Mosley: Týmy se stropem nemusí dodržovat úsporná opatření
18. 3. 2009
Mosley: Týmy se stropem nemusí dodržovat úsporná opatření |
Jan Pastorek - 17.03.2009 - FORMULE1 - rozhovor |
Světová rada motorsportu schválila na svém zasedání zavedení dobrovolných rozpočtových stropů ve formuli 1 v roce 2010. Prezident FIA Max Mosley odpovídal na otázky týkající se tohoto opatření. Jaká bude výše rozpočtu? Max Mosley: "Provizorně byla stanovena na 30 miliónů liber na sezónu pro tým s dvěma vozy." Jak může s takovým množstvím peněz vyjít tým formule 1? MM: "Pečlivě jsme to spočítali. Vozy budou méně propracované v detailech, protože týmy nebudou moci utrácet obrovské sumy za drobné výhody (například matice kol na jedno použití za 1200 dolarů). Ale z tribun nebo v televizi nebudou vypadat nebo znít méně F1 než současné ultra drahé vozy. Budou také zajímavější pro technicky založené lidi, protože speciální technické úpravy jim umožní soutěžit s týmy, které mají mnohem větší rozpočty. A nezapomínejte na to, že 30 miliónů liber představuje v reálném světě hodně peněz." Ale takový rozpočet určitě není F1. A co DNA formule 1? MM: Keith Duckworth jednou řekl: ´Inženýr je člověk, který dokáže za jeden dolar to, co idiot za sto dolarů.´ Tato pravidla budou motivovat k chytrým inženýrským řešením. Úspěch budou mít týmy s nejlepšími nápady, nejen týmy s nejvíce penězi." Co se bude do rozpočtového stropu počítat? MM: "Vše, kromě motorhomu a pokut od FIA. Všechny výdaje se budou počítat, dokonce i platy jezdců a šéfů týmu. Pokud bude tým ziskový, může vyplatit dividendy akcionářům, mezi kterými může být šéfinženýr, šéf týmu nebo dokonce jezdec. Ale my bychom si ověřili, že je tým skutečně ziskový na to, aby mohl vyplácet podíl ze zisku." Jak bude možné to kontrolovat? Nebude docházet k platbám "mimo" a jiným podobným procedurám? MM: "Tím jsme se velmi důsledně zabývali již před nějakým časem. Zapojili jsme do toho auditory z Deloitte and Touche a finanční experty týmů. Většina plateb se dá dobře monitorovat a výnosy ocenit. Měli jsme několik schůzek. Bylo zřejmě, že se to dá zvládnout. Problém byl ten, abychom týmy přiměli k dohodě na konkrétním čísle. Většina z nich také chtěla výjimky, například na pozemky, budovy, platy šéfů týmů a jezdců. My potřebujeme právo na velmi hluboké audity a udělování přísných trestů, pokud dojde k překročení stropu. Tyto potíže však zmizely, protože si každý tým bude moci vybrat, zda se rozpočtovému stropu podřídí." A co motory? MM: "Motor bude odpovídat současným pravidlům, ale nebude mít omezené otáčky ani zmrazený vývoj. Nicméně, veškeré výdaje na motor budou součástí rozpočtového stropu. Pokud motor dodá externí obchodní subjekt nebo jiný tým, budeme muset mít garance, že nedochází k žádnému umělému snižování cen. Pokud tým bude mít svůj vlastní motor, náklady na něj budeme kontrolovat stejně jako u zbytku vozu. Současná pravidla, která výrobce omezují na pouze jeden zákaznický tým, budou platit i nadále." A není to v rozporu s vašimi úspornými opatřeními? MM: "Ne. Pokud jsou celkové výdaje týmu omezeny, ušetří se peníze a detailní regule zacílené na úspory nákladů již nebudou potřebné. Tým může za rok utratit 20 miliónů liber za motor, ale pak mu zbude jen 10 miliónů liber na všechno ostatní. Pak by zřejmě nebyl konkurenceschopný. To samé platí pro ostatní omezení, kterými se rozpočtově omezené týmy nebudou muset řídit, jako je například omezení používání aerodynamických tunelů, omezené testování, exotické materiály nebo superpočítače. Dokonce můžou utrácet za soukromá letadla a luxusní hotely. Ale vše co utratí, se musí vejít do těch 30 miliónů." V kterých technických oblastech budou mít na rozdíl od ostatních týmů volnost ty, které budou mít zastropované rozpočty? MM: "Jiné, ale standardizované podlahy, pohyblivá křídla, motory bez omezení otáček, žádná omezení na počet úprav vozů, žádná standardizace, žádná omezení materiálů, testů, simulátorů atd. Většina úsporných opatření, která byla zavedena v posledních letech, se jich nebude týkat. Ale opatření na úspory nákladů během závodních víkendů, jako je zákaz tankování a sobotní parc fermé, se budou týkat obou kategorií týmů. Také přemýšlíme o tom, že bychom týmům se stropem povolili KERS s větší kapacitou. Ale to vše by muselo pokrýt oněch 30 miliónů liber. Žádné výjimky a žádné slevy nebo pomoc zadarmo zvenčí. Vše, co dodá jiný tým nebo externí dodavatel, se bude počítat v tržní hodnotě, kromě dílů, které jsou dodávány všem týmům za snížené ceny na základě dohod, které vyjednala FIA (např. pneumatiky), ty umožňují všem týmům těžit ze snížených nákladů." A není to nespravedlivé? Nebudou mít vozy se speciálně tvarovanou podlahou a pohyblivými křídly neférovou výhodu? MM: "Ne, my zajistíme, aby tyto výhody pouze vyrovnaly nevýhody, které budou mít týmy se stropem kvůli omezeným rozpočtům. Jak již bylo řečeno, pokud to bude nutné, budeme úpravami dorovnávat vozy týmů se stropem na průměrnou výkonnost. Ostatní vozy budou mít stabilní technická pravidla, za což podle našich informací FOTA hodlá nabídnout záruku účasti až do roku 2012, souhlasí s tím všechny automobilky. FIA má hodně zkušeností s úpravami a vyrovnáváním výkonu." Budou týmy moci použít standardizovaný KERS navrhovaný FOTA? MM: "Ano, ale i to bude součástí 30 miliónového stropu. Nejsme nadšeni myšlenkou standardizovaného KERS, protože se jedná o oblast, v které může formule 1 přinášet inovace do výroby silničních vozů. Ale současná pravidla nijak nebrání uskupení týmů se dohodnout na parametrech KERS, pokud si to přejí, protože KERS nejsou povinné. Možná budou zastropované týmy v této oblasti vyvíjet navzdory omezeným rozpočtům." Bude moci vůz týmu se stropem vyhrát závod nebo dokonce šampionát? MM: "Neexistuje důvod, proč být týmy se stropem nemohly vyhrávat závody. Velké týmy s neomezenými rozpočty budou možná odvádět lepší práci při závodech. Budou mít ty nejdražší závodní inženýry a taktiky, o špičkově vydělávajících jezdcích nemluvě. Nicméně, závody jsou a měly by být nepředvídatelné." A co věci, které jste mohli opomenout? MM: "Budeme mít takovou klauzuli na všechno, která nám umožní zarazit u zastropovaných týmů vše, co by bylo v rozporu s duchem stropů. To nám umožní vyloučit všechny neočekávané problémy. Nicméně, týmy s neomezenými rozpočty budou těžit ze stabilních technických pravidel. Stabilita pravidel je součástí zmíněné dohody, kterou FOTA dojednala s automobilkami." Není tohle vše kvůli snížení nákladů o 50 procent v roce 2010 a dalším úsporným opatřením FOTA pro rok 2011 zbytečné? MM: "Když jsme se loni v prosinci sešli s týmy v Monaku, tak bychom se tenkrát na něčem takovém shodli. Nicméně, od té doby se světová finanční krize velmi zhoršila. Nikdo nedokáže říct, jestli se tato situace ještě více nezhorší v následujících měsících. Pokud by se to stalo, mohli bychom přijít o další automobilku, nebo dokonce nezávislý tým, navzdory jejich nejlepším úmyslům. Pokud bychom vyčkávali a situace by se zhoršila, bylo by pak pozdě. A naopak, pokud se ekonomická situace najednou zlepší, alespoň budeme mít ve formuli 1 novou krev. Je zřejmé, že má FIA povinnost počítat s nejhorším možným scénářem a ne doufat v to nejlepší." Kdy zveřejníte detailní pravidla? MM: "Krátce po zasedání Světové rady, které se koná 17. března." Kdy se týmy budou moci přihlásit? MM: "Jakmile zveřejníme pravidla." Ale FOTA ještě nedokončila své návrhy. MM: "My nemůžeme čekat, protože nové týmy, který chtějí vstoupit do šampionátu 2010, potřebují začít pracovat ihned. FOTA nám již předložila své hlavní nápady a pokud víme, tak ty zbývající záležitosti nejsou tak důležité. Navíc, pokud se členové FOTA dohodnou na dodržování určitých pravidel nebo konvencí, která nebudou mít dopady na ostatní, budou v souladu s příslušnými zákony, pravidly a regulemi a budou odpovídat duchu sportovních soutěží, nic jim v tom nebrání." Co uděláte, pokud dostanete více přihlášek, než je volných míst? MM: "Požádáme Světovou radu o navýšení počtu týmů, které se smějí účastnit (v současnosti 12). Samozřejmě za předpokladu, že Bezpečnostní komise bude přesvědčena o tom, že bezpečnost na okruzích pokročila natolik, že by nevznikly problémy s bezpečností. Každý žadatel bude muset prokázat, že má zajištěný zdroj pro motory a převodovky." Nemáte obavy, že sponzoři sníží platby, když budou vědět, že provoz týmu stojí méně peněz? MM: "Ne. Sponzoři zaplatí tolik, na kolik si cení nabízenou propagaci své značky. Soutěžící ve sportech jako je tenis nebo golf vydělávají velké sumy navzdory tomu, že jsou jejich náklady ve srovnání s formulí 1 minimální. Za současné situace sponzory spíše odradí okázalá rozmařilost než rozpočtový strop." Budou mít tým se stropy nároky na stejné odměny od FOM jako ostatní? MM: "Ano, týmy se stropem a jejich jezdci se budou plnohodnotně účastnit šampionátu FIA formule 1. Podle našich informací bude FOM platit týmům se stropy na základě stejného principu jako ostatním týmům, navíc jedenáctému a dvanáctému startujícímu týmu v roce 2010 poskytne 10 miliónů dolarů a standardní přepravní služby." |