Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

Použité prameny a literatura :

Vladimír Karlický–Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, 1975
Jiří Janoušek Československé dělostřelectvo 1918 - 1939,Corona, 2007
Charles K Kliment , Břetislav Nakládal – Slovenská armáda 1939 - 1945
Vladimír Francev, Charles K Kliment Československá obrněná vozidla, ARES, 1999
Chris Chant Dělostřelectvo, Naše vojsko, 2007
Dějiny dělostřeleckého pluku 51, Brandýs nad Labem, 1928
Vojenské technické zprávy 1930 - 1938
Vojenský svět 1934 - 1938
Naše vojsko 1927 - 1938
PA Škoda Plzeň                                  
VHA Praha předpisy :        Z stř. -2
                                      D XII -2b
                                      D IV - 2
           Archiv autora :       D 1
                                        Taktika dělostřelectva 
        

Technický popis  

 

 

 

8 cm lehký kanon vz. 17 systému Škoda je dělo se skluznou hlavní, klínovým závěrem, kapalinovou brzdou, zpruhovým vratníkem a lafetovým štítem . Dělo má nezávislý zaměřovač, samočinný zákluzový rozvod a vyvažovače.

Hlaveň : Je ocelová a skládá se z duše, pláště a čelisťových nátrubků. Uvnitř hlavně je hladká nábojní komora, kuželový přechod a vinutá část s 30. lichoběžníkovými rýhami se stálým pravotočivým závitem. Závěr : Vodorovný ,klínový se čtyřmi pojistkami.

Lafeta : Je ocelová chobotová a skládá se z vrchní a spodní lafety . Součástí vrchní lafety je kolébka s kapalinovou brzdou, zpruhovým vratníkem a zákluzovým rozvodem, vyvažovač a náměrové, odměrové řididlo. Štít s přilbou je doplněn lafetovými stupátky pro přepravu obsluhy. Chobot je ukončen rydlem a tučkou. Kola vz.14 jsou 130 cm dřevěná paprsková s 80 mm širokými obručemi.

Miřidla : Jsou tvořena 8 cm zaměřovačem vz.17 a dělovým dalekohledem vz. 8/14.

Obsluha : Skládá se z dělovoda, který je jejím velitelem, miřiče, jež je jeho zástupcem a velitelem dělového povozu , časovače, který je velitelem muničního povozu, střelce, pomocníka , nabíječe a podavače. Nepřímou obsluhu tvoří pomocné družstvo, které je tvořeno především jízdnými starajícími se o koně.

 

Doprava : Se děje nakolesněním na kolesnu vz. 5/19, čímž vzniká dělový povoz, do kterého zapřaháme šestispřeží. Hlomozna tvořící spolu s kolesnou vz. 5/19 muniční povoz je rovněž tažena šestispřežím. Střelivo : Dopravuje se především v hlomozně 60 kusůa v obou kolesnách po 33 kusech

 

V kanonech vz.17 mohlo být používáno i střelivo pro kanon 5/8, ale pouze s dvěma náplněmi vz 17.

Starší vzory

8 cm ostrý minový granát vz. 19/19n

8 cm ostrý g-šrapnel vz.19/19n

8 cm nábojka vz.17 se zápalkovým šroubem vz. 11/15. Nábojky obsahují tři náplně.

Nové vzory

8 cm ostrý nárazový granát vz. 30/17

8 cm ostrý časovací granát vz. 30/ 17

8 cm ostrý šrapnel vz. 35/17

8 cm nábojky vz.17/30 obsahují dvě náplně vz.30 uložené v nábojce vz. 17

Kanon vz.17 můžeme vidět ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech.

 

                                   8 cm kanon vz.17
Váha děla připraveného ke střelbě
 kg
 1319
Délka děla od ústí hlavně ke konci tůčky
 mm
 4537
Délka nakolesněného děla
 mm
 9013
                                           Hlaveň
Ráže ( průměr vinutého vývrtu nad poli )
 mm
     76,5              
Délka celé hlavně
 mm
  2297
Počet rýh
  
     30
Hloubka rýh
 mm
      0,8       
Šířka rýh
 mm  
      5,8
Váha úplné hlavně se závěrem
 kg
    369
Váha závěru
 kg
      23 
                                               Lafeta
Délka odkolesněné lafety
 mm
  4361
Váha kolébky
 kg
    228
Maximální dovolená velikost elevace
stupňů
   + 45  
Maximální dovolená velikost sklonu
stupňů
  -   10 
Váha lafetového štítu
 kg
      86
Síla lafetového štítu
 mm
        4,2
Šířka lafetového štítu
 mm
   1680
Výška lafetového štítu
 mm
   1500
Váha lafetového kola 130 cm vz.14
 kg
      83,5
Rozchod kol
 mm
   1530
Šířka obruče kola
 mm
      80