Výsledky Video
Šestadvacátý Zlatý kahanec se stal kořistí Michala Indi Dokoupila, který v nejsilnější kubatuře nad 600 ccm překonal čas favorizovaného Němce Penzkofera ve třídě do 600 ccm.
zdroj:denik.cz Když pořadatelé slibovali před dalším ročníkem mezinárodních motoristických závodů napínavější souboje, tak určitě netušili, jak výstižně se trefili. V nejnabitější kubatuře do 600 ccm se postavilo na start třicet šest jezdců a dva favorité Michal Dokoupil a Němec Rico Penzkofer předvedli závod, který diváky totálně nadchl. Po startu šel do vedení Indi, ale Penzkofer ho brzy předjel. Pak se oba jezdci střídali ve vedení a ždímali ze svých strojů maximum. Nevídaný souboj rozhodl nakonec jezdec o kolo zpět, který zablokoval Dokoupila a do cíle přijel Němec s téměř dvousekundovým náskokem. Němec se díky průměrné rychlosti 160,199 km/hod dostal také do čela celkového pořadí. „Celý závod jsem si užíval. S Ricem jsme si nic nedarovali, když jsme neustále využívali každou příležitost k předjetí. O mém druhém místě definitivně rozhodla nešťastná náhoda. Do poslední šikany jsme jeli prakticky společně. Jenže jsme dojeli jednoho závodníka o kolo. Rico se před něj ještě dostal, ale já už tento manévr nemohl bezpečně provést, takže jsem musel zpomalit a to mě stálo rozhodující sekundy. Hodně mě to mrzí, protože se tak stalo zrovna v okamžiku, kdy se celý závod rozhodoval,“ smutnil v cíli Dokoupil.Ten si nakonec vše vynahradil v kubatuře nad 600 ccm. Se svou litrovou Kawasaki neměl žádnou konkurenci, takže bojoval jen s časem. To bývá sice mnohdy zrádné, ale Indi se s tím vypořádal skvěle, jasně zvítězil a díky průměrné rychlosti 161,089 km za
hodinu získal i cenu pro celkového vítěze, Havířovský zlatý kahanec. „Jsem samozřejmě nadšený. Samozřejmě, že jsem před závodem avizoval útok na celkové prvenství, ale něco si přát a opravdu to dokázat je určitě rozdílné. Už teď se těším na příští ročník, který bude určitě ještě nabitější,“ řekl po závodech šťastný jezdec.
Časový sled závodů:
7:00 - Stanoviště podél okruhu začali obsazovat pořadatelé a traťoví komisaři. Na svých místech jsou také zdravotníci a hasiči. Živo je rovněž v depu, kde týmy dokončují poslední úpravy svých strojů. Některé stroje potřebovaly po sobotních trénincích jen seřídit, jiné si vyžádaly razantnější zásah a k vidění byly i svářečky. Na svahu u startu a cíle byla zahájena "expozice" motocyklů veteránů.
7:50 - Organizátoři stále častěji zvedají hlavy k obloze, která se po nočním vydatném dešti vyjasnila. Také družicové záběry předpovídají, že by po celý den mělo vydržet pěkné počasí, přestože meteorologové avizují ojedinělé přeháňky. Vzhledem k mokré trávě po nočnéím dešti by si diváci měli vzít s sebou podložky na sezení.
8:00 - Na trať vyjely první motocykly. Každá soutěžní třída má deset minut na seznámení s aktuálním stavem
povrchu vozovky a poslední nastavení stroje před ostrým závodem.
10:00 - Závody byly oficiálně zahájeny. Start první třídy se plánuje na 10:15 hod.
10:46 - První závod motocyklů v kubatuře do 125 ccm musel být po dvou
kolech přerušen kvůli havárii, kdy se stala trať neprůjezdnou. Na místě zasahovali zdravotníci. Podle lékaře se jednalo jen o odřeniny a závodník byl převezen sanitkou do depa.
11:07 - Závod byl obnoven opakovaným startem. Závodníci mezitím dotankovali nádrže, protože měli původně jen tolik benzinu, aby jim vyšel na šest kol plus jedno zahřívací. V obnoveném závodě pojedou jen pět kol.
11:30 - Prvním vítězem letošního ročníku Havířovského zlatého kahance se stal Jiří Klejch na stroji Aprilia 125. Pět kol ujel za 15:10,565 s nejrychlejším kolem za 2:58,796 a průměrnou rychlostí v nejrychlejším kole 122,821 km/hod. Druhý dojel Miroslav Sedlo (Cagiva 125) a třetí Ital Pierre Coppa (Aprilia 125).
