Město Rumburk
třída 9. května 1366/48, 408 01 Rumburk
odbor školství, kultury a tělovýchovy
Zpracovatel: Iva Štefáčková Datum: 2008-08-26
Předškolní vzdělávání – informace pro školní rok 2008/2009
Předškolní vzdělávání v Rumburku je zajištěno v 5-ti mateřských školách zřizovaných městem. Koncepce mateřských škol vychází z principů nového pojetí předškolní výchovy a specifických rysů současné mateřské školy. Tyto školy se spolu s rodinou podílejí na socializaci dítěte a pomáhají vyrovnat rozdíly plynoucí z rozdílného sociálního i kulturního zázemí rodin.
V Rumburku navštěvuje mateřské školy v současnosti cca 70% (316 dětí) populace dětí ve věku od 3 do 6 let (celkový počet dětí ve věku od 3 do 6 let = cca 460 dětí).
Třídy mateřských škol se dle vyhlášky MŠMT ČR č. 14/2005 Sb., ve znění pozdějších novel, naplňují do počtu 24 dětí. Pokud to kapacitní možnosti MŠ umožňují, žádají ředitelky vzhledem k efektivnímu využívání finančních prostředků na mzdy a provoz radu města o výjimku z počtu dětí na třídu. Jedná se zpravidla o navýšení 1 – 4 dětí na třídu. Tuto možnost vzhledem ke své kapacitě a prostorovým a hygienickým podmínkám využívají čtyři z pěti MŠ.
Výjimka z počtu dětí v jednotlivých třídách se uděluje vždy na jeden školní rok.
Docházka do mateřské školy není povinná. Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojování základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro celoživotní učení. Napomáhá vyrovnat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Z tohoto důvodu se dle ustanovení § 34, odst. 4, zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) (viz. př. č. 1) k předškolnímu vzdělávání přijímají přednostně děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky.
Obec, která zřizuje MŠ je povinna zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky pro děti s místem trvalého pobytu na jejím území - § 179, odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) (viz. př. č. 2).
Pokud nelze z kapacitních důvodů dítě, které má v obci trvalý pobyt, do mateřské školy přijmout, je obec povinna dítěti zajistit zařazení do jiné mateřské školy (týká se pouze dětí v posledním roce před zahájením povinné školní docházky).
V dubnu 2008 byl vyhlášen zápis dětí do MŠ a volná kapacita byla zcela naplněna (316 míst). Rozhodnutí o nepřijetí do MŠ bylo ředitelkami vydáno cca 30 (viz. § 34, odst.3 z.č. 561/2004 Sb.) Problémem je fakt, že rodiče, kteří se přistěhují do Rumburka po zápisu do MŠ fakticky nemají možnost umístit dítě do MŠ. Uvolnění místa je pouze z důvodů citovaných v § 35 odst.1, písm. a) – d) z.č. 561/2004 Sb. (školský zákon).
Současná kapacita mateřských škol v Rumburku je 316 dětí.
Počty dětí s trvalým pobytem v Rumburku narozených v následujícím období:
Děti narozené v období |
Počet dětí- předškoláků |
Povinnost obce zajistit předškolní výchovu |
od 1.9.2001 do 31.8.2002 |
99 |
od 1.9.2007 |
od 1.9.2002 do 31.8.2003 |
95 |
od 1.9.2008 |
od 1.9.2003 do 31.8.2004 |
140 |
od 1.9.2009 |
od 1.9.2005 do 31.8.2006 |
118 |
od 1.9.2010 |
od 1.9.2006 do 31.8.2007 |
137 |
od 1.9.2011 |
Mateřské školy v Rumburku postupně prošly rozsáhlou rekonstrukcí a v příštím období se počítá v MŠ V Podhájí se zřízením další třídy a zvýšení kapacity cca o 29 míst (toto je maximum) na 104 míst.
Jiným zákonným postupem nelze kapacitu MŠ zvýšit, vzhledem k tomu, že v ostatních MŠ nejsou zajištěny vhodné prostorové a hygienické podmínky.
Závazným dokumentem pro práci všech MŠ je od 1.9.2007 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Všech pět mateřských škol již realizuje svůj školní vzdělávací program založený na prožitkovém a kooperativním učení hrou a činnostmi, založenými na aktivní účasti dítěte. Velkou pozornost mateřské školy věnují úzké spolupráci s rodinou, integraci zdravotně postižených dětí a dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí. Nové a dosud málo zmapované jsou problémy týkající se dětí cizinců a dětí mimořádně nadaných. Kvalita školního vzdělávacího programu na jednotlivých školách přímo souvisí s kvalitou a stupněm přípravy pedagogických pracovníků a možností projít dalším vzděláváním pedagogických pracovníků.
Mateřské školy ve svých programech nabízejí široké spektrum nadstandardních aktivit jako jsou, kroužky výtvarné výchovy, základy německého a anglického jazyka, pěvecké sborečky, předplavecký výcvik, saunování, výlety, návštěvy divadel a výstav, návštěvy městské knihovny, besídky, karnevaly apod..
Vzhledem k narůstajícímu počtu dětí v mateřských školách se musíme připravit na zajištění počtu míst pro děti předškolního věku s trvalým bydlištěm v Rumburku.
Navrhovaná řešení:
Ø Využití prostor ZŠ U Nemocnice, které v současné době nejsou naplněny. Dle potřeby vybudovat 1 – 2 oddělení mateřské školy pro děti, které jsou posledním rokem v MŠ před zahájením povinné školní docházky včetně dětí s odkladem povinné školní docházky. Přebudování prostor na třídy MŠ je investičně méně náročné, je však potřeba vyhovět platným hygienickým předpisům a vyčlenit venkovní prostor pro potřeby mateřské školy. Děti v těchto odděleních by neměly při zahájení povinné školní docházky problém s adaptací na nové školské zařízení. Snížil by se i počet odkladů, který sice může být při zahájení školní docházky pro děti přínosem, ve vyšších ročnících však často s sebou nese, vzhledem k dospívání, negativní prvky chování.
Ø Využití prostor bývalých objektů škol. Nevýhodou tohoto řešení jsou vysoké finanční investiční náklady na obnovu těchto zařízení, která jsou na hraně životnosti a provozování další budovy.
Koncepční záměry:
- Nadále udržovat vybudovanou sít MŠ, která bude pružně reagovat na změny v demografickém vývoji
- Zvýšit celkovou kapacitu MŠ V Podhájí ze 75 na 104 míst v rámci rekonstrukce v roce 2009
- V případě další potřeby využít volné kapacity ZŠ u Nemocnice a vybudovat 1- 2 oddělení mateřské školy pro děti, které jsou v MŠ posledním rokem před zahájením povinné školní docházky
Iva Štefáčková, ved. OŠKTV