Tropická bouře
Tugg Speedman (Ben Stiller), je hvězda hasnoucí slávy, která se pokouší oživit bývalý lesk filmem z války ve Vietnamu, s exteriéry natočenými v džungli. Jeho snahu ničí kombinace sobeckého producenta, režiséra a hlavně mentální nevyzrálostí herců. Když ho filmový producent (Tom Cruise) donutí ke krajnímu rozhodnutí, režisér filmového filmu (Steve Coogan) se rozhodne k nebývalému kroku: vyhodí svoje herce do džungle s mapou a točí je naživo kamerami, které jsou namontovány kolem nich. Bohužel metoda “The Lost Patrol” nabere nového významu, když vleze na starou francouzskou pozemní minu. Režisérův náhlý skon ponechá herce bez kontaktu s produkční základnou, ale přivede na jejich stopu velmi nemilé producenty máku a heroinu. Ti se domnívají, že herci v kostýmech jsou agenti boje proti narkotikům, kteří se chystají napadnout jejich tábor.
Film stojí na komice náhodného směšování hry s realitou a s hollywoodskou představou reality. Ani jedna ze skupin neví, co se vlastně děje – téměř do poloviny filmu. Díky tomu jejich jsou chování a reakce komické. S postupujícím dějem se některé také stanou nudnými a jiné otravnými, ale je tu dost dobrých komických. Je třeba mít velké znalosti v oblasti filmových trivialit a zároveň nevědět nic o tom, jak vypadá skutečné natáčení filmů. Čím více máte toho prvního a čím méně toho druhého, tím více vás film pobaví.
Přestože Ben Stiller se zdá být tou hlavní figurou filmu (na jeho produkci podílí v mnnoha směrech), je nejvíce debatována poměrně malá role Toma Cruise. Hraje producenta filmového studia. Plešatějící oplzlík, který se natřásá v rytmu oblíbených nahrávek, lhostený drzoun, jehož výlučným zájmem jsou peníze za jakoukoliv cenu – je to portrét krutě přesný (Cruise je producentem také ve skutečnosti). Na rozdíl, od řekněme legálnějších organizací ve Spojených Státech, je filmový producent skutečným překvapením pro stejně cílevědomé členy drogového kartelu. Jejich vůdce hraje výborný dvanáctiletý filmový nováček Brandon Soo Hoo.
Tom Cruise je zcela uvěřitelný, směšný a komický. To Ben Stiller a jeho postava také. Neshopen uvěřit, že scénář i režisér se staly pouhou iluzí a že se ocitl ve skutečné realitě bez filmových kulis, pokračuje Speedman v citování dialogů a hraje roli, o které se domnívá, že se objeví na filmovém pásu. Matthew McConaughey, jehož role většinou žádají dobře vyvinuté svaly a nepříliš inteligentní úsměv, tady překvapí dobře odstínovanou rolí Speedmanova agenta. Dialogy mezi nimi patří k nejlepším ve filmu. V ostré kritice ambicí a rasismu musím přiznat, že Robert Downey Junior nejenom není černoch, ale také není Australan, nebo blondýn. Je ale velmi schopný herec, což se tady ukazuje zcela jasně. Jeho spoluherec a filmová nemesis Brandon T. Jakson, je také milé herecké překvapení.
Dříve než měla tato satirická komedie vůbec šanci dostat se do kin, už se kolem ní rozvinula kontroverze. Ve vlastní absurdní show obviňují někteří lidé Stillera, že ponižuje mentálně postižené. Downy v roli Kirka řekne Speedmanovi, že svoji šanci na Oskara ztratil v momentě, kdy začal svého Simple Jacka hrát jako zcela mentálně zaostalého. Všichni herci, kteří vyhráli Oskara za role mentálně postižených, je hráli jako pouze částečné zaostalé. Ironie je v tom, že kritika o ponižování mentálně postižených (ačkoliv je to role Simple Jacka, která zachraní ve filmu Speedmana) přichází od lidí, kterým vůbec nevadí krvelačnost, násilí, prostituce a ponižování žen. Snad si to uvědomí i obecenstvo.
Film si zaslouží Oskara za masky. Asi to není ten Oskar, o kterém snil producent, ale byl by to Oskar zasloužený. Proti výkonu maskérů nelze nic namítat, je skvělý. A pomáha zasmát se obyklým stereotypům.
Tropická bouře poprvé zasáhla diváky v Česku