Korsika 2009 - Na ostrově krevní msty

15. 11. 2009

Úvod

Máme tady září a mě a mojí přítelkyni čeká dovolená na Korsice.Bude to narozdíl od Peťuly moje první cesta na jih Evropy a poprvé se snad budu koupat v teplém moři. (Zatím jsem se čvachtal jenom v Baltu a Severním moři)

Chceme během 11 dní projet celý ostrov a navštívit středověké,římské i megalitické památky,historická města,vydat se do hor a samozřejmě otestujeme zdejší pláže.

Korsika

22.9.úterý

Před půlnocí vyjíždíme z Varů a přes Cheb a Norimberg se dostáváme k Ulmu kolem 4 ráno,kde přespíme u benzínky.

Vstáváme v 9 apokračujeme přes Švýcarsko do Itálie.K večeru stavíme u Certosa di Pavia,kde si chceme prohlédnout místní klášter,ale mají zavřeno,tak pokračujeme do 10km vzdáleného města Pavia,kde se procházíme a prohlížíme si historické centrum.

Po 21hod sedáme do auta a míříme k Livornu,odkud nám jede trajekt na Korsiku.

Pár km před Livornem to zapíchneme na parkovišti,kde přespíme opět v autě.

23.9. středa

V 8 ráno se naloďujeme na trajekt,je slunečno a tak plavbu trávíme na palubě.

Po poledni jsme v Bastii,odkud jedeme podél pobřeží ke kostelu la Canonica z 12.st.,který je nejhezčím ze všech pisánských kostelů na ostrově.

Odpoledne se koupeme na krásné písečné pláži A Marana,kde je kromě nás jenom pár lidí.Sluníčko příjemně pálí a my blbneme v Ligurském moři v metrových vlnách.

Po koupání pokračujeme do Corte,kde se nad městem ubytujeme v malém kempu.Majitel sice neumí ani trochu anglicky ani německy a my zase francouzky ani korsicky,ale nakonec se přeci jenom dohodneme.

24.9.čtvrtek

Dnešní den máme v plánu pěší trek k jezerům v údolí Restonici.

Autem se po úzké silničce dostáváme na parkoviště u Bergeries de Grotelle,odkud už musíme po svých. Od parkoviště jdeme po značené stezce podél říčky Restonici a asi po hodině přicházíme k ledovcovému jezeru Lac de Melo.Pokračujeme dál po stezce mezi skalami a za 40min přicházíme k druhému, ještě malebnějšímu jezeru Lac de Capitello,které je obklopeno skalními útvary.U jezera dáváme sváču  a pak se vydáváme dál po značené stezce po příkrém suťovisku na skálu,kde se stezka napojuje na GR20,po které pokračujeme do prava,přes poměrně obtížnější úsek,kde  při výstupu musíme použít řetězi.Po 1,5hod se dostáváme do výšky 2220m k Punta a la Porte.Já si ještě dávám nedaleký bezejmený vrchol,který je ještě o pár desítek metrů výš.Je na něm nějaký sluneční kolektor a je odsud vidět soutěska s oběma jezery.Po krátké přestávce sestupujeme zpět dolů k parkovišti,kam přicházíme po 8 hodinovém, zajímavém a trochu náročnějším treku.

Nádherným údolím Restonici se vracíme do Corte,,jehož prohlídku si necháme na zítra.

25.9.pátek

Po snídani balíme stan a vydáváme se na prohlídku Corte,ležícího mezi horami. Procházíme Paoliho náměstíčkem,kde je vztyčena socha Pascala Paoliho,Otce národa,který ve městě založil Universitu a bojoval za nezávislost Korsiky.Na vrchu města se tyčí citadela,v níž je umístěno Národní muzeum,které jsme nenavštívili a místo toho se couráme uzoučkými uličkami historické časti města.

Z Corte míříme na západ k zálivu Porto.Cesta vede po silnici 84 a tahle cesta nemá chybu.Za vesnicí St.Regina projíždíme mezi nádhernými skalami,mezi nimiž se proplétá říčka Golo.

Potom projíždíme lesem Niollu a Aitone a dostáváme se k soutěsce Spelunca,což je impozantní žulový skalní útvar.

