Peugeot Vivacity sportline
V roce 2004 jsem si pořídil skůtr Peugeot Vivacity sportline, tak jsem se rozhodl vám sdělit mé zkušenosti a hlavně zážitky, které jsem s ním prožil!!
Po 2 000 km: Přesně po ujetí 2tis. km jsem si nechal v servise vyměnit variátor, díky kterému můj skůtr jel pouhých 45 km/h, což je opravdu velmi malá a nudná rychlost. S novým variátorem Malossi, který patří mezi velmi kvalitní italské zboží můj skůtr uháněl rychlostí 70km/h a to i ve dvou!! Samozřejmě, přišel kopec, člověk tomu kutnul do konce a ručička tachometru šla až na 90 km/h, ale jak říkám, to bohužel jen z nějakého kopce. Abych Vám řekl pravdu, žádný velký problém na tomto skůtru se neobjevil, šlapalo vše jak mělo, takže jsem byl velmi spokojen......
Po 5 000 km: Po výměně variátoru jsem absolvoval mnohem větší dálky a projížďky, takže stav km šel rychle nahoru a 5tis. km bylo na digitálním ukazateli rychle. Musím ale připomenout, že spotřeba šla nahoru, jelikož je rozdíl, zda člověk jede 45 nebo 70 km/h, ale i tak jsem na plnou nádrž, která má pouhých 6 litrů ujel slušných 200 km!! Samozřejmě záleží na každém jakým stylem jezdí, já jsem se sice snažil nejezdit stylem brzda plyn, ale bohužel i já jsem se někdy vcítil do role Valentina Rossiho a jeho mašiny! No jo, ale je to rozdíl 50 ccm a 500 ccm, takže jsem to vzdal, když se mi sekla ručička tachometru na hranici 75 km/h. Zde jsem měl pouze jediný problém, že jsem dal do skůtru špatný olej, který patří do čtyřtaktního motoru. To znamenalo, že výkon šel rapidně dolů a při nastartování to vypadalo jako stará liazka v zimě!! Nakonec jsem to nějak vyjezdil a dal tam správný olej(Castrol Actevo 2t Scooter). Takže toto byl asi jediný větší problém, ale byl zaviněn mojí chybou, takže nic Peugeotu nemohu vyčítat.....
Po 7 000 km: Tak tady se objevil můj první větší problém, digitální ukazatel paliva ukazoval o půl nádrže méně, než tam doopravdy bylo!! V servise mi ale tento problém odstranili jednoduše, celý panel vyměnili. Ovšem jsem přišel o všechny najeté km, což by mi ani tak nevadilo, ale poněkud mě štvalo, že tento tachometr byl pouze do rychlosti 80 km/h, předchozí tam měl 100 km/h a vypadalo to opravdu lépe!! Už s novým tachometrem jsem se vydal na první delší scooter vyjížďku, která vedla na Slovensko, přesněji do Strečna. Se mnou jel ještě jeden borec, který měl Gileru Nexus, taky scoot, ale s objemem 500 ccm, nádherná mašina, která mě fakt učarovala, a kdybych na ni někdy v životě měl, tak bych neváhal ani minutu a určitě si ji koupil!! Těsně za Čadci jsme potkali ještě jednoho skůtraře, ten zase měl Suzuki Burgmann 400, taky maxiskůtr, takže jsem mezi nima vypadal, jak nějaký chlapeček! Oba dva byli na tolik solidní a jeli za mnou rychlosti kolem 70 km/h!! Cesta probíhala výborně, stavili jsme se na slavnostech v Těrchové, kde jsem si na kopci vyfotil jánošíka a pak jsme zašli na kofolu. Při zpáteční cestě jsme přejeli přes nějaký pěší most, který měl do šířky pouhé 2 m. Pak jsme zaparkovali skůtříky na parkovišti a pěšky jsme vyšli na hrad Strečno. Z jeho věže jsem si vyfotil nádhernou krajinu kolem řeky Váh. Po prohlídce jsme se převezli převozem, který převáží auta přes Váh a pak jsme upalovali domů, cesta ubíhala rychle. Tady bych chtěl pochválit můj skůtr, který byl pro mě velmi pohodlný, žádné bolesti zad, prostě pohodička!! Cestou tam jsem ještě pro jistotu dolil 3 litry benzínu, ty jsem měl schované v kufru. Pak jsme umyli u mě doma motorky a kamarád pokračoval domů, přesněji do Bohumína! Tak toto byla moje nejlepší vyjížďka, kterou jsme zažil a doufám, že nebyla taky poslední......
