Bretaň 2006 - Země moře

13. 2. 2009

Úvod

Už od roku 2002,kdy jsem  poprvé vyrazil na zahraniční dovolenou,jsem chtěl navštívit Bretaň,ale pokaždé z nějakého důvodu padla volba na jinou zemi.

Až letos jsme se s kamarádem Pavlem odhodlali vycestovat na západní výběžek Francie u Atlantického oceánu.Naši 17 denní cestu jsme naplánovali na srpen,koupili jsme si síťovou jízdenku na vlak Interrailpass a tak budeme cestovat převážně tímto dopravním prostředkem,občas autobusem a samozřejmě taky pěšky.

Zajímat nás budou taky památky středověké,ale zejména pravěké,konkrétně stavby megalitické.

Bretaň

31.7. pondělí

Dopoledne nakupujeme a pak balíme věci a jídlo do báglů.

Večer odjíždíme z Varů do Chebu,odkud nám jede ve 2 ráno vlak do Norimberka.

1.8. úterý

Po příjezdu do Norimberka přesedáme na vlak do Paříže,ve kterém si krátíme čas kartami.

Do Paříže přijíždíme kolem poledne a chvíli nám trvá než se zorientujeme v metru.Přesunujeme se na jiné nádraží,odkud nám jede vlak TGV do bretoňského Vannes.

Do Vannes přijíždíme po 20hod a jdeme hledat kemp.Zjištujeme,že kemp je od města asi 7km a autobus už nejede,ale máme štěstí a jedna paní nás vezme autem až do kempu.

Vybalujeme stan a hned se přižene bouřka,tak jsme trochu zmokli.Pak říkám Pavlovi,aby vyndal ešus.Pavel mi oznamuje,že si ešus zapomněl doma.Udělám čaj a říkám Pavlovi,aby si vyndal hrníček.Pavel mi oznamuje,že hrníček si taky zapomněl doma.Ohřeju konzervu a říkám Pavlovi,aby si vyndal lžíci.Pavel mi zcela nečekaně oznamuje,že lžíci si taky zapomněl doma.Já ho asi zabiju!

2.8. středa

Z Vannes míříme na poloostrov Quiberon do stejnojmeného města Quiberon.V okolí města je asi na 20 kempů a my si vybíráme jeden z nich,ležící 2km za městem 100m od pláže.

Dopoledne si procházíme Quiberon,klasické přímořské letovisko,plné restaurací,barů, obchůdků a všude davy turistů.2km za městem se nachází známé Côtes Sauvage,skalnaté útasy na břehu Atlantického oceánu.

Odpoledne navštěvujeme vojenskou pevnost Penthiévre,kterou dodnes používá armáda a tak je veřejnosti přístupná jenom menší část.Pevnost se nachází na nejužším místě poloostrova,jehož šířka je zde asi 50m.Po obou stranách jsou liduprázné písečné pláže a tak zkoušíme teplotu vody v Atlantiku.Je to asi 20°.Koupeme se,opalujeme,sbíráme mušle a pak se vracíme do Quiberonu.

3.8. čtvrtek

Dnešním cílem jsou světoznámé kamenné řady u Carnacu.Z Quiberonu se vlakem dostáváme do obce Plouharnel,odkud jdeme pěšky do Carnacu.

Řady se rozprostírají severně od města a první jsou řady u Ménec,poté u Kermaria a pak u Kerlescanu.Nejdříve navštěvujeme info centrum,kde je možné koupit lístky na prohlídku s průvodcem.My se vydáváme na prohlídku sami a protože jsou řady oplocené,tak si je fotíme jenom ze silnice.

Kamené řady byly postaveny v letech 5500-3500 př.n.l. a v současné době se ve všech řadách nachází asi 4000 kamenů.O této zcela unikátní megalitické stavbě,jejíž účel mohl být rituální , pohřební,kultovní nebo astronomický,se traduje několik legend.Jedna z nich vypráví o pohanském vojsku,které nachal zkamenět sv.Cornelius.

V okolí Carnacu se nachází dalších několik stovek megalitických památek jako např.      menhir Le Geant du Manio,cromlech Kerlescan,nebo tumulus u Kerada,což je megalitická hrobka stará přes 6500 let.

Pak se jěště zastavíme u kostelíka St.Michel,který stojí na 6000 let staré hrobce.

Po návratu do Quiberonu pozorujeme na Côtes Sauvage nádherný západ slunce.

4.8. pátek

Jako každé ráno,tak i dnes jedeme do Plouharnelu,odkud nejdříve autobusem a pak pěšky míříme do obce Locmariaquer.Zde se na malém prostoru nalézají 3 megalitické stavby.

Nejstarší z nich je 140m dlouhá mohyla,jejíž stáří se odhaduje na 7000 let.

