Reklamy
28. 5. 2007
Reklamy mezi námi a My mezi reklamami
Zapnul jsem televizi… „Tato populární dvojice oznamuje, že právě dnes končí prodej nového CD…“ Tfuj, přepnul sem. „Nový Mister Propper je zaručeně lepší než starý Mister Propper…“ „Ano! Opravdu! Je tu King Gym! Zaručená jednička na trhu!“ „Kupte si tuto jedinečnou kolekci…“ Už jsem ho nenechal doříct. Udělalo se mi zle.
Ještě v živé paměti mám dobu zhruba před dvěma lety, kdy se na české televizní scéně objevila ta „skvělá“ a pomalu „světoznámá“ skupina z „Hospůdky U Surfu“. Nevím. Dá se dvěma lidem říkat skupina? Ale neřešil jsem to. „Však co, za pár týdnů si na ně nikdo nevzpomene, jako ty hektolitry „hudby“, co se v televizi nabízejí denně.“ Bohužel, opak se stal pravdou. Skupina se začala chlubit tím, že obdržela zlatou desku! „Copak to je možný? Vždyť ta je snad za nejakých 50 tisíc výtisků…“ Nechápal jsem to. Až pak mi to došlo. Tuto skupinu poslouchají osoby starší šedesáti let, či osoby mladší, ale slabomyslné. A ani jedna skupina posluchačů není sto opatřit si tuto hudbu zdarma po internetu (jako jejich mladší, chytřejší a „vyčůranější“ kolegové), a tak se chtě nechtě musí uchýlit k tomu, že na obligátní číslo zavolají. A tak prodej alba s titulem nějaké bílé kytky utěšeně roste.
A Mister Propper? Vždy, když slyším, že je něco mnohem lepšího a účinnějšího, než to předtím, v hlavě vzpomínám, kdy předtím bylo něco lepšího a účinnějšího (nyní je to však již samozřejmě horší a méně účinné a tudíž překonané). Když se dopočítám týdne, jsem upokojen. Kvalita výrobků neustále roste, neřkuli každým týdnem. A je to patrné pochopitelně v ceně. Jeden den koupíte leštidlo na parkety, že se k tomu snad ještě ten měsíc dostanete. Jenže vaše žena, praktický člověk (rozhodně praktičtější než vy – aspoň si to myslí), v televizi uviděla nový typ leštidla s mořskou vůní (to mi přijde taky jako pěkná hloupost. Sice jsem u moře nikdy nebyl, ale aby vonělo jako Domestos, nevím… Leda tak po havárii tankeru). Takže jdete koupit nové leštidlo… A tak to ten měsíc provedete čtyřikrát, protože je vždy něco nového a účinnějšího. Nakonec to dopadne tak, že za zbytek peněz koupíte koberec.
Hubnoucí přístroje? Copak si opravdu myslíte, že pět minut cvičení denně vám ubere kila? Jediné, o co přijdete, budou ta „kila“ v peněžence. V některých reklamách se objevuje i informace, že výrobek koupilo na sto tisíc zákazníků po celém světě. To by mě od nákupu spíše odradilo. Ten cvičební přístroj museli nabídnout po celém světě, aby si ho koupilo sto tisíc lidí… Z šesti miliard… docela slušný zlomek.
A kolekce… Ty mi přijdou vytržené z kontextu… Mohou nastat trapné situace, například: „Slyšíš? Tady bude pěkná část toho Menuetu… no tak ne. Tady už je Malá noční hudba.“
Ještě, že máme tolik různých programů. Člověk si může vybrat, na kterou reklamu se bude dívat.