KRÁL NEBES
Evropský megaliner
Počátkem letošního roku se ve výrobním závodě
Společnosti Airbus Industrie u jihofrancouzského
Města Toulouse slavilo.Byl pro to pádný důvod
-veřejná premiéra prvního letadla A-380,
největšího dopravního letounu na světě.
Proč tak velké letadlo?
Až v roce 2006 Airbus A-380 nastoupí na Carcaillet,marketingový ředitel programu
Pravidelné linky,převezme po Boeingu 747 A-380.A co víc,podle odhadů se letecká
Titul největšího dopravního letadla na světě doprava,měřeno opět osobokilometry,bě-
v počtu přepravených osob.potřebujeme hem příštích dvaceti let ztrojnásobí.I ten-
však takový stroj?,,Větší kabina znamená tzv. to fakt hovoří ve prospěch megalinerů,jak
osobokilometrů (poměr počtu přepravených jsou obří dopravní stroje typu Airbus A-
osob k počtu překonaných kilometrů) na jeden 380 též nazývány.
let a naopak méně spotřebovaného paliva na
jednoho cestujícího,což znamená snížení
provozních nákladů až o 20 procent“říká Richard
Před patnácti lety
První studie o obřím dopravním letadle,ozna- kách v roce 2006.
čeném předběžně UHCA (Ultra Hight Capac-
ity Airliner),vypracovali specialisté společno-
sti Airbu Industrie již v roce 1990. Projekt
získal zřetelnější obrysy v roce 1994, kdy se
představil jako typ A-3XX. V lednu 1998 pak
vznikl definitivní obraz megalineru značky Ai-
rbus. Jeho přímý vývoj však začal až v prosinci
2000 a stroj dostal nynější označení A-380. Zá-
let prototypu se konal během letošního jara a
první sériově vyráběné stroje se objeví na lin-
Posilovna a kadeřnictví
Obvyklá přepravní kapacita Airbusu A-380- vují zavazadla. Zkrátka ale nepříšli ani
800 činí 555 osob. Pro cestující jsou vyhra- piloti. Mají k dispozici moderní kokpit,
zeny dvě paluby: hlavní a horní. Přední část jemuž kupříkladu vévodí deest barev-
té první obsahuje 22 luxusních křesel první ných displejů místo klasických,,budíků“.
třídy,pak následuje 328 sedadel turistické
třídy. Na horní palubě je 102 míst obchodní
a 103 turistické třídy. Obří Airbus může jako
jediné dopravní letadlo mít také jednací salo-
ny,ložnice,posilovnu a dokonce i kadeřnictví.
Nacházejí se v podpalubí, kde se také přepra-
Vytříbené motory
Čtyřmotorový obr A-380 je skutečně doprav- GP-7200. Vyvíjí jej firma Engine Alliance,
ním letadlem pro 21.století, protože používá založená americkými společnostmi Gene-
rovněž technicky a technologicky nejpokroko- ral Electric a Partt & Whitney.
vější pohonné jednotky. Jedním ze dvou výro-
bců je renomovaná britská firma Rolls-Royce,
která připravila turbodmychadlový motor Trent
900 o tahu 331 až 340 kN. Vyznačuje se řadou
technických nej, jako je kupříkladu tvarování
titanových lopatek dmychadla ve tvaru šavle.
Jemu bude od podzimu 2006 konkurovat motor
Kompozity nastupují
Letadlo A-380 se pyšní nejen svou přepravní ší je ale materiál GLARE, jenž sestává z
kapacitou, nýbrž také použitím pokrokových vrstev hliníku, skelné tkaniny a epoxidu.
technologií. Jeho konstrukce se totiž vyzna- Kompozity lze nalézt na svislé ocasní plo-
čuje velkým podílem moderních kompozit- še a částech trupu i křídla.
