Jdi na obsah Jdi na menu
 


BLEKMETÁL versus INTELEKTUÁLNO aneb DEMYTIZACE ?

8. 1. 2018

Uděláme projednou menší skok do žhavé současnosti (a vlastně i minulosti současně ?). Asi většina zdejších čtenářů této rubriky (či RR-"blogu") ví o jistém "comebacku století", ptáte se snad který myslím ? Ano, jde o pro live koncerty zmrtvýchvstalou legendu MASTER´S HAMMER (studiově již je Leviathan po přestávce probuzený již poměrně déle). Dle mého jde o jednu z mála CZ/čs. kapel, která dosáhla evropského, ba i světového formátu (můžete nesouhlasit :) ). Na MH se odkazuje mnoho proslulých kapel a často se o nich mluví jako o zakladetelích oné původní tzv. druhé vlny black metalu (paradoxně-geograficky spolu s výtečnými maďarskými TORMENTOR). Pánové se znovu po více než čtvrtstoletí jali znovu živě hráti a zřejmě to hlavního principála opět baví ? (že by publiku přišel opět na chuť při vystupování s MORTAL CABINETem ? - viz archivní rezence na PKH webu). Je tomu vlastně dobře, že dokud to jde, mohou nyní i mladší ročníky jako já znovu zažít na vlastní kůži onen svůdný dotek Mistrova Kladiva...

Bylo pak nad slunce jasné, že MH sáhnou pro živá vystoupení spíše do těch starších "pravověrně-blackově zakalených vod" a vytáhnou naživo spíše prehistorické fláky ze svých počátků. A tak tomu i nakonec bylo/je, propírány jsou průběžně zejména "Rituál" s "Okultistou" (i když tato blacková opereta nebyla dle mého "echt true" ani tenkrát). O to více pak potěší, že do "kultovního setlistu" byly zařazeny i některé novější smažby jako "Typograf", "Konve", "NFKL", "Panuška". Těch je však logická menšina. Doufám, že bych nebyl sám, koho by zajímalo živé provedení třeba takového "Masa z kosmu/Arachnida", "Lovecrafta", "Špacírky" či "Až já budu v hrobě hníti" :)... ? Holt je třeba si přiznat, že ta novější tvorba MH asi fanouškovstvo až tak netáhne, resp. že to pánové ví a sází takříkajíc "na jistotu"... ? (ovšem poslední dobou prý přicházejí na řadu live i dále zmíněné novinky !!)

K nastalé situaci si dovolím několikero poznámek (možná poměrně trochu rýpavých). Mě osobně stačí, že "Formulae" (1) jsou celkově výborné a rozhodně bych přivítal, kdyby i nadále MH pokračovali v experimentálně-elektronickém duchu a ten byl vygradován do ještě většího extrému. V této souvislosti si dovolím říci, že CABINET mě bavil svýho času jako něco českýho dávno ne - je zde pak jasná kontinuita do Formulí, přeci jen to skládal jeden člověk že. Podivnost a hravost "štormovské" hudby a poetiky je velmi občerstvující v moři mainstreamu a vzájemných kopií (btw. kolik z Vás dnes zná mj. Frantův projekt AIRBRUSHER ?). V této optice by jeden mohl mít tušení, že tomu tak do budoucna ne vždy bude a že v rámci vyhovění fanouškům půjde v budoucnu o materiál "spíše klasického střihu" ? Dle mého tomu spíš bude tak, jak to obvykle bývá - živě kapely většinou vytahují osvědčené hity a progrese se spíše odehrává ve studiu než na podiu...

Pánové prý již momentálně na novém LP pilně pracují (dle Frantova FB by mělo být venku v únoru 2018 ?). Zcela nedávno na světlo vyhozená první novinka "Ve věži ticha" je ale ve směru naší úvahy poněkud dvojsečná (i když jde údajně o demo, takže těžko souditi) - ač drtivý song obsahuje klasické poťouchlosti, jde o víceméně tradiční materiál, navazující třeba na období "Konví" (nonkonformní sveřepý Františkův text samozřejmě ctí nejlepší tradici, pak je i otázkou, nakolik jsou Konve klasickým materiálem MH ?, viz. dále). Druhá ještě novinkovější věc "Estetika ďábla" (a již po vydání článku vyšlá "Fascinátor") již na druhou stranu mé obavy z nedostatku experimentu chystaného počinu MH poměrně dosti rozptylují a jsou vpravdě výborné !!!

