiat 850 Sport Spider – jeden se veze a tři tlačí… Krásný kousek, jenom má podstatnou chybu – nejede, chcípá, nedrží volnoběh.

Obrazek

    Pak už je to jako ve filmu Slavnosti sněženek – „Říkají o mně, že jsem odborník“. Nořím se pod kapotu a hledám chybu. Vyčištění trysky, seřízení délky lanovodu a přidání bohatosti směsi kupodivu pomáhá na první pokus.

Obrazek

   Honem dál, opodál stojí málo viděná Lancia β 2000 – polokabriolet. Už něco pamatuje, při bližším ohledání na bocích místy praská lak, majitel je ze Vsetína.

Obrazek

   Potupně je na laně dotaženo nádherné Ferrari 308 GTS. Důvodem je velké horko a prasklé dvakrát zahnuté koleno odvodu chladicí kapaliny od motoru.

Obrazek

   Zanedlouho se daří sehnat potřebnou součástku – přístup je žalostný, málo místa na ruku, natož na nářadí. Opouštím unavenou posádku, která tiše bojuje se závadou…

Obrazek

   Horko je čím dál tím větší, naštěstí pořadatelé mají dostatek stánků s občerstvením, v provozu je i zámecká restaurace. Přijíždějí naši známí z bartošovického srazu – členové „Prajzska Maluch Horde“ z Hlučína.

Obrazek

   Objevují se další Fiaty – „pětistovky“, k vidění je i jedna X 1/9 Bertone z Moravskoslezského kraje.

Obrazek

   Znovu mě odchytávají další posádky Fiatů – zlobí jedna „osmsetpadesátka“ a přidává se „pětikilo“. Sotva si očistím ruce, začne se ozývat hromový rachot.

Obrazek

Před zámkem stojí nastartovaný monopost Tatra 607-1 z padesátých let, dosavadní držitel československého rychlostního rekordu na otevřené silnici Valašské Meziříčí – Hranice na Moravě. Na kamenné dlažbě řidič Adolf Veřmiřovský 16. října 1953 dosáhl rychlosti 207,972 km/h. Palivo – metylalkohol 70,5%, letecký benzín 15%, benzol 12%, aceton 2% a ricin 0,5%.

 Přijíždí prapodivné monstrum – pardon – přilétá nebo přijíždí? 

Obrazek

Autem se to dá nazvat stěží – americký Franklin s britským motorem JAP, odvozeným ze stíhačky z doby 1. světové války. Důvodem stavby zvláštního vozidla, které vzniklo v několika tisícové sérii, byl nadbytek leteckých součástek – zejména motorů – po ukončení války. Do Evropy bylo údajně přivezeno několik exemplářů. Dochovány jsou dva v žalostném stavu, v Kravařích byla předvedena zdařilá replika.

Obrazek

 A jak se takové vozidlo řídí? Volantem se přes lankový převod natáčí celá zadní tuhá náprava – brzdovým pedálem se brzdí pravé zadní kolo, ruční brzdou zase levé zadní kolo. Zpátečku to nemá, dopředu to „letí“ maximální rychlostí cca 100 km/h.

Obrazek

Před obličejem zuřivě cvakají ventily a před strašlivým hukotem větru od vrtule chrání dva malé plexisklové štítky. Honem k dalším vozidlům…
 
Interiér Tatraplánu z roku 1952 – těch budíků, kontrolek a páček, přístrojovka v poctivém smaltu, sedačky v kožence.

Obrazek

 Ford T Roadster Jiřího Richtera z Hranic na Moravě při zdvihovém objemu 2 892 cm3 dosahuje maximální rychlosti 72 km/h (20 k, 1600 o. min-1). Převodovka je dvoustupňová, planetová.

Obrazek

Takto vypadá upravený motor Tatra ve sportovním monopostu Tatra 607-1.

Obrazek

   Čas utěšeně plynul, karta ve fotoaparátu byla zaplněna a unavené oči už jenom klouzaly od auta k autu a od motorky k motorce. Počkal jsem si ještě, jak dopadne vyhodnocení akce a prohlédl jsem si ještě jednou některá obzvláště pěkná auta.

Obrazek

   Nasedl jsem do Malucha, zatáhl za páčku spouštěče a vyrazil k domovu, čekalo mě pouhých padesát kilometrů poklidné jízdy.

   Co dodat závěrem? Memoriál Jiřího Vaňka – Setkání historických vozidel v Kravařích 2009 byla výborná akce, na které bylo odhadem necelých 100 vozidel a přibližně stejně motocyklů. Bylo se na co dívat a určitě v příštím roce zase přijedu – tentokráte už ne jenom jako divák…

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Blood Coerce : Blood urgency plot

AKeepidsiror,26. 7. 2018 13:39

Poids est comment calleux votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur essence pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque set votre manque de sensibilite bat, il pompe le sang a tous egards vos arteres a la vacances de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/cialis-generique-tunisie/

Paráda

Milan zt Ov,17. 8. 2010 15:28

Jaromíre, mooc pěkné fotky a bohaté zážitky máš ! Jen tak dále !