Časté otázky
Kontrolujete motorky před odesláním? Je lepší osobní odběr? Osobní odběr je lepší v tom, že zákazník vidí, co si odveze. Je mu vysvětleno a názorně ukázáno základní ovládání. Při zasílání na dobírku mnozí prodejci motorku ani nerozbalí a pošlou jí dále a pak dochází k mnohým komplikacím. My ji vždy radši rozbalíme a znovu odzkoušíme a proto s tím máme více práce. V praxi máme dobré zkušenosti s Českou poštou. Jen pár kousků z několikati set poslaných kusů byly mírně poškozeny. V těchto případech byly problémy vyřešeny ke spokojenosti zákazníka na náš účet (i když za přepravu zboží neručíme).
Dostanu poštou k minibiku český návod? Ano, součástí každé motorky je návod v českém jazyce. Pokud se však stane, že návod není přiložen, můžete si jej stáhnout zdarma z našich stránek ZDE 2,25mb [pdf].
Je nutný na minibike, minicross řidičský průkaz? Minibike ani minicross není určen pro provoz na veřejných komunikacích, tudíž s ním oficiálně můžete jezdit jen na soukromém pozemku nebo vyhrazeném místě .... Z toho důvodu na něj řidičský průkaz nepotřebujete.
Dostanu záruční list? NE. Dostanete spolu se zbožím pouze doklad o koupi. K uplatnění záruky stačí (ze zákona) pouze tento doklad.
Co dělat, když se nám mini dusí (nejde do otáček) Hlavním důvodem je palivový ventil, doporučuje se vůbec nepoužívat. Pokud jde s ním težko kroutit, pak je to příčina. Vydřela se nejspíš gumička co je v něm. Povolte dva malé křížové šrouky co jsou hned vedle něj, tak aby s ním šlo lehce otáčet, ale aby zase nám zkrz ventil netekl benzín ven. Povolte šroubek, který je na karburátoru na misce zespodu uprostřed. Začne vytíkat benzín. Benzín musí téct, pokud kape, pootočte palivovým ventilem tak dlouho, dokud nezacne benzín opět téct. Jakmile benzí teče, s palivovým ventilem už nehýbáme!!!! Přes vytíkající benzín zašroubujeme šroubek zpět.
Jednou z příčin může být nesprávná pozice jehly v karburátoru. Problém vyřešíme tak, že ji dáme níž(a to tím,že to posuneme výše!!) anebo naopak výš. Dále je možné zkusit trošku pootočit šroubkem co šteluje volnoběh, ale to má vliv jen na tu chvíli kdy nedržíme plyn Další příčinou může být ložisko motoru, které i zároveň těsní. Může být zpuchřelé a tím přinasává vzduch Je možné, že je zanesen palivový ventil a nejde nám tam dostatek paliva, takže vyčistit
Co udělat než vyrazíme na první projížku a také po delší době neježdění Zkontrolovat sváry
Zkontrolovat a seřídit brzdy
Zkontrolovat pnutí řetězu, které by nemělo být méně než 1 cm rozdílu mezi horní a dolní polohou řetězu
Funkce ložisek - kola se musí po roztočení plynule točit bez náhlého zastavení(ale ruku na srdce, u čínských brzd se to skoro vždycky drobet seká)
Podotahovat všechny šrouby ale pozor…nepřetáhnout
Zkontrolovat aby se hadička s palivem nebo cokoliv nedotýkalo výfuku
Zkontrolovat jak drží výfuk, protože hodně upadává
Namazat řetěz
Jak vyčistit karburátor Je nejčastější příčinou toho, že mini nejde nastartovat. Nejdříve zastavíme kohoutkem benzín a zespod odšroubujeme výpustný šroub. Zespod jsou dva šrouby, které povolíme a sundáme misku karburátoru. Uprostřed uvidíme žlutou trysku, kterou odšroubujeme(musíme si zapamatovat jak tam byla!!). Trysku propláchneme v benzínu a pak ji profoukneme. Vyčistíme všechny díly karburátoru a složíme ho zase dohromady(pozor na plechový jazýček ve tvaru „U“ abychom ho neohli!!).
Jak správně startovat Musíme pustit benzín do karburátoru..to se dělá palivovým ventilem(bílý kohoutek) vodorovně = zavřen. Pak musíme zapnout sytič, což znamená dát páčku nahoru a tím se téměř zavře přívod vzduchu(ten se asi 3* až 4* zmenší). Pak asi 4* zatáhnout a když to nenastartuje tak sytič na férovku vypnout a při mírně otevřeným plynu zatáhnout a už to musí jet(já osobně startuji na půlce sytiče a startuje výborně). Pokud ani potom to nepojede pročistit především trysku v karboši. Pokud by byl motor zadřený, pak by nešlo ani zatáhnout za šňůrku.
Jak funguje motor Karburátor: Z nádrže putuje palivo palivovou hadičkou do karburátoru, cestou se přefiltruje přes palivový filtr. Pokud v karburátoru není benzín, tak plovák leží na dně a pacičky karburátoru jsou sklopené dolů a tak tam může přitékat benzin. Plovák začne stoupat a přitlačí pacičky, které uzavřou přívod benzinu do karburátoru. Ve vaničce karburátoru je seshora ponořená tryska, která nasává benzin do motoru. Tryska nasaje, hladina benzinu v karboši klesne a benzin se zas doplní.