Po 10 000 km: Přesně po takovéto době mi můj scooter začal vynechávat, přesně řečeno, po nastartování jste mohli dělat cokoli a on nepojede a nepojede!! Plyn doplna, a stojíte na místě, asi tak po pěti až deseti minutách motor jakoby vyšel do otáček a scooter se dal do pohybu. Problém byl v elektronické jednotce. V servisu byla provedena také vyměna řemene, dekarbonizace pístu a hlavy válce, vyčištění výfuku a výměna válečku a svíčky. Skůtřík byl opravdu výborně vyladěn, žádný problém, samozřejmě i maximálka šla na těch 80 km/h, ale podle mého názoru, je nejlepší si jezdit kolem těch 70 km/h!! V této rychlosti je to pohodička, je to akorát, spotřeba je přiměřená a ta rychlost taky stačí. Dále bych chtěl taky připomenout jednu nepříjemnost, kterou mi v servise provedli, když jsem jim popsal závadu, že scoot nejede po nastartování, ihned si ho tam nechali a za měsíc jsem si pro něho přijel! Vše vypadalo, že jde naplno, prostě paráda, zvuk jak nějaká 125tka, když jsem otočil plynem nestačil jsem se divit, po rovince bez problému těch 90 a to i ve dvou, jen na plnou nádrž jsem ujel nějakých 90 km, předtím to bylo necelých 200 km!! Od této doby, když slyším tuning skůtru, nic proti němu nemám, jen vám to nesmí dělat takoví odborníci jako mě, ono se o tuning nejednalo, ale místo aby vyměnili elektronickou jednotku, tak mi zvedli otáčky a pohráli si s volnoběhem. Když jsem sundal ruku z plynu tak scooter pořád jel, a tím dostávaly svoje i brzdy. Jak už mluvím o brzdách tak jsem provedl výměnu destiček, i výměnu zadního pneu, které bylo značně sjeté! Na zadní savě jsem najel 9 500 km a nutno říct, že ty poslední 3 tisíce byly ježděny na opravdu zdevastované pneu. Nyní mám vzadu Michelin a jsem spokojenější. Prodejce mi řekl, že mi dá už lepenou za 600 Kč i s výměnou, ze začátku jsem to odmítl, vzorek byl sice nějakých 95 %, jetá pouze tři měsíce, ale měl jsem strach, že mi někde ustřelí!! Přesvědčil mě, ukázal mi na pneu, která jezdila kolem 180 km/h taky byla lepená a vydržela, tak jsem si řek, že s moji rychlostí by se nic stát nemělo, tak doufám, že mi to vydrží! Sava je opravdu super pneu, ale nevýhodou je, že se rychle sjíždí, je to měkčí směs a tahle michelina je naopak tvrdší, takže by neměl být problém na ni najet těch 9 - 10 000 km...........
Po 13 000 km: Tady se mi díky bohu žádná závada nevyskytla, dá se říct, že skůtr šlapal tak jak měl a nebyl problém s ním jezdit i delší trasy. Spokojenější jsem byl i co se týče spotřeby, ta dosahovala při rozumném zacházení s plynovou rukojetí hodnoty 2,5-3 litry benzínu na 100 km. Kdybych chtěl srovnat tento Peugeot s čínskou konkurencí, jakou je například Yamasaki 50, která cenou kolem 24 tis. Kč je opravdu dostupnější. Jenže cena není vše, kvalitou hlavně po technické stránce je to spíše k pláči. Mému kolegovi byl na tomto skůtru po 6 tis. km zjištěná větší závada a k vyřešení došlo vyměněním celého motoru, sám jsem nevěřil, ale na vlastní oči jsem se přesvědčil že je to tak.
Po 17 000 km: Právě při tomto počtu km byla provedená další servisní prohlídka. Byly vyměněny přední destičky a došlo k seřízení zadního bubnu, na který už nebylo vůbec spoleh. Dále byl vyměněn olej v převodovce a skůtr byl celkově poladěn. Max. rychlost zůstala na 80km/h. Uvažoval sem a stále ještě uvažuji o laděném výfuku a dalších menších úpravách. Bohužel vzhledem k mé finanční situaci se s tím mohu rozloučit. Nemyslete si, že ale tady budu můj scoot jen nesmyslně chválit a říkat, že s tím předjíždím borce na mašinách s objemem jednoho litru, to vůbec!! Už jak jsem zmínil v předchozích řádcích bolestí tohoto stroje jsou jeho plasty a je to tak. Při vjetí na větší nerovnost ( např. kanál ) dojde k vyskočení předního plastu masky asi tak o 3 cm a já ho pak jako nějaký karatista úderem hned vrátím do původní polohy. Nestává se to sice často, ale i tak je to poněkud smutné, jestliže dáte né zrovna malé peníze za skůtr, kterému hodně lidí říká kvalitní! Jinak jestli chcete na tomto skůtru zažít sportovní a opravdu hukot jízdu, tak jděte radši do skůtru jako je Aprilia SR 50, Yamaha Aerox, Gilera Runner apod. Nebo kdyby už tak jste nevěděli co s financemi tak si pořiďte Peugeot Jet Force s kompresorem a myslím že na světlech to natřete né jednomu silnějšímu autu. I s Peugeotem to lze řezat zatáčky, ale na mokru začíná plavat, nevím zda je to kvůli mému obutí ( Michelin Boffer) nebo jestli to je skůtrem. Na Yamaze Aerox jsem měl možnost jet a řeknu vám, že jde do zatáček krásně a s ní člověk opravdu nemusí mít strach to zkusit klopit, ale Peugeot néjen že jde ztěžka, ale jak říkám, stabilita chybí. Odtoho možná název Vivacity......
