Brňané rozhodli: „čtyřka“ zůstane v centru města
- Datum: 7.6.2007
- Autor: (tes)
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Brno
- Strana: 01
Brňané jsou s tramvají číslo 4 jezdící přes centrum města spokojení. Vyplynulo to z anket, které si nechal udělat brněnský magistrát v minulých měsících v ulicích Brna i mezi podnikateli. Radní proto rozhodli, že tramvaj v centru města zůstane.
„Radní o „čtyřce“ nehlasovali, ale shodli se, že budou výsledky průzkumu respektovat a tramvaj bude jezdit trasou v centru města jako dosud,“ řekl náměstek primátora Martin Ander.
Brňané se mohli vyjádřit několika způsoby. Překonali dokonce historický rekord magistrátních novin Brněnský metropolitan v počtu respondentů ankety. Úředníkům se totiž vrátilo více než dva a půl tisíce anketních lístků, které lidé v Metropolitanu našli. „Dvě třetiny odpovědí byly pro tramvaj v centru. Lidé argumentovali hlavně tím, že čtyřka zlepšuje dostupnost centra, zvlášť pro starší a méně pohyblivé lidi. Navíc podle nich oživuje centrum,“ přiblížil výsledky Ander. Podobně dopadl také průzkum na internetových stránkách a v ulicích města. Z tisícovky oslovených lidí chce čtyřku ve středu Brna více než polovina.
Důležitý byl pro město také názor podnikatelů z náměstí Svobody, Masarykovy a Rašínovy ulice. „Odpovědělo nám 75 procent všech podnikatelů. Většina z nich označila čtyřku za přínos,“ popsal výsledky Ander.
Pro živnostníky je podle něj důležité, že jejich obchod nebo restauraci vidí lidé z okénka, když jedou kolem. Podle podnikatelů by případná nedostupnost centra mohla do budoucna znamenat jeho vylidnění.
„Centrum má být přístupné. A když sem nebude nic jezdit, lidé se radši svezou autobusem do velkých obchodních domů. Navíc do centra jezdila tramvaj vždycky a lidé jsou na to zvyklí,“ myslí si například Jiří Šedivý, kterému tramvaj zastavuje přímo před vchodem do jeho knihkupectví. A dodává, že lepší reklamu by si nemohl přát.
Také podle specialisty na veřejnou dopravu Martina Robeše se lidé rozhodli správně. „Trasou přes střed města jezdila tramvaj od začátku devatenáctého století až do nedána. V severojižním směru od hlavního nádraží na ulici Českou mají navíc tramvaje problémy s kapacitou. Husova ulice je už zatížená na hranici únosnosti a trasa přes náměstí Svobody jí může částečně odlehčit,“ sdělil Robeš.
Čtyřka je proto podle něj výrazné plus hlavně pro cestující.
Svoji „hranici únosnosti“ bude moci trasa přes náměstí Svobody ukázat už příští rok. Kvůli nejméně půlroční uzavírce Husovy se totiž ke „čtyřce“ projíždějící přes náměstí přidají další tramvaje, které v současné době jezdí Husovou ulicí. „To bude mimořádné období,“ připouští náměstek Ander.
Vedení města se v anketě také snažilo zjistit, jaký druh strojů by měl podle lidí centrem jezdit. Většina odpovědí byla jasná: klasická červená tramvaj, občas proložená jízdou historického vozu.
Výsledky ankety potěšily i primátora Romana Onderku. Brňané se totiž podle něj shodli, že do centra města chodí ze tří důvodů: za nákupy, za zábavou a během dne na schůzky.
„Potvrdilo se, že centrum může být živé a lidé mají důvod tam chodit. A tramvaj je tam přiveze,“ dodal Ander.