Military ( Všestranost)
Drezurní zkouška military
Během drezurní zkoušky musí dvojice předvést pravidelnou a korektní úlohu, při které se posuzuje ovladatelnost koně, uvolněnost jeho pohybů a poslušnost.
Terénní a kondiční zkouška
Terénní zkouška se skládá ze čtyř úseků. Úsek A je klusový úsek, který musí dvojice absolvovat v poměrně vysokém klusovém tempu. Úsek B představuje steeplechase. Koně musí v rychlém tempu překonat určitou vzdálenost s několika překážkami. Délka tohoto úseku bývá 2 až 4 km a překážkami jsou většinou proutěné nebo živé ploty. V této části je předepsáno poměrně vysoké tempo, které musí dvojice dodržet. Pokud jsou rychlejší, nedostávají žádné body. Další úsek je opět klusový, aby se kůň trochu uklidnil a odpočinul si. Tento úsek musí dvojice absolvovat v časovém limitu. Za rychlejší čas nezískává žádné body, za pomalejší čas se však body strhávají. Aby jezdec koně co nejvíce šetřil, může v tomto úseku sesednout a běžet vedle něj. Na konci úseku C je předepsána povinná desetiminutová přestávka, během které veterinář posoudí stav koně. Pouze kůň, kterého veterinář uzná způsobilým pokračovat, může nastoupit k závěrečnému úseku D - cross-country.
Cross-country
Cross-country znamená v překladu jízda krajinou. V této části musí kůň překonat četné uměle vytvořené přírodní překážky, například suché a vodní příkopy, závory, kmeny stromů a živé ploty. Překážky nesmí být vyšší než 1,2 m (výška překážek je přizpůsobena stupni obtížnosti vypsané soutěže). Mnohé překážky jsou stavěny tak, že se dají překonat různým způsobem. Nejtěžší způsob je zároveň nejrychlejší. Obtížnost překážek nespočívá v první řadě v jejich velikosti, ale ve způsobu umístění, rozložení a kombinace. Délka tratě cross-country je přibližně 7 km. Jezdec musí trať absolvovat v časovém limitu, jinak dostává trestné body. Za rychlejší čas nedostává žádné plusové body. Končetiny koní se během cross-country pomazávají vazelínou, aby se příliš snadno neodřely na překážkách.
Překážky v cross-country
Protože cross-country představuje krajinnou jízdu, jsou překážky v této části jiného typu než překážky v běžném parkuru. Důraz je kladen na přirozený vzhled překážek. Dále musí být překážky pevné a musí mít impozantní tvar a průčelí.
• Vodní překážky - najíždíme energicky, ale s rozvanou, aby kůň měl možnost překážku ohodnotit.
• Náspy - musíme najíždět s kmihem, aby kůň měl dostatek sil vycválat nahoru. Nahoře na náspu se kůň musí opět dostat do rovnováhy a připravit se k seskoku.
Suché příkopy nahánějí strach zejména nezkušeným koním. Proto je důležité, aby jezdec tyto překážky najížděl bez zaváhání.
• Překážky ve svazích kladou nárok na odvahu jezdce i koně.
Skoková zkouška na parkuru
Účelem závěrečné skokové zkoušky na parkuru je ukázat, zda má kůň po těžké námaze předešlého dne dostatek sil a energie k absolvování parkuru. Před skokovou zkouškou se provede kondiční prohlídka a kůň může v soutěži pokračovat, pouze pokud ho veterinář uzná způsobilým.
Úbor v cross-country
V cross-country musí mít jezdci přilbu. Často se používají speciální vycpávky, které chrání některé tělesné partie. Jezdci většinou jezdí v mikinách či svetrech s dlouhým rukávem a v barvách jezdeckého klubu, který reprezentují.
Použitá literatura: Encyklopedie koní, Josue Hermsen, nakladatelství Rebo Production