12:35 - V závodě Klasic do 175 ccm zvítězil Eduard Klimek (MZ 125). Pět kol ujel za 16:24,599 s nejrychlejším kolem za 3:13,209 a průměrnou rychlostí v nejrychlejším kole 113,659 km/hod. Druhý dojel havířovský jezdec Marek Vrána (ČZ 175), Martin Veselý (Benelli 175). V silnější kubatuře Klasic 250 vyhrál Lubomír Koudelka (Yamaha 250). Pět kol ujel za 15:24,434 s nejrychlejším kolem za 3:02,254 a průměrnou rychlostí v nejrychlejším kole 120,491 km/hod. Druhý dojel Petr Krsek (ČZ 250) a
bronz bral Miloš Thér (ČZ 250).
V závodě Klasic 350 zvítězil Rakušan Martin Loicht (Yamaha R5). Nejrychlejší kolo ujel za 2:50,797 s průměrnou rychlostí 128,573 km/hod. Druhý dojel Martin Veselý (Yamaha 350) a třetí Lubomír Koudelka (Yamaha 350). Ve třídě Klasic 500 zvítězil Jiří Serbousek (Honda 450). Nejrychlejší kolo ujel za 2:53,846 s průměrnou rychlostí 126,318 km/hod. Druhý dojel Patrik Jurák (Honda 500) a třetí Jan Volák (Honda 500). Ve třídě Klasic 750 vyhrál František Loučka (Honda 750) s nejrychlejším kolem za 2:51,955 a průměrnou rychlostí 127,707 km/hod. Druhý dojel Petr Kunz (Honda 750) a třetí Jiří Lefan (Suzuki 750).
13:45 - V závodě Volná 125 GP zvítězil Patrik Kolář (Honda 125). Sedm kol ujel za 18:45,910 s nejrychlejším kolem za 2:36,491 a průměrnou rychlostí v nejrychlejším kole 140,327 km/hod. Druhý dojel Lukáš Rážek (Honda 125) a třetí Němec Steffen Grämer (Aprilia 125). Ve Volné 250 GP vyhrál Němec Henrik Voit (Aprilia 250). Sedm kol ujel za 17:58,939 s nejrychlejším kolem za 2:31,428 a průměrnou rychlostí v nejrychlejším kole 145,019 km/hod. Druhý byl Pavel Navrátil (Honda 250) a třetí Michal Ježek (Honda 250). V souběžné Sportproduction 250 vyhrál Tomáš Heimrle (Honda 250SP). Sedm kol ujel za 20:29,067 s nejrychlejším kolem za 2:52,718 a průměrnou rychlostí v nejrychlejším kole 127,143 km/hod. Druhý dojel Alexandr Vysloužil (Suzuki 250SP) a třetí Tomáš Linduška (Honda 250SP).
16:00 - V kategorii do 600 ccm zvítězil těsně Němec Rico Penzkofer (Yamaha). Osm kol ujel za 18:09,942 s nejrychlejším kolem za 2:17,079 a průměrnou rychlostí v nejrychlejším kole 160,199 km/hod. Druhý dojel Michal Indi Dokoupil (Kawasaki) a třetí Josef Duchan (Yamaha).
18:00 - Havířovský zlatý kahanec si nejrychlejší jízdou v celém závodě a vítěznou jízdou ve třídě nad 600 ccm se suverénním náskokem vysloužil Michal Indi Dokoupil. Na své Kawasaki 1000 zajel osm kol za 23:46,297, přičemž nejrychlejší kolo ujel za 2:16,322 rychlostním průměrem 161,089 km/hod. (Pro zajímavost: v sobotním tréninku měl nejrychlejší kolo za 2:15,648 s průměrem 161,889 km/hod.) Na druhém místě dojel Kamil Holán (Yamaha 1000) a třetí Němec Udo Reichmann (Suzuki 1000).
19:00 - Letošní ročník Havířovského zlatého kahance skončil posledním závodem v třídě Supermono. Vyhrál ji Němec Johannes Kehrer (MZ). Sedm kol ujel za 18:13,363 s nejrychlejším kolem za 2:32,816 a průměrnou rychlostí v nejrychlejším kole 143,702 km/hod. Druhý dojel Libor Kamenický (Mali Jawa 06) a třetí Rakušan Martin Loicht (Katyam).
Ve třídě Sidecar, ve které se soutěží o nejvyrovnanější jízdu v jednotlivých kolech, zvítězila posádka Kopecký/Fišar na stroji Honda 900.
