Létáme ve dvou kombatových disciplínách
- SVAHOVÝ KOMBAT
- konstrukce - nejčastěji výřezy z EPP (extrudovaný polypropylen)
- koncepce - klasická nebo lépe samokřídlo (méně částí na poškození, lepší stabilita po srážce)
- létání - ve svahovém proudění
- o co jde? - vzdušný souboj ve kterém létá více modelů najednou, snahou je dostat model soupeře na zem (srážením apod.)
- pravidla (obecně) - za každý "sestřelený" model soupeře (tedy model přistane nebo spadne na zem) je 1 bod, každý sestřel se ale musí potvrdit resp. pilot musí prokázat že má model plně pod kontrolou - potvrzením je provedení výkrutu nebo přemetu nejpozději do 15 vteřin po zásahu, bez potvrzení nejsou body, kdo má více bodů vítězí, obyčejně se létá na čas (15min), pokud je více pilotů než cca 10 létá se na více skupin z nichž nejlepší postupují do finálového letu, pravidla je samozřejmě možné přizpůsobovat
- MOTOROVÝ EPP KOMBAT
- konstrukce - dle názvu je zřejmé že materiálem je EPP, obdobnou kategorií je "AIRCOMBAT" kde se ale létá s polomaketami válečných strojů různých konstrukcí (balsa, laminát, polystyren, ...)
- koncepce - zatím nejčastěji klasická (křídlo-trup-VOP-SOP)
- létání - na každém plácku i neupraveném, jen co nejdál od lidí a hmotných statků, přeci jen je model hodně rychlý a po srážce se někdy nedá ovlivnit kam doletí (dopadne)
- o co jde? - na rozdíl od svahového kombatu nejde o sestřelení soupeře k zemi, ale o useknutí stuhy, kterou každý model vleče za sebou
Pravidla
Pravidla motorového OPEN COMBATu
Hlavní body předběžných pravidel:
- Modely – povoleny jsou motorové modely s následujícím omezením: rozpětí je dáno 1,2 m s tolerancí 5% nahoru i dolů (tzn. 114 – 126 cm), pohon sériově vyráběným, neupraveným motorem o zdvihovém objemu max. 2,5 ccm. V případě elektropohonu není žádné omezení. Pilot musí mít možnost motor zastavit za letu, jinak není počet ovládaných funkcí předepsán. Druh paliva není omezen a každý pilot si zabezpečuje svoje. Před soutěží kontroluje technickou způsobilost a dodržení parametrů modelů ředitel soutěže nebo jím pověřená osoba. Soutěžící smí v každém soutěžním kole použít jen jeden model, v různých kolech však může použít různé modely. Ředitel soutěže nebo jím pověřený rozhodčí může i v průběhu kola prohlásit model neschopným bezpečného letu a přikázat pilotu zastavit motor a přistát.
- Bezpečnost – pravidla pro dodržení bezpečnosti stanovuje před soutěží ředitel soutěže, především vytýčení jednotlivých zón. Zóny (prostor pro kombat, zóna zakázaného kombatu, bezpečnostní zóna, zóna pořadatelů a soutěžících, zóna diváků) musí být jasně a přehledně vyznačeny. Za zónu diváků je vstup povolen pouze s ochrannou přílbou.
- Místo konání soutěže se skládá z následujících vymezených zón a linií:
- Prostor pro kombat – je to oblast omezené šířky a hloubky, tyto rozměry určí ředitel soutěže podle místních podmínek. Šířka tohoto prostoru je nejméně 150 m. Hranice tohoto prostoru jsou jedinou oblastí, kde se mohou modely aktivně účastnit kombatu. Pokud model opustí prostor pro kombat, nesmí se sám dále kombatu účastnit a nikdo nesmí na něj útočit.
- Linie kombatu – je čára přilehlá k prostoru pro kombat (viz diagram). Před touto linií se nesmí kombat provozovat, za žádných okolností. Porušení se penalizuje trestnými body.
- Bezpečnostní linie – je čára ne méně než 5 m před linií kombatu. Za žádných okolností nesmí žádný model přelétnout tuto linii, s výjimkou startu.
