Speciál: Co bude s Renaultem dál?
Speciál: Co bude s Renaultem dál? |
Tomáš Richtr - 05.09.2009 - FORMULE1 - speciál |
Podpis nové Concordské dohody přinesl mír, který umožnil věnovat se zase normálním záležitostem: Michael Schumacher, nováčci, srdnatá obhajoba Renaultu za Maďarsko, analýza výkonů Luky Badoera... Ale to vše trvalo jen chvíli. Je tu další aféra, která může svou velikostí předčít ty předcházející. V prvé řadě je nutné zdůraznit, že Renault je zatím jen obžalován, nikoli vinen. Po mimořádném zasedání Světové rady 21. září bude jasné, zda Renault skutečně vinen je, nebo nikoli. Na straně druhé by nemělo ve vyspělém světě docházet k obvinění bez pádných důvodů (politiku ponechme stranou). FIA vyšetřovala počínání Renaultu, aniž by jej obvinila, několik týdnů. A přesto se rozhodla na konci tohoto vyšetřování svolat mimořádné zasedání Světové rady a Renault obvinit. K tomu nestačí pouhá výpověď vyhozeného Nélsona Piqueta, pokud je to vůbec pravda. Pokud bude Renault uznán vinným, co bude dál? FIA nedisponuje žádným trestním sazebníkem - podoba konkrétního trestu je čistě na libovůli Světové rady. Bude se ale určitě nacházet někde v rozmezí od pouhého napomenutí po vymazání Renaultu z historické mapy formule 1. "Ve formuli 1 se podvádělo vždy, jen málokdy se na to ale přišlo," řekne vám nejmenovaný insider se světem formule 1 obeznámený do posledního šroubku. Ještě v živé paměti je špionážní aféra McLarenu před dvěma lety. Ten se dostal k důvěrným materiálům Ferrari. Už je možná zapomenuto, že první mimořádné zasedání Světové rady ponechalo McLaren bez trestu. McLaren byl vinen, ale nebyl prokázan zisk žádné konkrétní výhody. Do té doby, než se e-maily Fernanda Alonsa a Pedra de la Rosy dostaly do rukou FIA. Ty ukázaly, že McLaren lhal. Evidentně ne naposled. Druhé zasedání Světové rady už odsoudilo McLaren k pokutě 100 milionů dolarů a k vyloučení týmu ze šampionátu. Tento "mírný" trest, jak jej nazval Max Mosley, si McLaren vysloužil výměnou za to, že se Ron Dennis stáhne do ústraní. Jak známo tak učinil až poté, co FIA nachytala McLaren při lžích po letošní Velké ceně Austrálie. BAR-Honda podváděl v roce 2005 s tajnou přídavnou palivovou nádrží. FIA šla na jistotu, a to proto, že BAR někdo napráskal. Tým si vysloužil "jen" zákaz startu ve dvou závodech a nejlepší sezona stáje ( rok před tím druhé místo) tak ztratila svůj lesk. Benetton nebyl nikdy potrestán za podvody s tankovacím systémem. Úpravy filtrů tankovacích zařízení měly za cíl zkrátit délku pitstopu, ale málem vedly k tragédii: Jos Verstappen se při Velké ceně Německa 1994 ocitl v jedné velké ohnivé kouli. Benetton tenkrát zachránil svou intervencí u FIA Bernie Ecclestone, podobně jako uchránil Felipeho Massu před penalizací průjezd boxy při loňské Velké ceně Evropy (tým dostal jen pokutu - Massovi zůstalo 10 bodů za vítězství). Není bez zajímavosti, že Benettonu tenkrát šéfoval Flavio Briatore. Stejný muž, který bude 21. září stát před Světovou radou. A dodnes Benetton zcela nerozptýlil podezření z používání zakázaného systému kontroly prokluzu kol. Zapomenout bychom neměli ani na McLaren. Jen náhodně pořízení snímek všetečného fotografa Darrena Heatha odhalil, že McLaren za dob Miky Häkkinena používal nezávislé brzdové systémy (a to jen díky tomu, že Häkkinen nenasadil zpátky volant, takže bylo vidět na pedály poté, co Heath strčil do vozu fotoaparát a pořídil snímek). Ty pak zajistily jinou intenzitu brzdění na levé a na pravé straně, což vůz zrychlovalo. McLaren pak v tichosti vše napravil. Ani Ferrari nemůže zůstat ušetřeno. Double v Malajsii '99 mu zůstal ani ne tak proto, že deflektory Eddieho Irvina a Michaela Schumachera byly v pořádku, jako spíš proto, že Ferrari úspěšně zpochybnilo formální postupy komisařů FIA. To vše je ale jen špičkou ledovce. Zlomek případů, kdy to týmům nevyšlo a přišlo se na to tím, že nebyly dost opatrné nebo měly prostě smůlu. Možná s výjimkou Benettonu a Jose Verstappena v roce 1994 je ale letošní skandál zcela jiných rozměrů. Pokud se potvrdí to, z čeho FIA Renault obviňuje, pak už to nejsou jen nedovolené technické prostředky, kterými tým získal výhodu. Renault v Singapuru '08 získal výhodu tím, že ohrozil něčí zdraví či dokonce život. A to už je silná káva. Bezpečnost je u Mezinárodní automobilové federaci na prvním místě, a to zdaleka nejen na závodních tratích. FIA myslí i na nás, řidiče automobiků, motorek, náklaďáků, autobusů. Je to její poslání. FIA neúnavně pracuje na zlepšování bezpečnostních standardů ve vztahu k vozům, přilbám, kombinézám, okruhům, tribunám, airbagům, bezpečnostním pásům, dětským sedačkám, dopravním opatřením... A pak přijde tým, který dobrovolně nechá vybourat jednoho ze svých jezdců, aby ten druhý vyhrál. Neohrozil tím pouze Nélsona Piqueta, ale potenciálně také diváky na tribunách nebo maršály podél trati. Pokud byste chtěli FIA a všem lidem bojujícím za bezpečnost na závodních tratích a silnicích za jejich neúnavnu snahu ukázat zdvižený prostředníček, nemohli byste si vybrat lepší způsob. Abychom měli jasno: Nélson Piquet v případě prokázání viny Renaultu nese stejný podíl viny. Neomlouvá jej ani spekulovaná odměna kontraktu na letošní sezonu za tento bláznivý počin. Nemůžete jet na pražské magistrále v protisměru, na I.P. Pavlova se nechat sestřelit tramvají a vymlouvat se na to, že vám to někdo poručil. Pokud se Nélson Piquet skutečně mstí Briatoremu za jeho počínání, musí mu být jasné, že v motorsportu skončil. Formule 1 opět nechvalně propaguje sebe sama. Pozoronost se nyní bude upírat k pondělí 21. září. Pokud se FIA rozhodne Renault vyloučit z loňského a/nebo letošního šampionátu, po vzoru Michaela Schumachera '97 a McLarenu '07 se dá očekávat, že ostatní body zůstanou beze změny. Tedy i příslušné tituly mistra světa. Největší ironií ale je, že vyloučit se nedá ani okamžitý zákaz startu pro Renault. Vozy francouzského týmu by tak zůstaly v garáži velké ceny, kterou tak prapodivně o rok dříve vyhrál. Moc by mě zajímalo, co si o tom všem myslí Fernando Alonso. A vedení Renaultu, které má o důvod víc z formule 1 odejít. |