Nemanice II
Výhybna Nemanice II, překladiště, seřadiště … km 217,65 až 218,7 plzeňské trati KFJB, 5 kolejí pod drátem, 4 pod širým nebem z toho 2 kusé, prorostlé trávou. Mostový jeřáb ošlehávaný větrem je dominantou celého areálu. 32 tun? 40 tun? Jak je libo, s výměnnými držáky na kontejnery zvládne i tyto kalibry. Jeho pohyb je omezen délkou kolejí, na kterých se pohybuje (cca 200 metrů), sílu do svých motorů bere ze sběračů umístěných v krytém korytě pod zemí. Obsluhuje 3 koleje z toho zmíněné 2 kusé. Velký znak ozubeného kola prozrazuje výrobce. Část 3. a 4. koleje (počítáno od jeřábu) je vedena po asfaltu, ve kterém jsou ještě vidět otisky od nakládacích ramp. V administrativní budově se už dávno neřeší věci železniční, váha před ní marně prosí o nějaké kilo ke zvážení, hodiny na rohu jsou díky nevšímavosti drzejší a ukazují čas dle libosti a v hale pod jeřábem už dávno není technické zázemí pro překladiště. Čtyři vysoké stožáry s reflektory napovídají, že zde byl rušný provoz ve dne v noci.
Během obnovy železničního svršku na Dvořišťské se zde hromadily staré pražce a celá kolejová pole určená k rozebrání. Snad ještě v roce 2007 tu měly stanoviště 2 až 4 cisterny na kusé koleji, přistavené pro do nedávna zde sídlící plynárenskou pobočku. 13.12.2008 se tudy prohnal poslední Bezdrev a od té doby tu větší ruch nebyl. Snad jen zmíním, že tu občas stojí odstavené vlaky vagonů (od EASů, přes plošinové …) čekající na opravy, na zrušení a tak všeljak, co se lze dočíst na papíře pod drátěným držákem.
A proč tohle všechno tady stojí? Jak to začalo? Co se tu všechno dělo?
V roce 1968 začala fungovat nová přeložka plzeňské trati (starý úsek trati je popsán ve článku Bývalá plzeňská trať v dnešní době), na kterém bylo vybudováno toto popisované překladiště Nemanice II, do provozu uvedeno 1979. Na pražské trati je pak výhybna Nemanice I. Celá oblast tvoří z ptačí perspektivy triangl. Vybudovaná výhybna měla za úkol odlehčit dopravu budějovickému seřaďovacímu nádraží a také přepřah lokomotiv (diesel – elektrika).
Od roku 1993 po rok 2000 zde fungovala ROLA, kdy se nakládaly vagóny s kamióny směr Villach. Bardotka v čele táhla ještě jeden osobní vůz pro řidiče. Nakládka probíhala na již výše zmíněných kolejích s otisky od ramp, které jsou už asi jediným důkazem této kombinované dopravy doby nedávné na jihu Čech.
Za zmínku jistě také stojí dnes již neexistující soubor kolejí, který se rozkládal u pískárny mezi Hrdějovicema a Opatovicema. Vjezd byl na km 218.8 cca 50 metrů za přejezdem. Nepatrný a značně zarostlý násep vedoucí od hlavní trati k dnešnímu dřevozávodu je spolu s malým mostkem (dnes používaný jako součást prašné cesty) jediným pozůstakem připomínající existenci kolejiště.
Více než slova vám místo přiblíží soubor fotografií pořízených v Nemanicích II
Čas popisu: do dubna 2009
Dostupnost pěšky, autem i na kole: 1
Okolní krajina: 3 (uprostřed pole)
(použita školní stupnice)
Popis fotografií:
01 – pohled na hlubocké zhlaví od východu (březen 2009)
02 – celkový pohled od západu (březen 2009)
03 – už nikdo nepozná, že tudy vedla kolej na již neexistující kolejiště u pískárny (km 218.8, duben 2009)
04 – otisky jako memento dob slávy (březen 2009)
05 – „Ten výpravčí je nějakej divnej“ (únor 2009)
06 – pohled od Plzně na ČB od přejezdu (km 218.75, říjen 2008)
07 – uhelných vlaků tu stávalo více (230.091, 7.10.2008)
08 – výluky na Dvořišťské způsobily návštěvu 730.624 (5.9.2008)
09 – stejný důvod návštěvy 740.518 (19.9.2008)
10 – doby Bezdrevů a 842.027 (27.9.2008)
11 – zavítala sem i řada 340 se zástupkyní 340.049 (27.9.2008)
12 – občas jsou i zajímavé sestavy, tentokrát 240.109, 749.018, 749.187, 742.x (19.4.2009)
13 – 701.463 pomáhá při výměně kolejového svršku na hlubockém zhlaví (18.7.2007)
14 – TSS 742.410 v záři zapadajícího Slunce (18.6.2008)
Náhledy fotografií ze složky Výhybna Nemanice II