Po 19 000 km: Všechno bylo good, až na defekt, který mě potkal, naštěstí má michelina byla dosti sjetá, takže mě to tak nemrzelo. Chtěl sem místo ni tu samou pneu, ale už byla vyprodaná, tak sem vzal dunlopu, bohužel vám žádné zkušenosti nemohu podat, jelikož sem dnes na ní jel poprvé....Borec, který mi ji měnil řek, že je mnohem sportovnější než michelina a že se do zatáček mohu pokládat s větším klidem, tak se uvidí....Jinak sem do fotoalba přidal pár foteček, po dlouhé době se můžete kouknout na něco nového!!
Po 21 000 km: Nyní se blíží zima a můj scoot by si zasloužil za celosezonní kvalitní prácičku nějaké to další "poštelování", tak snad mu to bude dopřáno....Kdyby i takhle dobře jezdil celý příští rok a hlavně bez závad vůbec bych se nezlobil, jak sem dříve psal, až na defekt sem s ním neměl žádný problém.....Motorově fakt parádni stroj, nebo spíše stroječek, ty plasty, které když najedete na větší nerovnost vyskakují, tak to mu klidně odpustím!! Jinak v plánu na příští rok toho moc nemám, motorově mi to vyhovuje, max od 70 do 80km/h mě osobně stačí....Vím, že by se tu našli chytrolíni, kteří mi řeknou, že je to o ničem, ale tak já nekupoval scoot ze záměrem s ním trhat světové rekordy......Postupem času se zde budu snažit přidávat ještě nějaké ty fotečky, tak zatííím :-)
Po 27 000 km: V létě (2008) došlo k výměně řemene a na místo klasického Malossi přišel kevlarový Hebo a zde i válečky od stejného výrobce, gramáž zůstala stejná, tzn. 7,2 g. Jediný problém byl že došlo k vypálení uhlíků ve startéru a také nakopávačka chtěla poněkud promazat. Holt kdo nemaže, ten nejede. Nyní se možná chystá výměna zadního tlumiče, jinak motorově scoot je v naprosté kondici a nestěžuji si na něj. Pokud mu dopřeju to co potřebuje, tak není problém a šlape tak jak má, snad to bude i nadále:-)
Po 31 000 km: Zadní tlumič jsem úspěšně vyměnil, sáhl jsem po stavitelném tlumiči Forza za 2 970 Kč. Byl jsem nucen také vyměnit zadní pneu, ta byla už v hrozivém stavu. Vše to bylo způsobeno vadným původním tlumičem. Na řadu také přišla výměna variátoru. Zde jsem si vyhlídl Malossi Multivar za 1 990 Kč. Samotný variátor udělal opravdu hodně, spolu s devíti gramovými válečky dosahuje nyní rychlost ve dvou 80 km/h. Zátah odspodu je také razantnější. Nevýhodou je sice zvýšená spotřeba, ale to je vcelku logické :-). Při jednom jsem vyměnil i svíčku NGK Br7Hs. Do budoucna bych rád vyměnil spojku. Momentálně scoot šlape parádně :-)
Úpravy: Zatím to je pouze hliníková podlaha Rally style od firmy ODF!! Co se týče vzhledu, tak je to super, jen z praktického hlediska má pár nevýhod. Např. když začne pršet, tak po ní kloužou nohy a dostává se tam taky špína! Jako další přišly na řadu grippy od firmy Harris. Potom ještě stavitelný tlumič Forza a variátor Malossi Multivar s devíti gramovými válečky.
Na konec technické údaje:
PODVOZEK | |
rám | trubkový |
kapotáž | lakovaný plast |
přední tlumič | Showa upside down |
zadní tlumič | hydraulický tlumič |
bezdušové přední kolo | 120/70-12 |
bezdušové zadní kolo | 130/70-12 |
brzdový systém | ne |
průměr přední brzdy | disk 190 mm |
průměr zadní brzdy | buben 110 mm |
MOTOR | |
objem | 49,1 |
motor | 2 dobý jednoválec |
výkon kw/ot.min | 3.0 / 7 000 |
vrtání a zdvih | 40 x 39.1 |
Chlazení | vzduchem |
mazání | oddělené |
startování | páka + el. startér |
sytič | automatický elektrický |
zapalování | elektronické, CDI |
spojka | automatická odstředivá |
převodovka | řemen - variátor |
ROZMĚRY A VÁHY | |
suchá hmotnost | 81 |
celková délka v mm | 1740 |
celková šířka v mm | 697 |
celková výška v mm | 1143 |
kapacita nádrže | 6 |
kapacita olej. nádrže | 1,3 |
VYBAVENÍ | |
bezpečnostní systém | zamykání řízení |
imobilizér | ne |
zamykací lano | na přání |
klakson | ano |
zpětná zrcátka | 2 |
prostor na helmu | ano |
palubní deska | anologová + digitální |
ukazatel paliva | digitální |
kontrolka hladiny oleje | ano |
Náhledy fotografií ze složky Peugeot Vivacity sportline