Vězeňské kaplanství (Sem. praxe)
Vězeňské kaplanství
-
Václav Mitáš
-
Teologie sama o sobě nestačí
-
Zvěstování evangelia a služba vězňům
Historie trestu
-
Trest do 18. století: odplata a ochrana společnosti
-
Hugh Latimer (16. století) - první vězeňský kněz, platil knězům za službu vězňům
-
18. století: zpověď, bohoslužba, vyučování
-
J. Řezáč: Vězeňství – první spis o práci s vězni (od kaplana) popisuje 3 aspekty věznictví: technický, vyučovací a vychovatelský
-
období „temna“: nacisti, komunisti
Obecně
-
Typický český vězeň: muž, 26, dříve trestaný – sociální retardace
-
2 typy věznění:
-
výkon vazby
-
výkon trestu odnětí svobody
-
Výkon vazby
-
Do vazby se umisťují lidé, co:
-
Můžou uprchnout (útěková),
-
Nemají trvalé bydliště (koluzní)
-
By mohl působit na svědky (koluzní)
-
Pokračovat v trestné činnosti (koluzní)
-
-
Držený ve vazbě je nevinný – nebyl dosud odsouzen
-
Účel vazby není výchovný
-
Problémy:
-
Adaptační: stres z izolace, šok z izolace, ztráta důstojnosti, nekorektní chování vůči vězni, ztráta významu majetku, ztráta soukromí, odtržení od svého prostředí, den má jiné fáze
-
Duchovní má zde působit jako ostrov jistoty
-
-
Adjustační - přizpůsobení se:
-
prizonizace - proces přeměny osoby na vězně, degradace osobnosti; po jednom roce dochází k téměř nevratným změnám v chování; po 5 letech ztrácí trest smysl
-
ideologizace – splynutí s nepsanými pravidly vězeňského prostředí
-
-
-
Rizika:
-
Propustnost informací
-
Duchovní zde má být na to si popovídat
-
Výkon trestu odnětí svobody
-
V současnosti: 16500 vězňů (1-2% k výjimečnému trestu; 0,1% k doživotí: 32 vězňů)
-
Trest je absolutní
-
Ve Skandinávii rozpětí je délka trestu např. 2-5 let a propuštění záleží na chování vězně
-
Typy věznic: s dohledem (nedbalostní trestný čin), s ostrahou (nesmí se volně pohybovat po celé věznici) a se zvýšenou ostrahou
-
Účel výkonu trestu: ochránit společnost, zabránit páchání trestné činnosti, výstraha společnosti
-
Funkce trestu: vyrovnávací (zadostiučinění oběti), regulativní (zabránit pokračování trestné činnosti; ochrana společnosti), výchovná a edukační funkce