Nejzachovalejší je tumulus Tables de Marchands postavený kolem roku 3000př.n.l. V této zrekonstruované kamenné mohyle se uvnitř nacházejí rytiny,které měli pravděpodobně rituální význam.

Nejznámějším je Grand menhir o váze 365 tun,který leží rozlomený na 4 kusy na zemi.Ani nevíme jestli byl někdy vztyčen,ale pokud ano,dosahoval výšky úctyhodných 25m.

Cestou zpět se stavíme v Carnacu,kde se koupeme na místní pláži a pak jdeme a potom i běžíme na vlak.Když přiběhneme na nádraží,zjistíme,že vlak odjíždí až za 20 minut.

5.8. sobota

Ráno nakupujeme v místním supermarketu a málem nám ujel vlak,protože v obchodě je asi 100 lidí a za kasou jenom jedna prodavačka.

Dopoledne vystupujeme ve městě Redon,kde si procházíme zdejší trhy.

Dalším cílem je Nantes,město,které po rozdělení krajů k Bretani už nepatří,ale v minulosti bylo jejím kulturním i politickým centrem.Ve středu města stojí hrad,který je bohužel zavřený. Tak navštěvujeme nedalekou impozantní katedrálu sv.Pierra a Paula z 15.st. a couráme se městem.

6.8. neděle

Je neděle a tak nic moc dělat nebudem.

V poledne prijíždíme do Vannes,kde se procházíme středověkými uličkami a zajdeme  na oběd do restaurace.Po složité domluvě(francouzky ani bretoňsky neumíme a anglicky a německy se nechytáme)si obědnáváme jehněčí a biftek.Bylo to docela dobrý,ale trochu drahý.

Odpoledne se vracíme do Quiberonu,kde se opejkáme na pláži,blbneme ve vodě,mastíme karty a očumujeme bretonky.

7.8. pondělí

Dnes máme před sebou asi 25km, čeká nás výlet severně od Carnacu, kde se v této oblasti nachází megalitické hrobky. Jdeme pomalu,protože Pavel má nohy samej puchejř, ale času máme tři prdele,takže není kam spěchat.

Přicházíme na místo zvané Kerioned, kde se nalézají tří dolmeny. V těchto hrobkách,které jsou volně přístupné, jsou vytesány tajemné rytiny.

O dva kilometry dále u obce Kerevial jsou pozůstatky dalších dvou dolmenů, na kterých se už značně podepsal zub času. U dolmenu si uděláme malý piknik a vracíme se zpět.

Pavel večer léčí bolový nohy a já jdu na útesy pozorovat západ slunce.

8.8. úterý

Když už jsme v Bretani, tak nemůžeme vynechat největší keltský festival v Evropě konaný každoročně v Lorient.

Na tomto 10 denním festivalu vystupují největší hvězdy keltské hudby, bohužel koncerty se konají v sálech a jsou dopředu vyprodané.

Spoje nám moc nenavazují, tak do Lorient přijíždíme až odpoledne. Míříme hned do centra na velké náměstí, kde stojí mnoho stánku s keltskou tématikou a u každé hospody hraje nějaká kapela. Procházíme se mezi stánky a nasáváme festivalovou atmosféru. U jedné z hospod se zastavujeme a posloucháme českou skupinu Bran.

Poslední vlak nám jede v 19 hod. a tak opouštíme Lorient a vracíme se do kempu.

9.8. středa

Opouštíme quiberonský poloostrov a přesouváme se do největšího bretoňského města Rennes.

Po příjezdu nám chvíli trvá než najdeme infocentrum, kde zjišt'ujeme,že do kempu je to 6 km a tak jedeme autobusem.

Poté co postavíme stan, se vracíme do města a procházíme si Rennes, které nám do oka moc nepadlo. Tak se vracíme autobusem do kempu. V autobuse si připadáme jako menšina, je tu samej asiat nebo afričan. Na nás s Pavelem je tu až moc tmavo.

10.8. čtvrtek

Vstáváme brzy ráno a míříme vlakem do Brestu. Po příjezdu zjišťujeme možnost dopravy do Camaretu, u kterého se nachází kamenné řady Lagatjar a bunkry z 2.sv. války. Bohužel se do Camaretu není šance dostat, tak musíme vymyslet náhradní plán.

Chvíli se procházíme městem a pak jsme se rozhodli navštívit zdejší akvarium Oceanapolis. Akvárium je poměrně velké a jsou tu k vidění lachtani, žraloci, chobotnice, různé řasy atd. Byli jsme tu asi 4 hodiny a prohlídka Oceanapolis byla zajímavá.

Odpoledne se vracíme do Rennes.

