Tatra
Tatra
Tatra, jedna z nejstarších světových automobilek, vyrobila vůbec první benzínový automobil v C.K. Rakousku a přilehlých zemích. Tento slavný "President", podnikl svou 328 km dlouho cestu Kopřivnice-Vídeň za 14,4 hodiny. Což znamená, že jel průměrnou rychlostí 22 km/hod.. Dnes už se tomuto údaji lze jen pousmát.
Další důležitý moment nastal za pár měsíců, kdy z bran kopřivnické továrny vyjel vůbec první nákladní automobil.
Další tatrovácké prvenství je z roku 1906, kdy na svět přišla nová koncepce motoru, která je dodnes (!!!) základní konstrukční koncepcí motorů, využívanou takřka všemi světovými výrobci automobilů. V roce 1919 testovali kopřivničtí ve Vysokých Tatrách jeden ze svých nových vozů. A protože vůz překonával i terén, který žádné motorové vozidlo do té doby nikdy nepřekonalo - byl název nasnadě: automobilka nesla od té doby název stejně hrdý, jako štíty Vysokých Tater.
V roce 1933 vyvinula Tatra tři typy aerodynamických vozů. Jeden z nich byl předchůdcem slavné Tatry 87, tedy toho vozu, kterým pánové Hanzelka a Zikmund procestovali Afriku a Jižní Ameriku.
Když se pak po mnoha desítkách tisíc kilometrů vrátili domů, vrhli se na jejich auto kopřivničtí konstruktéři a rozmontovali jej do posledního šroubečku.
Motor z venku vypadal otřesně - extrémně nepříznivé prostředí se podepsalo na vzhledu vnějšího vzhledu celého bloku. Dalo by se tudíž předpokládat, že i vnitřek motoru bude po takovémto namáhání značně poznamenán. Chyba lávky ! Stěny válců, písty, ojnice, hřídele - vše bez nejmenší známky opotřebování ! Brzdy, nápravy, čepy, na ničem byste nepoznali, že jejich vůz soutěžil s kamzíky a velbloudy.
Takže resumé: v mimořádně nepříznivém prostředí a extrémně těžkém terénu ujela Tatra 87 přes 50 tisíc kilometrů a jedinou vážnější závadou bylo omačkání několika zubů na řadící páce, která se ovšem musela řadit daleko častěji, než při běžném provozu.