A na závěr dnešního dne navštěvujeme chráněnou oblast Calanche,která je na seznamu Unesco.Nejcharakterističtějším úkazem Calanche jsou do červena zbarvené skály a útesy. Některé erozí opracované útvary připomínají lidské či zvířecí postavy,z nihž nejznámější je Tête de Chien (Psí hlava).Je zde několik stezek,my jsme si vybrali tu začínající u Psí hlavy a směřující k Chateau Fort,na jejímž konci se nám otvírají nádherné výhledy až ke Capo Rosso.

Ubytování najdeme v kempu nad zálivem de Chiumi.

26.9.sobota

Dnes pokračujeme na jih a u města Sagone zastavujeme a prohlížíme si pozůstatky janovské věže z 15.st.,kterých je na pobřeží Korsiky rozseto několik desítek.Hned naproti věži  přes silnici objevujeme mezi útesy malinkou písečnou pláž s průzračnou vodou a tak do oběda máme vystaráno.

Po osvěžujícím koupání pokračujeme na jih až k silnici na Ajaccio,odkud se vydáváme pro změnu na sever do obce Vignale,kde se nachází želví útulek A Capulatta.Toto želví minizoo je největší svého druhu v Evropě  a jsou zde k vidění vodní i suchozemské želvy, z nihž největší je skoro metrová želva sloní.

O pár km dále u obce Bocagnogo je 70m vysoký kaskádovitý vodopád de la Mariée,který je ale mnohem zajímavější na jaře,když je víc vody.

No a závěr dne strávíme v Ajacciu,kde si nedříve najdeme kemp a pak zamíříme do města.Jdeme k přístavu po nábřeží,které lemují palmy a pak se couráme městem a na náměstí Place Foch a Place de Gaulle si fotíme sochy zdejšího rodáka a neznámějšího Korsičana,na kterého ale sami Korsičani moc hrdí nejsou,Napoleona Bonaparte.

Po prohlídce města se vracíme do kempu.

27.9.neděle

Směřujeme na jih podél pobřeží a potom odbočujeme k vesnici Filitosa,kde se nachází prehistorické sídliště staré 8000 let.Na tomto kultovním místě jsou k vidění pozůstatky domů,sakrální stavby obehnané valem,ale nejznámějšími památkami ve Filitose jsou menhiry staré 5000 let.

Na některých těchto menhirech jsou částečně vyznačené rysy obličejů a také mečů a dýk.Přesný účel těchto kamenů není znám,ale je možné ,že zobrazují konkrétní zabité válečníky.

O pár kilometrů jižněji navštěvujeme zrekonstruovanou janovskou věž ze 16.stol. Tour de Micalona a hned naproti ní se pak koupeme v moři.

Po odpočinku u vody vyrážíme k městu Sartene,od nějž 15 km na jz. leží další dvě vyznamné megalitické památky.Jako první zamíříme na Alignement de Palaggiu,největšímu seskupení menhirů na Korsice.Vznik kamenných řad se datuje k roku 1800 př.n.l.,jejich účel byl pravděpodobně magický,možná měly ochránit ostrov před vetřelci.Další památkou jsou 8 km vzdálené Megalithes de Cauria,staré 4000 let,která se skládá ze dvou kamenných řad a jednoho dolmenu.Značená stezka nás nejdříve zavede k Alignement de Stantari,v řadách je zde 22 stojících kamenů.O 100 m dále se rozkládá Alignement de Renaggiu,seskupení 40 menhirů,z nichž některé jsou popadané.Po dalších 200 m přicházíme k dolmenu do Fontaniccia,který je vysoký přes 2m.Této hrobce se také přezdívá Ďáblova kovárna.

Do Sartene přijíždíme už za tmy a to je akorát čas na kemp.

28.pondělí

Opouštíme kemp u Sartene a míříme do nejjižnějšího města Korsiky,Bonifacia.Toto město,stojící na poloostrově z bílého vápence,patří mezi nejhezčí ve středomoří.