ních materiálů. Proč? Umožňují v porovnání
s tradičně používanými hliníkovými slitinami
až o 15 tun menší hmotnost, což znamená ús-
pornější provoz letadla. Důležitým faktorem
je rovněž snížení výrobní pracnosti. zejména
jde o kompozity na bázi uhlíku, nezajímavěj-
Loď pro megaliner
Společnost Airbus Industrie se od leteckých byla v Číně vyrobena zvláštní dopravní
výrobců na světě odlišuje zvláštním systémem loď. Doplňme ještě, že se na výrobě ty-
spolupráce. Spolupracující firmy nedodávají pu A-380 podílí více než sto firem z ce-
díly, nýbrž hotové části letadla. Totéž bude lého světa.
platit i při sériové výrobě. Například z brits-
kého Broughtonu přijdou na montážní linku
v Toulouse kompletní křídla, z francouzského
St. Nazaire části trupu. Všechny části nejno-
vějšího airbusu se ale nevejdou do běžně po-
užívaného nákladního letadla Belga, a proto
Nákladní verze
Vedení společnosti Airbus Industrie logicky celkové hmotnosti 150 tun na vzdálenost
má zájem na tom, aby megalinerem A-380 14.915 km. Při vzletu bude vážit 590 tun.
oslovilo co největší počet leteckých společ- To je jen o 10 tun méně, než má největší
ností. Z toho důvodu se kromě základního letadlo současnosti, ruský Antonov An-
dopravního modelu A-380-800 změřilo také -225 Mrija.
nevysloveně nákladní verzi s přídomkem Fre
ighter. Její výhodou bude úložný prostor o
objemu 1100m3, což je o 50% víc než u kon-
kurenčního Boeingu 747-400F. Popisovaný
airbus dokáže přepravit náklad o úctyhodné
Menší i větší kabina
Většina typů dopravních letadel se vyrábí v niknou patřičným zkrácením, respektive
několika větších či naopak menších varian- prodloužením trupu výchozího modelu A-
tách. nejinak tomu zřejmě bude u letounu A- -380-800.
-380. Společnost Airbus Industrie je však v
tomto směru velmi zdrženlivá; říká ,,Rozho-
dující bude poptávka.“ Nicméně se již dnes
hovoří o dvou možných přírustcích: A-380-
-700 pro 480 cestujících a A-380-900 se
656 sedadly v typickém uspořádání s první,
obchodní a turistickou třídou. Oba stroje vz-
Téměř sto třicet kusů
Společnost Airbus Industrie má nyní objed- australský Quantas a poptávka je i po
návky na celkem 190 ,,á-třistaosmdesátek“. nákladní variantě A-380 Freighter,což
Nejvýznamnějším provozovatelem se stanou dokazuje zakázka na 20 letadel od svě-
Emirates Airlines, které si objednali ohromu- tově známého ,,balíčkového“ dopravce
jících 43 letadel. Megalinery Airbus samozře- FedEx Express.
jmě ponesou také barvy dvou nejproslulejších
leteckých společností na starém kontinentu:
Air France a Lufthansy. Ta první projevila
zájem o deset strojů, německý dopravce do-
konce o patnáct. Pro typ A-380 se dále rozhol
JUMBO – MRTVÝ KRÁL
Sokem megalineru A-380 je letoun Boeing 747, zvaný též Jumbo.
Jeho první provedení 747-100 pro 366 cestujících bylo zalétáno 9.
února 1969, ale již v roce 1970 vznikla verze 747-200 s prodlou-
ženým doletem. Deset let nato se na linkách objevil model 747-300
s kapacitou 400 cestujících. A konečně v lednu 1989 nastoupil do
,,služby“ Boeing 747-400, jehož kabina pojme 416 cestujících. Ame-
rický čas od času zveřejní informace o dalších projektech na téma
Jumbo. Nedávno vešla ve známost nová verze Boeing 747 Advanced
s prodlouženým trupem. do její kabiny tak bude možno umístit až 450
sedadel.