Motor: Při nasávání směsi do válce záleží na tom, v jaké pozici máme plynovou rukojeť. Tedy, když přidáváme plyn, přitáhne se lanko, které nadzvedne jehlu, která ucpává trysku v karburátoru, čím více ji zvedneme, tím více se propustí směsi do motoru. Přes napouštěcí kanálky se dostane směs nad píst. Benzín, ženoucí se do válce, vytlačí zplodiny. Píst se setrvačnou silou po minulém výbuchu začne vracet do horní polohy, svými stěnami uzavře napouštěcí kanálky, pak stlačí směs, svíčka hodí jiskru, směs bouchne a stlačí píst. Přes klikovou hřídel to jde do spojky, která až při určitých otáčkách zabere.
Brzdy Brzdy jsou uchyceny pomocí dvou imbusových šroubů k vidlici či k rámu, ale u levnějších modelů je to jako na kole, takže jen jeden šroub. K brzdě vede lanko, které je provléknuto brzdnou páčkou a ukotveno v děrovaném šroubu, který je přitažen matkou. K seřízení slouží uprostřed závit s imbusovou dírkou a chráněn je proti otáčení matkou. Tímto šroubem se šteluje vzdálenost vnější destičky od brzdného kotouče. Pak je zde ještě jeden šroub, který se nastavuje rukou a ten určuje vzdálenost vnitřní destičky od brzdného kotouče. Brzdu seřizujeme tak,že nejdříve nastavíme vnitřní destičku a pak vnější. Pro zadní i přední brzdu je postup stejný, ale u zadního kola se doporučuje sundat řetěz, abychom mohli s kolem volně otáčet.
Benzin a olej Ze začátku dávat více oleje abych motor zajel: první nádrž 1:25 a pak 1 v poměru 1:35 a pak další už v poměru 1:40. 100 oktanový benzin je super ale pak to chce více ředit olejem jinak běžně se používá natural95. Olej musí být především plně syntetický a pro vysokootáčkové motory!!
Řetěz Napnutí řetězu nastavíme vzdáleností zadního kola od motoru. Obzvláště u minicross je třeba nechat řetěz volněji, protože jak se na to sedne,tak se řetěz sice drobet prověsí, ale po velkém hupanci jde sedačka dolů(řetěz se prověsí nejvíce) a pak rychle nahoru a řetěz by se mohl přetrhnout, ale když to vše utáhneme tak si stejně řetěz po prvním hupsnutí drobet sedne a povolí se!! Pomocí napínáků řetězu štelujeme vzdálenost zadního kola a tím pnutí řetězu,ale to děláme jen když máme šrouby u zadního kola povolené. Napínáky jsou podložky pod matkou opírající se o konec rámu uchycení kola. Na konci je matka, kterou když budeme přitahovat tak budeme oddalovat kolo a tím napínat řetěz.
Zadní kolo – centr Matka, která slouží k napínání řetězu(viz výše) je po obou stranách zadního kola, tedy napravo i nalevo. Pokud je kolo moc vlevo pak přitáhneme matku napravo a naopak.
Co dělat když z hadičky teče benzin Jejím účelem je to, aby benzín odtekl pryč a ne do motoru, pokud plovák neuzavře přívod. Přívod benzínu se nezavře, když v otvoru pro jehlu uvázlo kousek gumičky, která se utrhla z těsnění palivového ventilu. Karburátor se nejčastěji ucpává z toho důvodu, že gumové těsnění z kohoutku se rozpouští vlivem účinků benzinu. Jediná pomoc aby benzin gumu nerozpouštěl je, po dojetí vyprázdnit úplně nádrž a zároveň hned pročistit místo nad kohoutkem aby to benzin nemohl rozežrat. Druhá příčina bývá ta, že plovák, který nemá žádné vedení, se v komoře vzpříčí. Zde pomůže (většinou) lehký poklep, třeba šroubovákem. Nikdy neohýbat plíšky v karburátoru!!
Jak poznat,že svíčka háže jiskru Vymontujeme ji, připojíme na ni kabel a ukostříme ji - tzn. musí se např. kovovým závitem dotýkat vodivé části motocyklu – např. žebrování válce či rámu. No a pak jen s takto ukostřenou svíčkou zkoušíme startovat a sledujeme jestli hází přerušovanou namodralou jiskru. Nedotýkat se svíčky nebo dostaneme menší ránu. Pokud jiskru neháže, pak je buď špinavá nebo koupíme novou.
Co dělat když mini nestartuje anebo chcípe Jestliže při tahání za šňůrku motorka poskakuje ze strany na stranu a startování jde opravdu ztuha, pak je jasný, že to je někde ucpaný – z 90 % tryska Nejdříve se ujistíme, že palivový ventil je otevřen Pak vyšroubujeme svíčku a zjistíme, jestli je suchá, pokud je svíčka suchá, znamená to, že nejde palivo do válce, takže je někde něco ucpané Pokud je svíčka mokrá, pak zkusíme jestli vůbec háže jiskru(viz výše), pokud ne tak vyměníme svíčku anebo je špatně ukostřenej kontak. Pokud je svíčka suchá, pak vyčistíme karburátor(viz.výše) Ještě je další možnost a to docela důležitá, že máme špatně nastaven volnoběh, je to ten šroubek s perkem na karburátoru. Pokud s nim otáčíme doprava pak, to zvedá jehlu, a tím více tam teče benzinu a tím více řve. Takže to chce najít polohu tak,aby moc neřval ale aby zároveň i nastartoval a jel