- Linie pilotů – je čára ne méně než 4 m před bezpečnostní linií. Piloti nesmí překročit tuto linii, s výjimkou případu, kdy startují nebo si jdou pro model, který přistál. Porušení tohoto pravidla se penalizuje trestnými body.
- Start – smí se provádět těsně před linií pilotů. Pilot nebo jeho pomocník smí překročit linii pilotů pouze při startu.
- Přistání – ať už z jakéhokoliv důvodu, žádná část letadla po přistání nesmí být blíže k pilotům než je bezpečnostní linie. Pro tento účel se stuha nepovažuje za část letadla. Porušení tohoto pravidla se penalizuje trestnými body.
- Linie diváků – vzdálenost této linie od linie kombatu je minimálně 15m, může být zvětšena rozhodnutím ředitele soutěže.
- Výjimky z penalizace – pokud je model neovladatelný v důsledku srážky ve vzduchu a poruší některé pravidlo v důsledku této neovladatelnosti, penalizace se neuplatňuje.
- Organizace soutěže – soutěž se skládá z nejméně čtyř kol (nevyřazovacích). Každé kolo se skládá z tolika rozletů kolik je třeba, tak aby všichni piloti měli možnost se kola zúčastnit. Rozletu se zúčastní nejméně 4 piloti, v závislosti na slučitelnosti kanálů. Po skončení 4 kol celkové skóre určí vítěze. V případě shodnosti bodů může ředitel soutěže vyhlásit další rozlet, který určí vítěze. Ředitel soutěže také může rozhodnout, že se bude létat systémem kvalifikace – finále.
- Start – model může být startován z ruky, ze země nebo z katapultu. Každý soutěžící může mít jednoho pomocníka, který mu pomáhá startovat motor, startovat model a přinášet model.
- Soutěžní kolo (rozlet) se skládá z následujících fází:
- Příprava – ředitel soutěže nebo pověřený rozhodčí zkontroluje, že každý pilot má svého rozhodčího. Poté oznámí, že běží čas jedné minuty do signálu „startujte motory a vzlétněte (scramble)“.
- Signál „startujte motory a vzlétněte (scramble)“ otevírá lhůtu 90 sekund, během které soutěžící startují své modely a odlétají do prostoru pro kombat. Nikdo v této době nesmí útočit na soupeře. Lhůta končí, když jsou všechny modely ve vzduchu, nebo po 90 sekundách (podle toho, co nastane dřív).
- Kombat (a možnost skórovat) začíná po signálu „začátek kombatu“. Ředitel soutěže či pověřený rozhodčí zodpovídá za měření a oznamování času. Rozhodčí též mají právo nabádat soutěžící, aby se drželi poblíž středu prostoru pro kombat, v rozumné vzdálenosti a výšce. Kombat končí po 5 minutách signálem „konec kombatu“.
- Opakované starty – pokud se nepodaří model odstartovat, nebo musí přistát během rozletu, a pokud je schopen letu, je povoleno neomezené množství opakovaných startů. To jen za předpokladu, že je model možno bezpečně přinést. Model, který přistál v prostoru pro kombat, nesmí být přinesen v době, kdy probíhá kombat.
- Přistání – začíná po signálu „konec kombatu“, probíhá do pořadatelem vymezené oblasti, která musí podléhat pravidlu bezpečnostní linie. Obvykle je to prostor mezi linií kombatu a bezpečnostní linií.
- Změna modelu – během soutěžního kola není povolena změna modelu poté, co soutěžící odstartoval nebo se o to pokusil. Mezi koly je povoleno vyměnit model bez omezení. V průběhu kola, před pokusem o start, je možno vyměnit model za předpokladu dodržení stejné frekvence.
- Technická kontrola mezi koly – ředitel soutěže má právo, dle svého uvážení, zkontrolovat technický stav libovolného modelu, o němž se domnívá, že není bezpečnostně způsobilý. Pokud prohlásí model nezpůsobilým, nesmí tento letět až do opravy a opakované inspekce ředitelem soutěže. Ředitel soutěže je povinen zkontrolovat model bez prodlení, poté co je o to požádán. Proti rozhodnutí ředitele soutěže ve věcech bezpečnosti nelze podat protest.
