Ford Mustang - Americká legenda
Od jeho prvního představení uplynulo 17. dubna celých 40 let. Nevím co je pravdy na tom, že muži s věkem zrají - v případě tohoto vozu si ale troufnu tvrdit, že vyspěl, zmužněl a zmoudřel. Ovšem jen v určitých směrech pod kapotou verze GT s osmiválcovým motorem buší dnes třista koní, vůz sedí na tuhé zadní nápravě a dokonce se výrábí ve verzi s automatickou pětistupňovou převodovkou! Amerika - řeklo by se. Ano, vůz je kompletně navržen i vyroben v Americe, ale za použití nejmodernějších vývojových metod a inženýrských poznatků. Žádná divočina se tedy nekoná. Naopak, brutální síla motoru není získána na úkor přírody a ani řidič se nemusí bát o svůj život - střihnout si ostřeji zatáčku i na mokrém povrchu dovolí všudypřítomná elektronika. Řídící a stabilizační systémy si našly místo i v tomto jinak nespoutaném sporťáku.
Čtyřicetiletá tradice tohoto sporťáku se odráží ve všech jeho rysech. Ačkoliv styling nového vozu vznikal od základu znova, jeho inspirace v předchůdcích je více než zřejmá. Nezaměnitelný je zejména díky dlouhé "žraločí" přídi s předkloněnou mřížkou chladiče, typická je nízká linie střechy a krátká záď, na které nechybí trojčlenné světlomety a samozřejmě znak cválajícího koně veprostřed (Ostrá verze GT má logo odlišné). Změnil se však celkový výraz a konstrukce. Přední náprava byla posunuta o hodný kus dopředu a zkrátil se tak o 115 mm přední převis. Z toho těžil také rozvor, který narostl o celých 152 mm, a samozřejmě prostor v kabině. Celkově je Mustang 2005 o 112 mm delší, 35 mm vyšší a o 25 mm širší oproti studii 2004.
Interiéru dominují kruhové instrumenty s chromovým lemem, podsvícené barevnými diodami. Jejich zabarvení lze změnit na jednu ze 125 možných barev (jsou vlastně kombinací barev červené, zelené a modré, které se mísí v optických vláknech). Řidič tak může vyjádřit svoji osobitost a momentální náladu. Nejednomu tuningu chtivému nadšenci tak Ford ulehčil práci. V základu má Mustang anatomické sedačky v látkovém provedení a méně chromových a kovových částí, za příplatek lze ale uvnitř vytvořit doslova království leštěného kovu a kůže.
Technická modernizace Mustangu 2005 se zakládá na zcela nové konstrukci karosérie a podvozkových skupin. Vpředu je použité pokročilé tříprvkové zavěšení (typu McPherson podle Earla S. MacPhersona, který ve 40. letech u Fordu toto zavěšení vyvinul) a vzadu konstruktéři ponechali tuhou nápravu s tříbodovým uchycením a Panhardskou tyčí. Slibují však neobvykle vysokou úroveň jízdních vlastností, ovladatelnosti a brzdných účinků. Právě ona pověstná tuhá zadní náprava se u Mustangu uplatňuje již 40 let. Podle kmenových zastánců tohoto vozu by ale ani jiné řešení nepřicházelo v úvahu. Designéři tedy udělali maximum pro vylepšení charakteristik vypružení. Tuhá náprava má však pro Mustang i své klady. Je robustní, drží stálou sbíhavost a náklon poháněných kol vůči vozovce a dobře stabilizuje klopení karosérie.
Základním rysem správného amerického vozu byly vždy protáčející se kola při jakémkoliv rozjezdu. Nejinak to umí i nový Mustang, který bude vyráběn ve dvou motorizacích. Slabší verze bude poháněna čtyřlitrovým 6-ti válcovým motorem SOHC o výkonu 202 koní a vrcholná verze s označením GT zaduní zvukem osmiválce o obsahu 4,6 litru. Jeho výhon pokoří hranici 300 koní, doposud vyhraženou jen pro legendární Cobru a Bosse. Díky celohliníkové konstrukci váží nový osmiválcový motor o 33 kg méně a vyvine o 40k více než motor ve studii z roku 2004. A to je dokonce o 50% víc, než dokázal jeho osmiválcový prapůvodce z roku 1964.
Krev do žil nové pohonné jednotce přidává elektronická škrtící klapka v sání, laděné sací potrubí, rychlejší motor-management a také nová tříventilová technika s variabilním časováním. Právě proměnné časování VCT dovolilo zvýšit kompresní poměr a využít tak dokonale každou kapku paliva. Motor má vyšší točivý moment od spoda a maximální výkon při 6000 ot./min. Charakteristický uchu lahodící zvuk motoru nevznikl také sám o sobě. Zasloužili se o něj hlukaři a motoroví inženýři tím, že naladili kompozitové sací potrubí pro optimální průtokové vlastnosti s dokonalým zvukovým projevem. Oba agregáty jsou uloženy na aktivních hydrolůžkách, které potlačují většinu nežádoucích vibrací. Mustang se také kromě mimořádného výkonu bude moci pochlubit certifikátem ULEV II (Ultra Low-Emission Vehicle II). To mj. znamená, že model 2005 bude produkovat v průměru o 57% méně škodlivých emisí než jeho předchůdce!
Jak jsem zmínil v úvodu, poprvé v historii je Mustang vybaven také automatickou pětistupňovou převodovkou. Ve spojení s motor-managementem tvoří dobrý kompromis mezi sportovní jízdou a bezstarostným ovládáním vozu. Ovšem pro ty, kteří si okamžik řazení nenechají diktovat od sebechytřejší elektroniky, tu samozřejmě nechybí ručně řazená pětistupňová převodovka. Ta je standardem pro obě verze Mustangu. Kompletně nové je i ústrojí pro rychlé a velmi přesné řazení rychlostí. Posílena byla i spojka, je suchá třecí s hydraulickým ovládáním.
Během jízdy s Mustangem se vyskytnou i situace, ve kterých by řidič při kočírování celé té dravosti a vzrušení, kterou model 2005 nabídne, potřeboval menší pomoc. V tom okamžiku přichází na řadu řízená trakce, kterou Ford montuje do GT-čka standartně a do V-šestky za příplatek spolu s ABS. Přesto je ale tento systém naladěný s ohledem na sportovní duši vozu tzn., že řidič může klidně prudce vypálit a projet zatáčku v kontrolovaném smyku, aniž by ho systém výrazněji omezoval. A navíc se celý tento systém nechá vypnout tlačítkem na středovém panelu. Pokud řidič neurčí jinak, systém se znovu aktivuje při dalším spuštění motoru.
Mustang po své čtyřicítce zažije opravdový přerod. Jak po stránce technické, tak po stránce vzhledové a výkonové. Co mu ale nadále přetrvá, je charisma, image a styl. Styl pravého a jedinečného amerického sporťáku. Pro americký trh přijde již na podzim tohoto roku, do Evropy by se měl přihrnout asi až za rok. Základní cena modelu GT by se měla pohybovat na hranici 27 000 USD.