11.8. pátek

Pokoušíme se o druhý pokus  dostat se do Camaretu, ale tentokrát z jihu. Jedeme do města Quimper, odkud jezdí do Camaretu autobusy. Do Quimperu přijíždíme v 9:34 a autobus odjíždí v 9:35, takže to nestíháme, a další jede až ve 14:30.

Vstávali jsme v 5, jeli jsme přes celou Bretaň a nestihli jsme to o minutu, to už docela nasere.

Na další autobus čekat nemůžeme, protože by jsme to nestihli zpátky a tak míříme zpět do Rennes.

12.8. sobota

Dnes máme v plánu navštívit  starobylé město St. Malo se středověkým hradem.

Po příjezdu jdeme rovnou do Starého města obehnaného z dálky vyditelnými hradbami. Uvnitř hradeb se procházíme dlažděnými uličkami plných turistů.

Poté jdeme na pláž hned u hradu, ale dneska to na koupání moc není.

13.8. neděle

Původně jsme chtěli zajet do Normadie prohlédnout si opevnění Atlantického valu z 2.sv. války. Doprava by byla ale moc komplikovaná a tak jsme od tohoto úmyslu upustili.

Náhradní variantu jsme našli ve městě Vitre se středověkým hradem. Z venku vypadal hrad celkem zajímavě,ale po zjištění, že se uvnitř nachází jen muzeum jsme na prohlídku nešli.

Zbytek odpoledne jsme seděli v parku a mastili karty.

14.8. pondělí

Na rozhraní Bretaně a Normadie se nachází jedna z nejznámějších památek celé Francie, klášterní komplex z 11.st. Le Mont st. Michel.

My se k tého historické památce dostáváme autobusem po silnici spojující skalnatý ostrov s pevninou.

Celý komplex kromě samotného kláštera zahrnuje malé město s dlážděnými uličkami, ve kterých se tísní neuvěřitelné množství turistů.

My jsme si prošli celé město, kromě samotného kláštera, u kterého byla asi 200 metrů dlouhá fronta a čekací doba se počítala na hodiny.

Při zpáteční cestě se stavíme v městečku Dol, u kterého je vztyčený 9.5 m vysoký menhir Champ Dolent.

15.8. úterý

Dnes opět putujeme za megality. Z Rennes cestujeme na jih na quiberonský poloostrov. Z Plouharnel se vydáváme na sever k obci Crucuno, kam přicházíme po 2 hodinách.

Zde stojí dolmen uprostřed vesnice, u zdi jednoho domu. O kousek dál se nachází také kamenný kruh.

Cestou zpět míjíme několik dolmenů a menhirů, ale těm už moc pozornosti nevěnujeme.

16.8. středa

Ráno nakupujeme nějaké suvenýry a pak se přesouváme TGV do Paříže, odkud nám jede vlak do Norimberka. V Paříží uzavřeli asi 4 linky metra tak nám přesun na druhé nádraží zabere asi 2 hodiny.

V 17 hod. opouštíme Paříž a následujicích 12 hodin strávíme ve vlaku.

V Norimberku přestupujeme na vlak do Chebu, kam přijíždíme druhý den v 5 ráno a pak už jen autobusem do Varů.

Závěr

Bretaň, nebo - li Malá Británie jak ji lze přeložit ,nebo také Armorica nebo - li Země moře jak ji nazývali Keltové je nádherný kout Evropy, kde můžete strávit krásnou letní dovolenou. Jsou zde písčité pláže a také nepřeberné množství středověkých a pravěkých památek.

Nás, přestože jsme se párkrát vykoupali v Atlantiku, zajímali především památky. Megalitických památek, které patří mezi nejvýznamnější a nejstarší v Evropě ,je v Bretani velmi mnoho a tak pro zájemce těchto staveb je to tu takový malý ráj na Zemi.

První polovina dovči byla velmi povedená (až na Pavlovovo zapomenuté nádobí a jeho zničené nohy), druhá půle se tolik nepovedla zejména kvůli tomu, že jsme se na nějaká místa nedostali.

Celkově se nám Bretaň líbila a určitě se sem chceme vrátit.

Praktické info:

1€  - 28 kč

vlaky - Interrail pass - 2 zony - 9 700 kč                                                                                                              -příplatek TGV Paříž-Rennes 6€ - 170 kč

kempy - 2 os + stan /  8 - 14 €  -  220 - 400 kč

vstupy - hrady, meg. hrobky 5 - 8 €   - 140 - 220 kč

oběd v res. - 10 - 15 €  - 280 - 420 kč

ceny v supermarketu - tak o 20 - 40 % dražší než v ČR

celkové náklady 1 os. - 20 000 kč

počasí - 1. týden - kromě jedné bouřky bylo skoro polojasno až jasno.