Žádná generace rozzlobeného Lanceru nebyla o sexy designu, ani vzdychání nad ladnými křivkami, snad se proto nebudete zlobit, když přejdeme rovnou k věci. Desítka dostala pod kapotu úplně nový přeplňovaný motor 4B11 s objemem 2,0 l, čtyřventilovým rozvodem a variabilním časováním nasávacích i výfukových ventilů MIVEC. Ve srovnání s předchůdcem 4G63 je o 12 kg lehčí, což je zásluha celohliníkové konstrukce (předchozí model měl litinový blok). Zvláštní přitom je, jak výrazně se liší parametry vozu připraveného pro domácí trh, od modelu, který dorazí zákazníkům na starý kontinent. Japonská specifikace má výkon 280 koní při 6500 ot./min. a 422 Nm při 3500 ot./min. Evropský model má sice o 15 koní více, ale na druhou stranu ztrácí 56 Nm (obě hodnoty při stejných otáčkách). Ve srovnání s předchůdcem 4G63 je o 12 kg lehčí, což je zásluha celohliníkové konstrukce (předchozí model měl litinový blok). Zvláštní přitom je, jak výrazně se liší parametry vozu připraveného pro domácí trh, od modelu, který dorazí zákazníkům na starý kontinent. Japonská specifikace má výkon 280 koní při 6500 ot./min. a 422 Nm při 3500 ot./min. Evropský model má sice o 15 koní více, ale na druhou stranu ztrácí 56 Nm (obě hodnoty při stejných otáčkách). Základ motoru vychází z jednotky, kterou Mitsubishi montuje do své verze Lanceru, která se doma prodává pod jménem Galant Fortis – v atmosférické verzi má 154 koní a 198 Nm. EVO X opět dostalo turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny, přičemž turbínové kolo je vyrobené z titanalu (slitina titanu a hliníku) a kompresorové kolo z aluminia. Turbodmychadlo v Mitsubishi sice nemá variabilní natáčení lopatek, jako Porsche Turbo, ale tvar kompresorového kola byl modifikován tak, aby se zlepšila odezva v nízkých a středních otáčkách. Změny na výfukovém potrubí umožnily namontovat motor o kousek níž a srazit tím těžiště zase o kousek blíže k silnici. SST – místo pedálu dvě spojky Ačkoliv může pro někoho znamenat výměna litiny za hliník jako výrazná změna, mnohem větší překvapení se ukrývá hned vedle motoru. Mitsubishi Lancer Evolution X může mít jen dva pedály. Naštěstí se nejedná o špatný vtip v podobě automatické převodovky, ale čtyřválec spolupracuje se 6stupňovou dvouspojkovou převodovkou SST (Sport Shift Transmission), která je hodně podobná systému DSG, používaném ve Volkswagenech (nebo jako S tronic v Audi). Liché a sudé převody používají samostatné hřídele i vlastní spojky a v momentě, kdy elektronika zaregistruje vhodný okamžik řazení, dochází k rozpojení aktivního převodu a zároveň ke spojení následujícího (vyššího nebo nižšího) stupně. Řidič bude mít k dispozici plně automatický režim nebo jeden ze tří programů řazení, Normal, Sport a Super Sport. Modely vybavené převodovkami SST budou mít standardně pod volantem hořčíková pádla řazení. Pro řidiče, kteří, jak říká Mitsubishi, „chtějí mít auto více pod kontrolou“, bude k mání i 5stupňová manuální převodovka se zkráceným prvním až čtvrtým převodem. Kvůli lepší akceleraci z místa je jednička kratší než u minulého modelu, naopak pětka je delší, kvůli komfortnějšímu cestování na dlouhé vzdálenosti. Jinak, klasický manuál překovává dvouspojkovou převodovku při akceleraci z 0 na 100 km/h o 0,9 s (5,4 vs. 6,3 s), naopak maximální rychlost je o kousek lepší u modelu bez spojkového pedálu (242 vs. 240 km/h). I když modely VW, vybavené převodovkami DSG, vykazují lepší průměrnou spotřebu, než ty samé vozy s manuálem, u Mitsubishi je to naopak. SST potřebuje na 100 km 10,5 l 98oktanového benzinu, s 5stupňovou manuální převodovkou činí spotřeba 10,2 l. Jen by nás zajímalo, komu se s takovým potenciálem povede zmiňovanou spotřebu dosáhnout…
Náhledy fotografií ze složky mitsubishi lancer evo x