My si nejdříve procházíme přístav,a potom stoupáme po schodech do Horního města,které tvoří bludiště úzkých uliček mezi vysokými janovskými domy,které stojí na pokraji příkrých útesů.Dále se zde nachází hradby,kostel,vstupní brána,strážní věž a naproti leží vápencová planina Bosco,odkud je hezký výhled na město.Po prohlídce města se vracíme do přístavu,kde nám jednotlivé lodní společnosti nabízejí plavby okolo Bonifacia.Vyplatilo se nám jich obejít více,všichni nabízí to samé,ale za rozdílné ceny.Na hodinové plavbě si prohlédneme Bonifacio,jeho bílé útesy z moře a potom proplouváme kolem pobřeží a zajedeme i do jeskyně,která má ve stropě díru,připomínající tvar Korsiky.

Odpoledne se vydáme hledat kemp,který nacházíme nad zátokou Rondinara.Zátoka má tvar uzavřené laguny a nebýt špinavějších pláží,tak by to tu vypadalo jako v Tichomoří.

29.9.úterý

Dneska jsme si trochu přispali,tak vyrážíme z kempu až po 10.hod.

Namířeno máme k druhé nejvýznamnější prehistorické památce na Korsice a to je Pianu di Levie.Cesta tam vede po neustále se klikatící silnici a tak se do Levie dostáváme až v poledne.

Parkujeme 5 km za vesnicí a v malé budce si kupujeme vstupenku,k níž dostáváme mapku a audioprůvodce.Cesta vede krajinou jak vystřiženou z Pána prstenů,cestička vede dubovým lesem a po 30min. nás přivádí ke Castellu di Cucuruzzu.Tato torrénská pevnost byla postavena v roce 1400 př.n.l.,je obehnána zdí a uprostřed jsou zbytky kruhové Torre.Potom pokračujeme lesem a míjíme bizardní skály a procházíme k sídlišti Capula,která pochází z doby bronzové a byla obydlena až do 13.století.Hned u zbytků pevnosti,tyčící se na skále,stojí menhir s vytesaným mečem.Naproti pevnosti se nachází románská kaple San Lorenzu.

Na zpáteční cestě do kempu se ještě stavíme ve vesnici Chera ,nad kterou stojí skalní útvar zvaný Oriu.V obrovském balvanu jsou uměle vytvořené dutiny,které sloužily k uskladnění obilí nebo ovoce a prý se tu ukrývali i lidé,kteří unikali před krevní mstou nebo-li vendetou.

30.9.středa

Opouštíme kemp Rondinara a směřujeme na sever k Porto-Vecchio a dále za vesnici Ospadale,kde kousek od jezera začíná stezka k vodopádu Piscia di Gallo.

Vydáváme se na 2 hod. procházku,která vede nejdříve lesem a potom stezkou po skále dolů,odkud je naproti nám 52m vysoký vodopád Piscia di Gallo aneb čůrající kohoutek.

Na parkoviště se vracíme v poledne a jedeme do Porto-Vecchia.Procházíme si historickou část města a protože máme hlad,jdeme do restaurace na oběd.Obsluhuje nás číšník,který umí dokonce i pár výrazů česky.Peťula si dává mísu místních sýrů a uzenin a já zkouším zdejší jehněčí.Po dobrém obědu se ještě couráme městem a nakupujeme nějaké suvenýry.

Kousek za Porto-Vecchiem si najdeme kemp i s pláží,kde trávíme zbytek odpoledne.K večeru se chceme ještě podívat na prehistorickou věž Torre,ale nenašli jsme k ní odbočku,tak to necháme možná na zítra.

1.10.čtvrtek

Odbočku na Torre jsme nenašli ani dneska,tak jedeme do nedaleké vesničky Araggio, nad kterou se nachází Casteddu d´Arraggio.

K pevnosti vede stezka stoupající prudce do kopce a asi do poloviny nás provází jeden z místních psů.Po 20min. jsme u pevnosti ,která i po 4000 letech působí velmi impozantně. Zeď z nasucho naskládaných kamenů je ještě dnes vysoká až 3 metry a dovnitř se vchází chodbou zastřešenou kamennými deskami.Uvnitř se nachází základy věže,příbytky,ohniště a studna.

Potom pokračujeme na sever a u pobřeží des Nacres si prohlížíme zachovalou janovskou věž Fautea.

Po obědě,k němuž na rozdíl od včerejška,máme tradičně konzervy,směřujeme po silnici 198 do Alérie,kde se nacházejí pozůstatky římského města.