- Stuhy – jsou dodány pořadatelem soutěže, aby byly zabezpečeny jejich shodné vlastnosti. Stuhy jsou dlouhé 10 m a ne méně než 1,5 cm široké, doporučen je krepový papír. Stuha je připevněna za modelem na bavlněném lanku (provázku) nejméně 1 m dlouhém.
- Pořadatelé:
- Ředitel soutěže – sám nebo jím určený rozhodčí určí rozvržení všech linií a prostorů a zajistí jejich označení. Zkontroluje všechny modely z hlediska dodržení parametrů a bezpečnosti. Zajistí organizaci soutěže, měření a oznamování pracovních a přípravných časů, kontrolu kanálů. Shromažďuje informace o skóre jednotlivých pilotů a stanovuje výsledné pořadí.
- Rozhodčí – na každý model, který letí v soutěžním kole, připadá jeden rozhodčí. Rozhodčí registruje body získané či ztracené modelem, který má na starosti. Po přistání modelu přeměří zbylou stuhu, aby mohl stanovit konečný počet bodů.
- Čárový rozhodčí – signalizuje porušení pravidel u linie kombatu, pilotů a bezpečnostní linie. Rozhodčí příslušný k modelu, jehož pilot se dopustil takového porušení, pilota o této skutečnosti ihned informuje. V případě diskvalifikace pilota ho jeho rozhodčí vyzve k okamžitému přistání.
- Skórování
Získané body |
|
Seknutí stuhy (ne vlastní J) | +100 za sek |
Start během 90 sekund pracovního času na start (s celou stuhou, tzv. „včasný start“) | +20 |
Nepřetržitý 5 minutový let | +20 |
Zbylá stuha | +5 bodů za každého 0,5m stuhy (max. +100) |
Ztracené body |
|
Pasivita. Pilot dostane jedno ústní varování za vyhýbání se souboji (nepokouší se útočit). Za druhé a každé další varování dostane –25 bodů. Za vyhýbání bude považováno létání příliš vysoko nebo daleko od oblasti soubojů. Létání nízko nebude považováno za pasivitu. | -25 |
Porušení linie kombatu Tato penalizace se uplatňuje pouze pokud probíhá kombat, tzn. mezi signály „začátek kombatu“ a „konec kombatu“, pokud se model účastní kombatu (tzn. nepřistává a nestartuje). Pilot dostane verbální varování od čárového rozhodčího. Za druhé a třetí porušení ve stejném kole dostane pilot pokaždé penalizaci –25 bodů. Za čtvrté porušení pilot ztratí všechny kladné body, které získal v kole, dostává penalizaci –100 bodů a je donucen přistát a zůstat na zemi po zbytek kola. | První případ – verbální varování Druhý případ ve stejném kole …. –25 Třetí případ ve stejném kole … - 25 Čtvrtý případ ve stejném kole … - 100, ztráta všech kladných bodů v kole, vynucené přistání po zbytek kola. |
Porušení bezpečnostní linie Při prvním porušení v daném kole dostane pilot upozornění od čárového rozhodčího nebo od svého rozhodčího a penalizaci –100 bodů. Při druhém porušení je pilot upozorněn, ztrácí 100 bodů a všechny kladné body z daného kola a je donucen přistát a zůstat na zemi po zbytek kola. | První případ … - 100 Druhý případ ve stejném kole … -100, ztráta všech kladných bodů v kole, vynucené přistání po zbytek kola |
Porušení linie pilotů Při prvním porušení linie pilotů je pilot rozhodčím upozorněn a dostává penalizaci –300 bodů. Při druhém porušení ztrácí dalších 300 bodů a všechny kladné body, které v kole získal. Navíc musí přistát a zůstat na zemi až do konce soutěže. | První případ … -300 Druhý případ … -300, ztráta všech kladných bodů získaných v kole, vynucené přistání a pilot nesmí do vzduchu až do konce soutěže. |
- Ztráta stuhy – stuha se považuje za ztracenou, pokud byla nedostatečně upevněná a ztracená jakýmkoliv jiným způsobem, než seknutím soupeřem. Pokud bude stuha ztracená při startu, nebo bude postrádat plnou délku, bude to znamenat, že pilot neodstartoval se stuhou. V takovém případě musí pilot přistát a připevnit si novou stuhu. Nežli tak učiní, nemohou se mu připočítat žádné kladné body. Letoun, který je ve vzduchu se stuhou plné délky v okamžiku, kdy zazní signál „začátek kombatu“, dostane body za včasný start a je způsobilý skórovat kladné body za letu. Každý pilot, který přistane po signálu „začátek kombatu“ a před signálem „konec kombatu“ ztrácí nárok na body za nepřetržitý let (s výjimkou dle následujícího bodu).
