Jawa 50, typ 23 Mustang (Spářa)
Takže mou 2. motorkou se od 14.8.2008 stala Jawa 50, typ 23 Mustang. Stroj žene ležatá, dvoudobá, vzduchem chlazená padesátka(vrtání x zdvih 38 x 44mm). O rozvod směsi se stará píst. Motor je osazen původním karburátorem Jikov 2917Psb, jehož sání nahradil přímý filtr a hlavní tryska byla převrtána na 75. Difusor karburátor byl ponechán na 17mm, zároveň bylo upraveno sériové kolínko sání tak, aby bylo slícováno s karburátorem a mělo pozvolný radius, čímž jsem docílil lepší průchodnosti směsi do válce hlavně při vysokých otáčkách. Ve válci byla dokonal slícována vložky s kanály opět pro lepší průchod směsi. Vnejbližší době zašlu válec a sériovou hlavu Stejskymu aby mi na ni aplikoval úpravu, se kterou bych měl dosahovat výkonu až 5,5HP/8600RPM. Hlavu jsem nejrve vymněnil za hnvězdicovou hlavu pro lepší chlazení os Sesy, s tou jsem ale nebyl spokojen tak jsem ji vyleštil a prodal. V této době mám objednanou hvězdicovou hlavu od Frikulína, kterou spáruji s upraveným válcem. Výfuk byl koupen a dopočítán, základ tvoří laděný výfuk na Simsona. Povrchovou úpravu tvoří chrom a jeho koleno bude naohýbáno z trubky o vnitřním průměru 27mm. Průměr klikového hřídele je ponechán sérivý, tudíž 100mm, ale ojnice je přelisovaná na ojnici značky CKR s jehlovým ložiskem pro pístní čep. Celý klikový hřídel je vyleštěn do vysokého lesku a mezi setrvačníky je umístěna podkova. Uložení kliky na ložiskách značky ZKL je lidově řečeno "na hovno" a proto budu muset znovu vymněnit ložiska. Tentokrát jednoznačkně japonská ložiska SKF. Třístupňová převodovka včetně jejího automatu byla ponechána sériová. Spojka byla osazena lemelami s ferodovým obložením, ale pro motory s více jak 6HP musí být lamely v lázni syntetického oleje. Zapalování obstarává Magneto s výkonem 30W které jsou předurčeny pro světla - přední žárovka 6V 25/25W a zadní žárovka 6V 5W. Kladívkový system zapalování v současné době nahrazuji bezkontakním zapalováním, jehož autorem je Tomáš Brožek(Chong). Jezdím na stálý sekundární převod 12/55 zubů. Charakteristickými znaky mého stroje oproti originálu je přední světlo ze Simsona, dále tachometr s otáčkoměrem umístěné na řídítkach, a spínací skříňka na klíček, zabudovaná do kastlíku, zcátka a bohužel taky odřená nádrž a část předního blatníku, kvůli havárii původního majitele. Motorka tedy repektive dominantní nádrž na 8 litrů a kastlík mají oražovou barvu rám je černý a blatníky jsou lakovány do odstínu Slonová kost. Více Vám napoví fotky celého stroje. Na tomto motocyklu jsem za celý rok stihl provést snad všechny opravy a mohu říct, že tento stroj je vhodný pro začínající jezdce tak i mechaniky a příznivce motorismu. Stroj však kromě radosti z jízdy má i vedlejší účinky které se projevují zhruba takto: Občas byste nejradši stroj vahodili do nejbližšího kontejneru na železo Sem tam už jste tak zoufalí , že stroj nechce jet že vás to natočí tak že do stoje nelítostně praštíte, ale vždycky se ke strojí rádi vracíte s dalšími tipy a triky na lepší a komfortnější jízdu a o tom to přece je.
Náhledy fotografií ze složky Jawa 50, typ 23A
otazka
(kuba, 21. 7. 2011 9:59)