Wartburg 311 a 312
Jako první varianta karosérie byl vyroben čtyřdveřový pětimístný sedan. Brzy následovala řada dalších variant - třídveřové combi, dvoudveřový čtyřsedadlový kabriolet, dvoudveřové čtyřsedadlové coupé, luxusní čtyřdveřová limuzína s možností dodání plátěné a později i kovové shrnovací střechy, dále také pětidveřové kombi s bohatě prosklenou zadní částí a označením Camping.
Ke specialitám modelové palety patřil užitečný pick-up nebo pro potřeby armády a policie vyvinutý model kabrioletu se čtyřmi dveřmi v plátěném provedení a s plátěnou skládací střechou. Úplnou špičku modelové řady pak představoval dvoumístný sportovní vůz Wartburg 313, který byl v roce 1957 na autosalonu v New Yorku oceněn čestnou cenou za eleganci. Mimo sériově vyráběné varianty existoval i prototyp Bellevue s karosérií pseudolandaulet, tzn. nad předními sedadly prosklená pevná část střechy a nad zadními sedadly shrnovací plátěná střecha. Tento prototyp byl ozdobou autosalonů, do výroby však zařazen nikdy nebyl.
Za dobu výroby typu 311, tedy od 18. října 1955 do roku 1965 bylo vyrobeno téměř 260 000 těchto vozů v 11 různých variantách.
- Wartburg limuzína (311-0)
- Wartburg limuzína s plátěnou stahovací střechou (311-008)
- Wartburg limuzína de Luxe (311-100)
- Wartburg limuzína de Luxe s plátěnou stahovací střechou (311-108)
- Wartburg Kabriolet (311-2)
- Wartburg Coupé (311-3)
- Wartburg Camping (311-5)
- Wartburg Kombi (311-9)
- Wartburg Pick-Up (311-7)
- Wartburg „zásahové vozidlo“ / terénní vůz (311-4)
- Wartburg Sport (313-1)
Z uvedeného počtu bylo 51 % vyvezeno do zahraničí - 34 % do socialistických zemí Východního bloku, zejména do Československa a Polska. Zbylých 17 % pak do západních zemí, především Finska a Švédska. V malých sériích se Wartburgy vyvážely do Belgie, Dánska, Velké Británie, USA i SRN.
Od roku 1964 byl současně vyráběn model označený jako Wartburg 312. Z předchozího typu získal silnější motor o objemu 1000 ccm o výkonu 33 kW. Hlavní změnu představoval nový podvozek připravovaný již pro model 353, kde bylo odpružení zajištěno vinutými pružinami, na rozdíl od dosavadních příčných listových per. Rovněž se tím zmenšil průměr pneumatik z původních 15" na 13".
Typová řada 312 zahrnovala následující modely:
- Wartburg limuzína (312-0)
- Wartburg limuzína s kovovou posuvnou střechou(312-008)
- Wartburg limuzína de Luxe (312-1)
- Wartburg limuzína de Luxe s kovovou posuvnou střechou (312-108)
- Wartburg Hardtop-Coupé (312-300)
- Wartburg Camping (312-5)
- Wartburg Pick-Up (312-7)
- Wartburg Kombi (312-9)
Zatímco limuzíny byly v roce 1966 nahrazeny zcela novým vozem Wartburg 1000 - častěji označovaným Wartburg 353, byly ostatní modely vyráběny až do roku 1967, kdy výroba plně přešla na typ 353.
Náhledy fotografií ze složky Wartburg 311