Dále - František si vybral koncertní sestavu takovou jaká byla/je, ale osobně jsem jí zpočátku moc nevěřil. Přinejmenším (bývalí) členové TÖRR/ROOT mi osobně nesouzněli s jakousi "intelektuální nadstavbou MH", i když tedy Blackosh s Frantou již dříve spolupracoval (viz. splity Pod vrstvou prachu/ 6,66 promile + Corrterrigena/Poletíme komínem, Honza Kapák a Silenthell jsou již ostatně integrální součástí MH). Vlasta Henych byl pak vcelku nedávno nahrazen Petrem "Rámusem" Mecákem, což je rozhodně lepší varianta dle mého, neboť pro jeho mateřské AVENGER byli prý vždy MH dá se říci velmi zásadní kapelou a vzorem. Bohužel se tedy zatím neví, co bylo za touto personální změnou ? (viz. článek fobiazine.net)

Na druhou stranu, naživo to dle všeho odsýpá hodně dobře a zní jak má !! (zatím jsem neměl osobně možnost, soudím jen dle záznamů – snad v létě 2018 na ENTER THE ETERNAL FIRE FESTU :) ). Také asi není moc pravé ořechové ze všeho úplně mediálně vyšachovat p. Necrococka, i když on počítám o živé hraní s jeho náturou a koncepcemi tvorby jistě moc nestojí :). Osobně si ale myslím, že jeho vklad do hudby MH byl vždy poměrně dosti zásadní a studiově je jeho účast na deskách MH nové éry více nežli tradiční (doufejme, že i do budoucna).

Celkově ale vzato, jak již je napsáno výše, jakákoliv aktivita MH je z mé strany více nežli vítaná a očekávaná :)... (to abychom zde jen nechválili a nemazali med kolem huby)

REC. V./LP2017 FB RAMMEL´S RADIÖ

Toto vše nám ale možná nabízí námět i pro hlubší zamyšlení obecnějšího rázu. Motivace něco takového sepsat ve mě bublala ostatně již déle. Důkladné rozbory historie MH a jejich hudby jako takové jsem ale víceméně raději ponechal na skutečných hudebních redaktorech (jakoby tímto nebylo popsáno již dost stohů papíru). Na druhou stranu, ryze subjektivní psaní jako toto mívají také obvykle něco do sebe, kteréžto hodnocení je pak spíše na čtenářích, zda se s názory dokáží ztotožnit či ne...

(pozn. Výše padlo cosi o jakési "intelektuální nadstavbě", což ale neberte milí čtenáři až na takovou váhu, protože osobně něco podobného nacházím i například ve tvorbě takového Visacího Zámku :)...).

Jde zde pak spíše o ten nadhled, nebraní sama sebe jako rockera/metalisty a věcí kolem muziky obecně až tak smrtelně vážně... Častokrát pak vidíte "echt true metalisty", kteří ve výsledku ví o muzice doslova velké kulové. Dle mého by mělo jít spíše než o záležitost (té pravé) image jako takové o záležitost srdcovou.. (to jsem zde na PKH webu popsal již dříve zde). Podle této vskutku zajímavé citace z recenze na tvorbu jiné tuzemské legendy jménem UMBRTKA (via typomonolog.cz) to i Franta Štorm vidí zdá se docela podobně:

"...Metaloví fanoušci jsou totiž i přes veškeré bafomety, kůži, chrom, lebky, obrácené kříže atd., latentní chcípáci, kteří nevydrží nadsázku, ironii, sarkasmus ani cynismus, a naprosto vyloučeno je jakékoli zlehčování žánru. Metalisty (až na výjimky) ostatně nelze považovat za kdovíjaké filosofy, ale právě pro těch několik výjimečných posluchačů je určena tato výjimečná hudba. A opačně, snad možná některé myslící tvory přivedou texty Umbrtky ke sladkým tónům zkreslených kytar, chroptění a dvojitému kopáku…" (via RAMMEL´S RADIÖ)

Na jednu stranu tento citát plně chápu, i onen (pocit) "intelektuální nadřazenosti" (jímž trpím občas taky :) ), na té druhé vidím i lehkou diferenci v dnešním přístupu k "entitě" MH jako takové... (tj. myšlen paradox dlouhého odmítání živého vystupování)

Na tomto místě se asi také sluší napsat, že k tomuto "článku" mě vlastně původně motivoval a inspiroval rozhovor s Frantou Štormem v minuloročním červencovém Sparku (měla to být vlastně původně polemika s ním), kde dle mého nebyl využit plný potenciál respondenta... Snad jsem nebyl sám, kdo si tehdy všiml, že pan redaktor si asi o Františkově činnosti nezjistil maximum a zřejmě ani nešlo o zapáleného fanouška MH :) ? Pokud se nepletu, tak nepadlo ani slovo např. o umění, typografii apod... Je mi jasné, že rozhovor měl reagovat hlavně na aktuální situaci kolem kapely apod., ale myslím, že šlo ve výše popsaném ohledu spíše o promarněnou příležitost. Otázkou také je, nakolik by takováto témata zajímala "průměrného metalového čtenáře"... ?

