TRŽNÍ EKONOMIKA
Tržní ekonomika
Ekonomické systémy - odlišné způsoby ekonomické koordinace ve společnosti
-liší se přístupem řešení základních ekonomických otázek
1. Zvykový systém - nejstarší, na základní ekonomické otázky je nahlíženo pod úhlem tradic, zvyků příslušné komunity (pouze u kmenů v Africe)
2. Příkazový systém - plánovaná ekonomika; vláda kontroluje a řídí celou ekonomiku (příkazovým způsobem, výrobní faktory ve státních rukou), vše se podchyceno plánováním → zásoby neprodaného zboží a nedostatek jiných druhů zboží → pultový prodej.
3. tržní ekonomický systém – historicky nejúspěšnější, v základních ekonomických otázkách rozhoduje sám podnikatel-svoboda člověka, soukromé vlastnictví, individuální zodpovědnost
4. Smíšený ekonomický systém – kombinace tržního a příkazového systému, dnes většina států. Tržní systém s výraznějším podílem na ekonomice.
Tržní ekonomika
- je to systém založený na principech trhu občanských svobod a demokracie
- umožňuje v souladu správním řádem příslušné země rozvíjet soukromé podnikání a a svobodně užívat soukromý majetek
vychází z následujících předpokladů:
1) Zásahy vlády do fungování systému nejsou žádoucí, měli by být co nejmenší
2) Lidé se snaží vyniknout (hlavně prestižní a ekonomické důvody, mají zájem rozvíjet své schopnosti a svobodně nakládat se svým majetkem → přirozenost
3) Sledováním svých zájmů lidé přispívají k celospolečenskému zájmu, aniž by si to uvědomovali, bohaté firmy = bohatý stát = vysoká životní úroveň
4) Hýbatelem všeho je individuální prospěch, svoboda by měla být vyvážená odpovědností a solidaritou, přiměřeným státním dohledem a vynutitelností práva.
Trh
- místo kde se střetává nabídka s poptávkou, setkávají se zde nakupující a prodávající, aby prostřednictvím peněz směnili zboží za určitou cenu.
tržní ceny = ekonomické subjekty
Členění trhu
Podle územního hlediska - místní
- oblastní
- národní
- nadnárodní
- světový
Podle předmětu obchodování - trh produktů – ekonomické statky a služby
- trh výrobních faktorů – obchodní vstupyk
- finanční – skládá se z trhu peněžního a kapitálního
- primární
- sekundární
Podle množství druhů směňovaných množství:
1) trh agregátní – trh veškerého zboží v dané ekonomice
2) trh dílčí – trhy jednoho druhu zboží
3) trh individuální – trhy jednoho výrobce
Nabídka (S – Supply)
- množství zboží, které jsou výrobci ochotni dodat na trh při určité ceně
- agregátní – nabídka veškerého zboží na trhu (souhrn všech zamýšlených prodejů se kterými přicházejí všichni výrobci na trh)
- dílčí – nabídka jednoho druhu zboží od různých výrobců
- individuální – nabídka zboží jednoho výrobce
200 Q ……… množství
100 a) P ……… cena
b)
100 200 300
Pro nabídku je rozhodující cena
Zákon rostoucí nabídky – s rostoucí cenou roste i nabídka zboží
nabídka je závislá také na:
1) náklady výroby a obchodu – a)zvýšení ceny materiálu
b)snížení ceny materiálu
2)změna výrobních podmínek
3)změna u alternativních výrobků
4)změna kapitálové výnosnosti
Poptávka (D – Demand )
- množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu
300
200
100
D
100 200 300 Q
1) Agregátní poptávka – souhrou všech zamýšlených koupí na celém trhu
2) Dílčí poptávka – poptávka jednoho druhu zboží
3) Individuální poptávka – poptávka jednoho člověka
Zákon klesající poptávky – s rostoucí cenou poptávka klesá
Ovlivňující faktory:
1) Substitut (alternativní zboží) – je možné jím nahrazovat. Při zdražení mandarinek si koupíme pomeranče, poptávková křivka se posune doleva.
2) Změna cen komplementů – doplňky ke zboží hlavnímu. Při zdražení benzínu klesne poptávka po automobilech a poptávková křivka se posune do leva.
3) Demografické změny – Změny ve struktuře obyvatelstva, počtu a charakteristice kupujících. Stárnutí populace – prodá se méně zboží určeného dětem, křivka se posune do leva.
4) Změny ve velikosti příjmů obyvatelstva – rostoucí mzdy, nájemné. Při zvýšení příjmů se bude nakupovat více a křivka půjde doprava.
5) Změny preferencí zákazníků – módní vlivy, změny vkusu, zvyků a potřeb. Vlivem módy se zvýší poptávka, když se cena nezměnila, posun doprava.
Tržní rovnováha
V místě, kde se protínají křivky leží bod tržní rovnováhy → od tohoto bodu se odvíjí rovnovážná cena a množství. Rovnovážná cena – je to cena, za kterou se prodává a kupuje v případě rovnocenné nabídky a poptávky. Rovnoměrné množství – je to takové množství zboží, které je realizováno při úplné rovnosti nabídky a poptávky po tomto zboží
Při jiné ceně vzniká přebytek, nebo nedostatek → tržní nerovnováha
1) Převis nabídky – nabídky převyšuje poptávku
2) Převis poptávky – poptávka převyšuje nabídku
Tržní cena – každá konkrétní cena, která existuje na trhu v určitém okamžiku jako výraz momentálního stavu nabídky a poptávky.
Selhání trhu
- je to situace, kdy trh neplní dost účinně a spravedlivě své funkce:
1) Informační
2) Stimulační
3) Distribuční – odlišný způsob rozdělování a přerozdělování zisku mezi tržní subjekty
K selhání trhu vede nedokonalá konkurence, existence externalit a statků.
konkurence – hospodářská soutěž mezi firmami na stejném dílčím trhu, která spočívá ve snaze získat pro sebe co nejvyšší odbyt produkce ( mnohdy na úkor soutěžitelů ) → je hnací silou ekonomiky.
Podmínky tvořící soubor kritérií pro posuzování druhů konkurence:
1) Počet firem
2) Velikost těchto firem
3) Povaha výrobků
4) podmínky vstupu do odvětví