Trénink slibuje zajímavé a rychlé závody
V sobotu se vydali jezdci všech kategorií na Těrlický okruh, aby si vyjeli co nejlepší pozici na startovním roštu. Celkově nejrychlejší kolo zajel Michal Dokoupil jezdící za Indi Racing Team. Ten dokázal jeden okruh projet na litrové Kawasaki v čase 2:15,648, což byl jednoznačně nejlepší výkon dne.„Indi potvrdil, že má vynikající formu a na trati doslova létal. Jeho čas je patrně rekordem trati, ale oficiálně tento údaj musím ještě nechat potvrdit. Doufám, že se v noci vyprší a závody budou moci nabídnout špičkové výkony. Očekáváme každopádně skvělou podívanou,“ řekl po skončení tréninku hlavní pořadatel Petr Hrabčák.Nedělní závody budou oficiálně zahájeny v 9.30 hodin a první závod odstartuje o hodinu později. Ve startovním poli nakonec chybějí slibovaní irští jezdci. Přijel jen jeden, a ten kvůli zranění z posledního závodu bude závody pouze sledovat v roli diváka. Každopádně je jeho účast důležitá s ohledem na reference, které se budou hodit pro další ročníky.Diváci se mohou těšit v prostoru startu a cíle na doprovodný program. V něm se představí například mažoretky nebo parašutisté.
Nedělní závody slibují rychlostní rekordySobotní tréninky prokázaly mírné zvýšení průměrné rychlosti. Té nejrychlejší dosáhl Michal Dokoupil na Kawasaki 1000, který okruh projel průměrnou rychlostí 161,889 km/hod za 2:15.648. Podle pořadatelů stojí za vyšší průměrnou rychlostí úprava jednoho z retardérů, který oproti loňsku dokáží projet o něco rychleji. Pokud bude trať při závodech suchá, dá se očekávat, že jezdci budou ještě rychlejší.
Těrlický okruh měří 6100 metrů a patří mezi nejdelší a nejrychlejší v zemi i v Evropě. Závodníci na jeho rovinkách drží nejdéle maximální rychlost. To se však podepisuje na opotřebení motorů. (bb)
„Trať je z hlediska bezpečnosti díky pomoci 350 brigádníků a dobrovolníků perfektně připravena. Na startu se sejde kvalitnější konkurence, než loni. Předpověď počasí je ideální. Všechny hlavní aspekty jsou tedy splněny, takže se diváci mají na co těšit. Hlavní sjou samozřejmě závody, takže při pohledu na startovní listinu je zřejmé, že havířovský zlatý kahanec bude hodně napínavý,“ tuší dopředu za pořádající občanské sdružení Prosport-cz Petr Hrabčák.
Více o tématu, včetně historie závodů, čtěte v Souvisejících článcích
Do Havířova se tentokrát přihlásil rekordní počet 237 jezdců. Pořadatelé je rozdělili do stejných kategorií jako minulý rok. Na Těrlickém okruhu se bude závodit v objemových kategoriích 125, 175, 250, 350 ccm, do a nad 600 ccm, třídě supermono a chybět nebudou ani velmi populární sidecary.Největší hvězdou havířovské akce bude opět Němec Rico Penzkofer, kterému loňské celkové vítězství uniklo i kvůli malé konkurenci v jeho kubatuře o setinu sekundy. „Když jsme Rica zvali na další ročník, neopomněli jsme mu smolnou setinu připomenout, aby se zdravě naštval. Účast bez váhání potvrdil,“ přiblížil dále Hrabčák.
Přípravy na motoristické závody finišují
Mezinárodní závody silničních motorek Havířovský zlatý kahanec se nezadržitelně blíží. Přípravy jsou v plném proudu, takže si nadcházející víkend diváci užijí akce, která se minulý rok dočkala po dvaceti letech slavného comebacku.„Jsme v jednom kole. Zabezpečujeme trať a dáváme dohromady všechny organizační záležitosti. Do soboty musí být vše připraveno na sto procent, abychom se poté mohli soustředit pouze na závody motorek. Určitě vše stihneme a diváci si budou moci závody, které by měly být letos kvalitnější a napínavější než loni, užít,“ řekl za pořádající občanské sdružení Prosport-cz její šéf Petr Hrabčák.„Se zabezpečením nám pomáhá na 350 lidí. Jedná se nejen o brigádníky, ale také o motoristické nadšence. Museli jsme na trať rozmístit na dvacet kamionů různých pytlů a balíků, které pokryjí nebezpečná místa,“ přiblížil Hrabčák.V pátek 21. srpna se uskuteční na náměstí Republiky od 14 hodin akce Zlatý Kahanec- show. Připraven je kulturní program spojený s prezentací závodních motocyklů, strojů motorkářských klubů i hodně zajímavých veteránů. Do Havířova se sjede rekordní počet jezdců. Pořadatelé evidují 237 přihlášených závodníků, kteří přijedou bojovat na Těrlický okruh ve stejných kategoriích jako minulý rok.Na programu jsou objemové kategorie 125, 175, 250, 350 ccm do a nad 600 ccm, třída supermono a sidecar. Největší hvězdou havířovské akce bude opět Němec Rico Penzkofer. Z domácí špičky to bude absolutní vítěz loňského ročníku Jiří Brož nebo Indy Doležal. Velmi silní by měli být všichni Irové v čele s Jefem Wardem a Timem Poolem.
Závodit se začne v neděli od 9.30 hodin.