Otázky k souborné zkoušce z tělesné výchovy - 1.stupeň
Otázky k souborné zkoušce z tělesné výchovy – l. stupeň
1. Historický vývoj TV v pravěku a starověku.
2. TV a sport v Evropě od počátků středověku do konce 19. století.
3. Novodobý sport a olympismus ve 20. století.
4. Vývoj TV v Evropě a v českých zemích ve 20. století.
5. Edukační proces v TV na l. stupni škol, charakteristika, struktura.
Cíle a úkoly TV v současné etapě vývoje společnosti.
6. Vzdělávací programy TV (RVP a ŠVP) na l. stupni škol (kurikulum). Alternativní přístupy.
Učivo TV, osnovy, související tématické okruhy (mezipředmětové vztahy).
7. Plánování v TV na l. stupni škol. Projektová a realizační forma.
Příprava na vyučovací jednotku (hodinu). Příklady.
8. Didaktické zásady v TV. Obecné a specifické pro TV na l. stupni.
9. Osobnost učitele TV na l. stupni. Profesní a osobnostní charakteristika.
Struktura a dynamika osobnosti. Specifické kompetence.
10. Diagnostická činnost učitele. Techniky, formy získaných údajů.
Prognostická činnost učitele, její význam v TV .
11. Didaktické řídící styly v TV na l. stupni škol. Příklady.
12. Přístupy k hodnocení efektivity edukačního procesu v TV.
Kritéria, faktor času, vztahové normy, klasifikace v TV.
13. Struktura a dynamika anatomicko fyziologických a psychologických předpokladů žáků
mladšího školního věku ve vztahu k TV. Kognitivní a afektivní vstupní charakteristiky žáků.
14. Výstupní charakteristiky edukace v TV žáků mladšího školního věku, jejich struktura.
Význam diferenciace.
15. Fyzická zdatnost a výkonnost žáků.
Přehled a struktura jednotlivých pohybových schopností.
16. Rozvíjení pohybových schopností v mladším školním věku.
Didaktická doporučení a kontraindikace. Příklady.
17. Školní pracovní a pohybový režim žáků a učitelů. Charakteristika, důsledky, řešení
hlavních problémů. Nadstavbový pohybový režim v podmínkách 1. stupně škol.
Péče o talentované žáky.
18. Vyučovací postupy v TV na l. stupni škol. Podmíněnost jejich užití. Příklady.
19. Metody vyučování v TV na l. stupni škol. Způsoby jejich třídění, příklady užití.
20. Didaktické formy v TV jako uspořádání podmínek pro realizaci edukačních obsahů.
Organizační formy v TV. Rozbor příkladu vyučovací jednotky TV (hodiny TV).
21. Sociálně interakční formy vyučování v TV na l. stupni škol.
22. Metodicko organizační formy vyučování TV.
23. Druhy a průběh pohybového (senzomotorického) učení. Základní charakteristika.
Další druhy učení v TV na l. stupni škol.
24. Činitelé a fáze pohybového učení žáků mladšího školního věku.
25. Pohybové dovednosti. Charakteristika, dynamika jejich osvojování v podmínkách TV na l.
stupni škol.
26. Podmínky edukačního procesu v TV na l. stupni škol. Materiální podmínky. Využití nářadí a
náčiní v TV, včetně netradičních typů.
27. Problematika TV na málotřídní škole. TV v podmínkách málo vybaveného prostředí.
28. Bezpečnostní hlediska a úrazová zábrana v TV na l. stupni škol.
B Speciální didaktika
Didaktika gymnastiky a rytmické gymnastiky
1. Gymnastika v učebních osnovách tělesné výchovy pro 1.stupeň ZŠ (přehledná
charakteristika učiva).
2. Akrobatická cvičení v tělesné výchově žáků na l.stupni ZŠ (přehled učiva,
vyučovací postupy, organizace).
3. Přeskoky v tělesné výchově žáků na l.stupni ZŠ (přehled učiva, vyučovací postupy,
organizace).
4. Průpravná cvičení v tělesné výchově na l.stupni ZŠ (druhy cviků podle účinků,
obsah a organizace průpravné části hodiny a další využití průpravných cvičení
v hodině).
5. Rytmická gymnastika a tanec v současném pojetí školní tělesné výchovy.
Didaktika atletiky
6. Metodika nácviku běhu.
7. Metodika nácviku skoků.
8. Metodika nácviku hodu.
Didaktika plavání
9. Hry ve vodě.
10. Nácvik plaveckých pohybů u vybraného plaveckého způsobu.
11. Zásady záchrany tonoucího.
Didaktika zdravotní TV
12. Hodnocení a měření správného držení těla.
13. Příklady vyrovnávacích cvičení pro základní druhy posturálního oslabení.
Didaktika her
14. Psychologický,fyziologický, výchovný význam her. Třídění her. Zásady řízení hry.
15. Přehled pohybových her (hry během, skokem, házením a chytáním, úpolové hry).
16. Příklady průpravných cvičení ve fotbalu, volejbalu, basketbalu, házené, softbalu a
florbalu (hru určí zkoušející).
17. Příklady průpravných her ve fotbalu, volejbalu, basketbalu, házené, softbalu a
florbalu (hru určí zkoušející).
Didaktika turistiky
18. Význam tělesných cvičení ve školách v přírodě, na letních táborech apod. Příklady.
19. Základy orientace s turistickou mapou.
20. Hry v přírodě.
21. Pohybové hry v táboře.
Platné v AR: 2007 / 2008
Předměty v ZS: KT1/0061 Didaktika TV – 4.ročník KS
KT1/0054 Obecná didaktika TV II. – 4.ročník učit. pro 1.st. ZŠ
Předmět v LS: KT1/0054 Obecná didaktika TV II. – 4.ročník učit. pro 1.st. se spec.ped.
Ústí nad Labem, 20.12.2007