Zase to nezvládly
10.1.2009
O cestující neprojevují zájem!
Krušné hory – Na celém území naší republiky panují dobré sněhové podmínky, které zasáhly i Krušné hory. Sjezdovky na Bouřňáku se zasněžují, stopy pro běžkaře upraveny, parkoviště plná, v Mikulově neposlušným řidičům odtahují auta.
To vše mne vyprovokovalo, abych se vydal na běžky vlakem do Krušných hor a to funkční kulturní památkou ČR, železniční tratí Most – Dubí – Moldava. Má cesta vedla do železniční stanice Dubí. Na vláček zde čekalo velké množství cestujících. Vláček přijel plný a v běžné sestavě, tj. dva motoráčky a jeden vagon. Cestující se snažili všemožně do vlaku natlačit. Nakonec se vše podařilo. Průvodčí dal pokyn k odjezdu, vláček se vydal na cestu do hor. Cestující namačkáni jak sardinky v plechovce. V tu chvíli jsem zaslechl mezi cestujícími diskusi, jak se neustále na dráze zdražuje, co to je za kulturu cestování, jak se zastavil provoz na železnici Oldřichov u Duchcova – Děčín a nyní se uvažuje zas o jejím zavedení. V Mikulově a v Novém Městě jsme museli stát déle než je uvedeno v jízdním řádu, aby mohli ti co chtěli vystoupit. Poděkování patří panu průvodčímu, který se snažil všemožně protlačit a vybrat jízdné. Ovšem do Moldavy to nestihl a ani nemohl. Tím unikly ČD tržby a přišly o přehled, kolik jelo dne 10.1.2009 vlakem 26802 cestujících. Stále se hovoří o nízké obsazenosti spojů na této železnici a když už chtějí cestující cestovat, jsou od toho odrazovány. Přepravce, potažmo České dráhy je neumí přepravit. Nejde o první případ, kdy jel vláček zcela přeplněný. Obdobná situace se zde stále opakuje. Dopravce ukončí zimní provoz a na horách panují dobré sněhové podmínky. Byl jsem i svědkem, že v jízdním řádu je uvedena přeprava jízdních kol a již v Mostě nebyl přistaven vagon na přepravu jízdních kol a bylo je třeba naskládat kam to jen šlo. Nebo přeplněné vlaky při Osecké pouti. Celá věc mi připadá jako provokace přepravce, tj. ČD, aby cestujícím bylo cestování na této unikátní horské dráze, znechuceno a mohlo se říci, že o cestování zde není zájem a zastavit zcela provoz. A cestujícím je třeba vzkázat, že mají podávat podněty a návrhy k dopravě na magistrátech, městských, obecních úřadech, které jsou povinni vyjadřovat se k jízdnímu řádu a podměty podávat na krajský úřad. V současné době se znovu jedná o znovuobnovení provozu v úseku Moldava – Holzhau. Na rozdíl od předchozích roků došlo již od slov k činům. O dalších krocích se jedná. Jenže se může i stát, že na České straně bude znechuceno cestování tak, že zde nebude nikdo cestovat a bude zastavena doprava.
Michal Švec /nejsem členem Klubu přátel krušnohorské železnice/