Apoštolské cesty sv. Pavla
20. 2. 2009
Apoštolské cesty sv. Pavla
Saul se narodil ve významném obchodním městě Tarsos. Studoval u rabbiho Gamaliela v Jeruzalémě. Již od narození byl římským občanem, což může též vysvětlovat, proč používal jak hebrejskou, tak latinskou podobu svého jména (Saul nebo Paulus).
Při svých misijních cestách Pavel podle tradice ušel až 16 000 km. Všechny čtyři misijní cesty dohromady trvaly kolem 16–18 let. Pavel ve svých listech sám nikdy nepíše o svých cestách jako o první, druhé či třetí. Toto dělení bylo zavedeno až později.
Na první cestu, která proběhla v letech 46-49, se vydal Pavel spolu s Barnabášem a Janem Markem lodí. Z přístavu Seleukie se doplavili na Kypr do Salaminy. Prošli celým ostrovem až do Páfu. Odtud se Pavel s Barnabášem přeplavili do Perge v Pamfilii, Jan Marek se však od nich odpojil a vrátil se do Jeruzaléma. Pavel zatím s Barnabášem pokračoval do Pisidské Antiochie, kde měl Pavel úspěšné kázání v místní synagóze. Pokračovali pak do Ikonia, odkud museli po delším pobytu utéci do Lystry. V Lystře začali obyvatelé Pavla a Barnabáše po zázraku uzdravení chromého považovat za bohy, nakonec ale dav začal Pavla kamenovat a vyvlekli ho za město jako mrtvého. Pavel však vstal, vrátil se do města a druhý den odešli s Barnabášem kázat do Derbe. Odtud se téměř původní trasou vraceli přes Lystru, Ikonium a Pisidskou Antiochii. V těchto městech posilovali místní křesťanské církve, v každé z církví byli ustanoveni starší. Přes město Perge se vrátili zpět do Antiochie.
Svou druhou cestu podnikl Pavel spolu se Silasem v letech 50–52. Vydal se do Sýrie a Kilikie. Dostal se do Derbe a do Lystry, kde se setkal s učedníkem Timoteem a vzal jej s sebou. Procházeli mnoha městy a všude upevňovali zdejší církve. Prošli Frygií a Galácií, dostali se do Mysie (poblíž průlivu Dardanely) a po moři dopluli do Troady. Odtud se vydali do Makedonie. Přeplavili se na ostrov Samothraké a odtud se vydali do Filip. Po krátké činnosti byl Pavel i s průvodci zatčen a uvržen do vězení. Hned první noc ve věznici vykonal zázrak a dozorce i jeho lidé a domácnost se nechali pokřtít. Druhý den, když vyšlo najevo Pavlovo občanství, byli s velkými omluvami propuštěni. Přes města Amfipolis a Apollonii přišli do Soluně, kde byla židovská synagóga, ale kvůli nepokojům odtud museli odejít. Po zastávce v Beroji pobýval Pavel v Athénách. Tam se svým učením neuspěl, neboť Řekové odmítli připustit myšlenku vzkříšení těla. Z Athén Pavel odešel do Korintu, kde potkal Akvilu s jeho manželkou Priscillou, kteří s ním spolupracovali až do jeho smrti. Na základě Božího zjevení zůstal Pavel v Korintu rok a půl. Mnoho lidí zde uvěřilo a dalo se pokřtít. Z Korintu také napsal svůj první list: 1. list Soluňanům. Byl též obžalován a předveden před prokonsula Gallia, ten ho však shledal nevinným. Z Korintu se Pavel přeplavil do Efezu. Zdržel se zde jen krátce a po moři se přes Sámos, Kós a Caesareu vrátil do Jeruzaléma.
Po nějakém čase (asi 2 roky) se Pavel vydal na třetí cestu do Malé Asie. V letech 54-58 prošel hornatou Galácií a Frýgií až do Fezu, kde strávil přes dva roky. Po slavnosti letnic v roce 57 se Pavel rozloučil s efezskými učedníky a vydal se do nejprve do Troady, aby tam vyhledal Tita, kterého předtím poslal urovnat nepokoje v Korintě. Když ho zde nenašel, pokračoval do Makedonie, kde opět povzbuzoval tamější církve. Zde se setkal s Titem, který ho zpravil o usmíření v Korintu, kam se Pavel potom vydal. Z Řecka se rozhodl pro zpáteční cestu přes Makedonii: Filippy, Troadu a Assos, kde na něj čekali jeho průvodci, jedoucí lodí. Odtud pluli společně do Mitylény, kolem Chia, pravděpodobně po zastávce Trogylliu dorazili do Milétu. Na cestě do Jeruzaléma propluli kolem Kypru a přistáli v Syrském Týru. Na další cestě lodí se zdrželi den v Ptolemaidě, pěšky došli do Cesareje. Zde mu po několika dnech prorok Agabos předpovídal vězení v Jeruzalémě a vydání pohanům. Pavel se však nenechal zviklat a došel do Jeruzaléma. Jeho setkáním se staršími v Jeruzalémě končí jeho 3. misijní cesta.
V Jeruzalémě se shledal s tamější církví a zpravil starší o výsledcích svého působení v Řecku a Malé Asii. Po několika dnech jej ale v Jeruzalémě dav začal lynčovat. Pavel byl souzen před veleradou a musel být vzat pod římskou ochranu (velmi mu pomohla skutečnost, že byl římským občanem). Byl poslán v doprovodu vojáků do Cesareje, aby zde byl souzen místodržitelem Félixem. Zde Pavel setrval dva roky. Během dalšího vyšetřování Pavel využil svého práva a odvolal se k císaři. Přestože jej poté král Agrippa shledal nevinným, podle práva musel být Pavel dopraven do Říma a vyčkat na rozsudek císařův. Do Říma po dramatické cestě, během níž ztroskotal na Maltě, nakonec také doplul a dva roky, někdy mezi lety 58-63, tu byl vězněn. Podle tradice byl v Římě popraven.
Prameny:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pavel_z_Tarsu
http://sweb.cz/sv.Pavel/
Biblický atlas. Česká biblická společnost, 1996