Dovolil jsem si pro Vás zde dále pro dokreslení z onoho textu přepsat dvojici pro nás zajímavých "zrcadlonastavujících" Mistrových citací (i když, on sám by počítám jistě toto označení odmítal, pokud by nebylo použito ve výtvarném kontextu :) - je třeba číst mezi řádky, aneb text "Zvířecí zvuky": "V polici válí se desek už pět - Přestože hudební analfabet - Dávno už únavou zcepenět měl - Namísto toho zas kartáče dřel"):

"...Já miluju špatný recenze. Od roku 1992 považuju tvorbu MH za parodii na metal, což odpovídá skutečnosti, protože nejsem metalista. Negativní recenze mi jednoduše dělají radost. Protože, co vy metalisti považujete za neúspěch, mě naopak naplňuje nadšením a dětinsky se tetelím. Takže z mé strany jen tak dál a jen houšť. Jsem naplněný nadějí že to vyjde, jelikož mám v šuplíku spoustu dalších nahrávek, které jsou ještě pitomější. Těšte se na další "Propesko"..." (o Mantras – že by tohle současně negovalo mou tezi o experimentech na novém LP ?)

"... Ale jo, "Konve" jsou podle mě fakt dobrý. Já to považuju celý za hru. Když teď spolu mluvíme, tak si hrajeme se slovíčkama, který jsou zástupný jako kameny ve hře. Když jsme pracovali na "Konvích", stylizovali jsme se do jasných blackmetalových klišé, proto jsme taky pozvali Blackoshe Hoška, aby nám udělal mastering a hlídal metalové aranžmá, kterýmu já jsem odvyknul. A celkově je to strašně dobře, protože pokud se má dělat nějaká parafráze, tak se má dělat poctivě. Black metal je takový ostrůvek, kam se rádi vracíme, když jsme unavený nějakýma experimentama, tak bych to řekl...". (o Konvích)

(přepis via Spark 7/2017, na základě článku publikováno na RR blogu dne 30./8./2017)

Ve světle toho všeho kolem mě velice před časem na FB pobavila reakce jednoho fanouška na poslední album Formulae, která vyzněla v kostce, tak "že se ten Franta asi už definitivně zbláznil ?". Věřím, že František dělá podobnou lehce netradiční muziku nejen kvůli vlastní svobodě a integritě s tvorbou uměleckou (myslím tak trochu hlavně pro sebe), ale i takříkajíc i na truc podobným "rádoby-orthodoxním odborníkům"... Takže, pokud opět nebyl výše zmíněný rozhovor jen další hra se slovy a "metalovým veřejným míněním", mě osobně to celé do sebe poměrně dobře zapadá...

PS: Pokud někdo z Vás čekal od tohoto textu nějaký nový vhled do muziky MH, bude asi zklamán. Na druhou stranu, tvorba MH a věci kolem jsou takové, že posluchač si v tom všem může najít zrovna to své, co se mu hodí, s čím se ztotožní... Ona i samotná textová součást MH je velmi inspirativní, rozhodně co se týče sofistikované (staročeštinské) formy. Přiznám se ale, že ne všechny odkazy na literaturu, umění apod. pobírám a nejsem také příznivcem jistých substancí apod., podporujících uměleckou tvorbu :), ale rozhodně mi je stávající umělecká svoboda a nonkonformnost MH velmi sympatická !! (podobně jako u výše zmíněné ideově spřízněné UMBRTKY)

Tímto chci také vzkázat těm, kteří CZ scénu opomíjejí (ano i já mezi ně obvykle patřím, i když poslední dobou objevuji např. náš kvalitní thrashmetal): nebuďte spokojení s revivaly, bigbítky, metálky a rockovým mainstreamem, který do nás tlačí rádia a média. Hledejte to, co Vám za to STOJÍ !!! Pokud Vás však provokoval již samotný titulek, pak je vše v nejlepším pořádku :) a to ať už se řadíte mezi ty "orthodoxy", či "hlavy otevřené", které se hledání nových obzorů v (metalové) hudbě rozhodně nebrání. Právě o přístupu či o obsahu měla ta "demytizace" v titulu pak být především...
(níže trocha rádobyvýtvarna a parodie i z mé strany ~(c)
VKNM~)

21106347_239325349926628_8206748770204883310_n.jpg
geoatdts-011.jpg