- Srážky – po srážce ve vzduchu musí pilot okamžitě opustit se svým modelem prostor pro kombat směrem do strany nebo vzhůru, pokud je to možné. Od okamžiku doteku s jiným modelem je model nezpůsobilý ke skórování aktivně ani pasivně – to znamená, že je na něj zakázáno útočit. Pokud model havaruje v důsledku srážky, jsou pilotovi přiznány body za nepřetržitý let. Pokud pilot dokáže bezpečně odletět mimo prostor kombatu a předvést, že je model bezpečně ovladatelný, po svolení čárového rozhodčího se může se vrátit do prostoru kombatu a je opět způsobilý ke skórování. Pokud čárový rozhodčí rozhodne, že model není způsobilý k letu, musí pilot okamžitě přistát za bezpečnostní linií (ve směru od pilotů) a získává body za nepřetržitý let.
- Volitelné přistání na přesnost – ředitel soutěže může rozhodnout o tom, že se budou přidělovat dodatečné body za přistání na přesnost. Přistání na přesnost se provádí po skončení kombatového kola, na místo určené předem ředitelem soutěže. Model se musí poprvé dotknout i zůstat v určeném prostoru. Je vhodné určený prostor pro přistání vytýčit mezi linií kombatu a bezpečnostní linií.
- Skórování při seku
- K seku dojde, když model jednoho soutěžícího oddělí jakoukoliv část stuhy připevněné k jinému modelu, nebo tímto modelem vlečené (např. dříve získaná stuha soupeře, vlečená křídlem modelu), kdykoliv mezi signály „začátek kombatu“ a „konec kombatu“.
- Sek musí být pozorován a potvrzen oprávněným rozhodčím, aby mohl být ohodnocen body. Rozhodnutí rozhodčího je konečné.
- Pokud se zapletou stuhy dvou soutěžících a dojde k oddělení části (nebo celku) jedné z nich, považuje se to za sek pro pilota, jehož stuha zůstane v celku.
- Pokud se zapletou stuhy dvou soutěžících a dojde k oddělení části (nebo celku) obou, oba piloti skórují jeden sek.
- Při mnohonásobném zapletení stuh a oddělení jejich částí či celých stuh, skóruje jedním bodem každý z pilotů, jehož stuha zůstala celá.
- Několikanásobné oddělení jedné nebo více stuh, tažených jedním letadlem, při jednom průletu, se počítá jako jeden sek.
- Na stuhách, které nejsou připevněny k žádnému letounu (tj. volně se vznáší ve vzduchu), nelze skórovat.
- Body za zbylou stuhu
- Na bodování zbylé stuhy mají právo jen ty modely, které se zúčastnily kombatového kola tím, že vletěly řízeným motorovým letem, s připevněnou stuhou plné délky, do prostoru pro kombat.
- Body za zbylou stuhu se udělují jen za vlastní stuhu, připevněnou k lanku, které je připevněno k modelu. Neudělují se body za utrženou stuhu soupeřů, navlečenou na model.
- Pokud dojde k přetržení stuhy při přistávání nebo přinášení modelu, smí být před bodováním opět slepena – za předpokladu, že toto nechtěné přetržení bylo pozorováno a potvrzeno rozhodčím.
- Při měření bude délka stuhy zaokrouhlena dolů na nejbližšího půl metru.
- Ztracené body – jednou ztracené body se nedají nijak získat zpátky. Například pilot, který ztratil body za nepřetržitý let, protože pozdě odstartoval, nemůže po srážce a následném vynuceném přistání inkasovat body za nepřetržitý let.
- Narušení linie kombatu, bezpečnostní linie a linie pilotů se hodnotí (penalizují) odděleně a nezávisle. Tzn. když pilot poruší více než jedno pravidlo, dostane vícenásobnou penalizaci, za každý prohřešek zvlášť.