HISTORIE JAWA 05:
Povážské strojárny zahájili v roce 1962 sériovou výrobu nového lehkého motocyklu Jawa 50, typ 05, který navazuje na předešlé typy Jawa 50 (550 a 555), známé pod jménem pionýr. Nový typ se však od předchozích lišil konstrukčními úpravami motoru, rámu i karoserie, díky čemuž se na něm mohly přepravovat dvě osoby. Podstatně byl zvýšen výkon motoru na 2,21 kW při 6000 ot. Zadní vidlice byla svařena z plechových výlisků, tlumena dvěma pružinami s olejovým tlumením. Na vidlici byly umístěny stupačky spolujezdce, které pérovaly zároveň se zadním kolem, což vyžadovalo výjimku ze zákona, která se uplatňovala až do konce výroby posledního typu v roce 1982.
První provedení typu 05 mělo tzv. "revmaplechy", jako pozdější typ 20. Z počátku se nepočítalo se sportovním provedením, až v roce 1965 se začal vyrábět lehká sportovní verze, která neměla "revmaplechy" a která měla hrazděná řídítka. Tohle provední bylo určeno především pro mládež.
V porovnání s prvním pionýrem je zřejmé velké zvýšení užitné hodnoty stroje při poměrně malém zdražení výroby. Proto byl nový typ pro zákazníky mnohem přitažlivější.
Jawa 05 Standart
Jawa 05 Sport
Jawa 20 - historie
Tento vlastenecký pionýr neboli fichtl čí pincek, jak se mu začalo říkat, se nám všem vryl do paměti diky tomu, že každý druhý kluk se učil zrovna na tomto výtečném motocyklu, který se dědil z rodiny na rodinu, z kamaráda na kamaráda a z garáže do garáže. Tím dosáhl toho, že každý správný motorkář ho vlastnil nebo alespoň na něm jel či ho nešťastně tlačil.
JAWA 20 Pionýr byl dalším povedeným motocyklem, který je znám svým chráničem kolen, laicky řečeno revma plechy. I když se svému předchůdci JAWA 05 se výrazně podobal, získal svůj nový modernizovaný motor, který byl konstrukčně vylepšen novým tvarem karteru spolu s pravým deklem, který byl opatřen novým přítlačným mechanismem spojky. Rám byl kolíbkového tvaru, do kterého byl uložen zespoda motor. Motor měl válec s hliníkovým žebráváním spolu s hlavou válce obdélníkového tvaru pro celkové lepší chlazení motoru. Karburátor spolu s plovákovou komorou byly doplněny o plovákový ventil. Vzduchový filtr měl svou samostatnou filtrační papírovou vložku, která byla ukryta v plastové baňce a spojena s karburátorem pomocí gumové manžety. Setrvačník klikového mechanizmu a ojnice s pístním čepem byly větší od svého předchůdce. Spojka byla v olejové lázni a skládala ze dvou korkových lamel a jedné železné lamely staženými pěti pružinkami. Kartery motoru a hřídele převodovky byly o trochu větší. Převodový mechanismus měl pozměněný řadič s převodovými kolečky s usazením pěti zarážek. Oproti svému předchůdci 05 s třemi zarážkami v převodovém kolečku. O výrobu elektřiny se staralo magneto, neboli těž alternátorek, nesprávně též dynamo. Vše bylo ukryto pod novým pravým hlinkovým víkem motoru, ve kterém byl nový přítlačný mechanismus spojky. Horní část motoru byla schována pod důmyslným poklopem, na kterém bylo uchycen hliníkový věšáček sloužící nákupním taškám. Po sejmutí poklopu se zpřístupnil prostor okolo karburátoru a zapalovací cívky, u které je přichycena polička pro nářadí a lékárničku. Na poklop navazoval známý příční chránič kolen spolu s podlážkami uchycenými na nosné konstrukci (kříž). Svou zadní část tvořil velký blatník, ve kterém byla po nadzvednutí sedla, uložená palivová nádrž . Zadní kolo bylo odpružené svými dvěma tlumiči. První série měly u předních tlumičů zakryté kluzáky manžetami, u novější série se manžety nepoužívaly. Tento vlastenecký motocykl se prodával v roce 1968
za 3.270 korun československých. JAWA 50 typ 20 se vyráběl v provedením standart a de luxe v několika barevných provedeních, a to do roku 1980, kde ho vystřídal novější typ JAWA 50 typ 21.
Jawa 21 - histori
Malý motocykl JAWA 50, Typ 21 Sport je odvozený od standartního typu JAWA 50, Typ 20. Je charakteristický širokými řídítky s hrazdičkou, které jsou opatřené rychlopalem. Nemá oskútrování (kryty na nohy a podlahy). Místo něj slouží řidiči stupačky, podobně jako u normálního motocyklu. JAWA 21 Sport se vyráběl s normálními pneumatikami o rozměru 2,75x16". Pro soutěžní účely si mohl majitel vyměnit zadní pneumatiku za terénní s dezénem S 9 o rozměru 2,75x16", která se prodávala jako náhradní díl v prodejnách Mototechny. Tento sportovní typ motocyklu je určený hlavně mládeži a může být použitý také k závodům.