Prohlídku začínáme ve středověké pevnosti Matra,kde sídlí muzeum Jeromo Carcopino,v němž jsou vystavené římské a řecké nálezy.Na kopci za muzeem se pak rozprostírají samotné pozůstatky města,z nichž si můžeme prohlédnout část Augustova oblouku,základy capitola,lázní,chrámu,cisteren a obchůdků.

Pokračujeme dál na sever obce Moriani,kde na místní pláži přemýšlíme,kam zítra.Nakonec padá volba na nejsevernější část ostrova Cap Corse.

Ubytování hledáme v okolí Bastie,ale většina kempů má v říjnu už zavřeno,tak se nám to daří až na pátý pokus.

2.10.pátek

Včera spadlo pár kapek deště,ale dneska už je zase azuro.My vyrážíme na nejsevernější část ostrova,Cap Corse.Jedeme podél vých. pobřeží a nad Erbalungou se jdeme podívat na zříceninu hradu Castellu ze 13.stol.K vidění zde,kromě pár zdí,nic moc není.

Pokračujeme dál na sever a cestou míjíme několik více či méně zachovalých janovských strážních věží.Další zastávku děláme v obci Macinaggio,kde si projdeme zdejší přístav a špinavou pláž.

Přes malebnou vesnici Rogliano se dostáváme na samou špičku ostrova,do vísky Barcaggio.Tady si dáváme 3 hod. přestávku a koupeme se na pláži s křišťálově čistou vodou.Romantickou idylku ještě doplňuje protilehlý ostrůvek de la Giraglia.

Po koupání pokračujeme k opravenému mlýnu Moulin Mattei a po cestě bereme dva stopaře z Polska.Do Bastie se vracíme přes Luri.

Náš poslední večer na Korsice ochutnáváme místní speciality a grilujeme maso.A taky krmíme kočky,ostatně jako v každém kempu.

3.10.sobota

Ráno balíme stan a dopoledne se couráme po Bastii,procházíme si starobylou čtvrť Terra Nova s citadelou,navštěvujeme kostel St.J.Baptiste ze 17.stol.a za ním farmářský trh.Ještě si projdeme rozlehlé St.Nicolas náměstí se sochou Napoleona,kde si dáváme zmrzku a vracíme se k autu.

Po poledni zajíždíme do přístavu,odkud nám jede ve 13:30 trajekt do Livorna.Z Bastie nakonec odplouváme po 14.hodině a loučíme se s Korsikou,nádherným,slunným a zajímavým ostrovem.

Do Itálie připlouváme v 19.hod. a vydáváme se na cestu do Švýcarska.

Projíždíme celým Švýcarskem a u hranic s Rakouskem chceme tankovat.Když strčím peníze do automatu u stojanu,tak si peníze vezme,vyjede lístek,ale natanovat se mi nepodaří.

4.10.neděle

Přespali jsme u benzínky na parkovišti a čekáme,že tu ráno bude nějaká obsluha,ale nikdo tu není.Jedeme do vedlejší vesnice,kde narazíme na otevřenou benzínku od stejný firmy.Zkoušíme reklamovat lístek s kódem a po vyplnění formuláře nám paní vrací 50 franků,se kterými jsme se skoro rozloučili.

Zbytek cesty do Čech už probíhá bez problémů a do K.Varů přijíždíme kolem 16.hod.

Závěr

Byla to moje první cesta na jih Evropy a ačkoliv raději jezdím na sever,tak musím konstatovat,že Korsika nemá chybu.

Počasí nám vyšlo skvělé,bylo slunečno a teplo a tak jsme si dost užili zdejších lidupázdných písečných pláží s průzračně čistým mořem.

Krásné jsou i místní hory,jezera a skalní útvary.Na své si zde přijdou milovníci jak středověké historie,tak i prehistorických památek.

Zajímavostí zdejšího ostrova je volně se potulující dobytek a rozstřílené nebo počmárané ukazatele,hlavně ty s francouzskými nápisy.A taky vendeta,nebo-li krevní msta,která již naštěstí téměř vymizela.Ale ve středověku prý připadalo na zdejších 120 000 obyvatel na 900 vražd ročně.

Co se týká cestování po ostrově,tak jediným problémem,byly kromě volně se potulujících zvířat,úzké silničky.Kempy byly na slušný úrovni,většinou s tvrdým povrchem.