Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vyznání víry svatého Athanasia

31. 5. 2010

Kdokoli chce být spasen, je především třeba, aby se držel katolické víry.


Jestliže ji nezachovává v plnosti a neporušenou, bezpochyby zahyne na věky.


Toto je katolická víra:


uctíváme jednoho Boha v Trojici a Trojici v jednotě,


přičemž nezaměňujeme osoby a neoddělujeme podstatu:


jiná je totiž osoba Otce, jiná osoba Syna, jiná osoba Ducha Svatého;


Otci i Synu i Duchu Svatému však náleží jedno božství, stejná sláva a společná věčná vznešenost.


Jaký je Otec, takový je Syn a takový je i Duch Svatý:


nestvořený Otec, nestvořený Syn, nestvořený Duch Svatý;


nezměrný Otec nezměrný Syn, nezměrný Duch Svatý;


věčný Otec, věčný Syn, věčný Duch Svatý;


a přesto nejsou tři věční, nýbrž jeden věčný,


jako nejsou ani tři nestvoření ani tři nezměrní, nýbrž jeden nestvořený a nezměrný.


Tak také je všemohoucí Otec, všemohoucí Syn a všemohoucí Duch Svatý;


a přece nejsou tři všemohoucí, nýbrž jeden všemohoucí.


Tak Otec je Bůh, Syn je Bůh, Duch Svatý je Bůh;


a přece nejsou tři Bohové, nýbrž jeden Bůh.


Tak Otec je Pán, Syn je Pán, Duch Svatý je Pán;


a přece nejsou tři Pánové, ale jen jeden Pán.


Jako totiž vyznáváme v pravdě křesťanství o každé osobě, že je Pán a Bůh,


tak nesmíme v katolickém náboženství říkat, že jsou tři Bohové nebo Páni.


Otec není nikým učiněn, stvořen ani zrozen;


Syn je pouze od Otce, a to ani učiněn, ani stvořen, nýbrž zrozen;


Duch Svatý je od Otce i od Syna, nikoli učiněn, ani stvořen, ani zrozen,

nýbrž vychází z nich.


Je tedy jeden Otec, nikoli tři Otcové;


jeden Syn, nikoli tři Synové;


jeden Duch Svatý, nikoli tři Duchové Svatí.


V této Trojici není nic dřívějšího ani pozdějšího, nic většího ani menšího,
nýbrž všechny tři osoby jsou si zcela rovny ve věčnosti.


Tak má být ve všem, jak bylo řečeno, uctívána jednota v Trojici a Trojice v jednotě.


Kdo tedy chce být spasen, ať takto smýšlí o Trojici.


Je také nezbytné k věčné spáse, aby upřímně věřil ve vtělení našeho Pána Ježíše Krista.


To je totiž pravá víra, jak věříme a vyznáváme,


že náš Pán Ježíš Kristus, Boží Syn a Bůh, je zároveň člověk:


jako Bůh se zrodil s podstaty Otce před věky, jako člověk se narodil v čase z podstaty matky.


Je dokonalý Bůh a dokonalý člověk s rozumovou duší a lidským tělem;


co do božství roven Otci, co do lidství menší než Otec.


Ačkoli je zároveň Bůh i člověk, přece nejsou dva, nýbrž jeden Kristus;


je jeden nikoli tak, že by se božství změnilo v tělo, nýbrž tak, že že Bůh přijal lidství;


je zcela jeden, nikoli smíšením podstaty, nýbrž v jednotě osoby.


Jako je totiž rozumová duše a tělo jeden člověk, tak Bůh a člověk je jeden Kristus.


On byl umučen pro naši spásu,


sestoupil do pekel,


třetího dne vstal z mrtvých,


vstoupil na nebesa,


sedí po pravici Otce,


odtud přijde soudit živé i mrtvé.


Při jeho příchodu musí všichni lidé vstát z mrtvých ve svém těle
a vydat počet ze svých vlastních skutků;


kdo jednali dobře, půjdou do věčného života; kdo špatně, d
o věčného ohně.


Toto je katolická víra:


jestliže ji někdo upřímně a pevně nebude věřit, nebude moci být spasen.


zdroj:http://www.tvnoe.cz/de/url.dayinfo.html?date=2010-05-02&type=holy

http://revue.theofil.cz/revue-clanek.php?clanek=280