Model 21 byl sportovní verzí. Neměl plechová prsa a podlahy se nahradily klasickými stupačkami, tzv. kolíky. Byl vlastně nejpodobnější předchozímu typu 05.
Motor dvoudobý vzduchem chlazený ležatý jednoválec
Objem 49,9 ccm
Vrtání x Zdvih 38 x 44
Výkon 2,6 kW (3,5 k) pri 6700 ot./min.
Kompresní poměr 9,2 : 1
Maximální rychlost 65 km/h
Hmotnost bez paliva 65 kg
Hmotnost s palivem 70 kg
Spotřeba 2,3-3,2 l/100km
Jawa 23 - historie
Motocykl se stal v roce 1969 nejostřejší verzí Pionýra. Po Pionýru 21 přihází úplně nově přepracovaný motocykl podobající se divokému HŘEBCI na dvou kolech se širokými řídítky. Je šestým typem a posledním motocyklem v legendárním taženi Pionýra na Slovensku v Povážské Bystrici. Mustang od svého předchůdce převzal základní rys rámu, motoru, přední a zadní vidlice, kol s řetězovým převodem. Přesto z něho vznikl nový motocykl pro volnou jízdu. Zasloužila se o to především nádrž, která je identická jen pro Mustanga. Vznikla u firmy Italjet pocházející z Itálie, kam jsme vyváželi motory z Pionýrů, které se tam licenčně montovaly na Italské motocykly. Na oplátku jsme dostali nádrž na našeho Mustanga. Rám převzatý od předchůdce Pionýra 21 byl doplněn o nosník sedla, pod kterým byl ukryt. Dalším originálním dílem byla šestilitrová podélná nádrž a schránka na nářadí, u které byl držák hustilky. Přední vidlice měla zcela novou zakulacenou výkyvnou masku světla, v níž byl ukryt tachometr a přepínač. Motocykl měl jak vzadu tak vpředu kruhové mělké blatníky s odlišností u předního blatníku, který měl u novější verzí přinýtovaný držák. Starší verze blatníku pak měla protáhlý držák vedoucí přes blatník. Karburátor zůstal nezměněn, pouze byl spojen pomocí manžety s filtrem, který byl schován pod nádrží. Zbytek motoru zůstal nezměněn. Dle výkonu alternátoru a tím i odlišné elektroinstalace se vyráběly dvě verze Mustangů. První označovaná jako typ 23 měla výkon alternátoru 20W, což představovalo 15W pro přední a 5W pro zadní světlo, a druhá verze označená 23 A měla alternátor o výkonu 30W, který byl rozdělen v poměru 25W ku 5W ve prospěch předního světla. MUSTANG se prodával v roce 1972 za 4.090 korun československých.
Historie Jawa 23 Mustang
JAWA 50 Typ 23 MUSTANG se stal v roce 1969 nejostřejší verzí Pionýra. Po Pionýru 21 přihází úplně nově přepracovaný motocykl podobající se divokému HŘEBCI na dvou kolech se širokými řídítky. Je šestým typem a posledním motocyklem v legendárním taženi Pionýra na Slovensku v Povážské Bystrici. Mustang od svého předchůdce převzal základní rys rámu, motoru, přední a zadní vidlice, kol s řetězovým převodem. Přesto z něho vznikl nový motocykl pro volnou jízdu. Zasloužila se o to především nádrž, která je identická jen pro Mustanga. Vznikla u firmy Italjet pocházející z Itálie, kam jsme vyváželi motory z Pionýrů, které se tam licenčně montovaly na Italské motocykly. Na oplátku jsme dostali nádrž na našeho Mustanga. Rám převzatý od předchůdce Pionýra 21 byl doplněn o nosník sedla, pod kterým byl ukryt. Dalším originálním dílem byla šestilitrová podélná nádrž a schránka na nářadí, u které byl držák hustilky. Přední vidlice měla zcela novou zakulacenou výkyvnou masku světla, v níž byl ukryt tachometr a přepínač. Motocykl měl jak vzadu tak vpředu kruhové mělké blatníky s odlišností u předního blatníku, který měl u novější verzí přinýtovaný držák. Starší verze blatníku pak měla protáhlý držák vedoucí přes blatník. Karburátor zůstal nezměněn, pouze byl spojen pomocí manžety s filtrem, který byl schován pod nádrží. Zbytek motoru zůstal nezměněn. Dle výkonu alternátoru a tím i odlišné elektroinstalace se vyráběly dvě verze Mustangů. První označovaná jako typ 23 měla výkon alternátoru 20W, což představovalo 15W pro přední a 5W pro zadní světlo, a druhá verze označená 23 A měla alternátor o výkonu 30W, který byl rozdělen v poměru 25W ku 5W ve prospěch předního světla. MUSTANG se prodával v roce 1972 za 4.090 korun československých. V roce 1982 byla éra Pionýrů ukončena.