Management
- je proces tvorby o udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracuji společně ve skupinách, a dosahují vybraných cílů.
- je proces plánování, organizování vedení a kontroly organizačních činností zaměřených na dosažení cílů.
Management 30. let – v těchto letech vznikali v praxi tyto přístupy
1) procesní přístupy – došlo zde k rozčlenění manažerských činností (plánování,
organizování, personální zajištění, přikazování, rozpočtování, …)
2) systémové přístupy – v těchto přístupech je podnik chápán jako celek (systém, který
se skládá z různých prvků) zkoumá vazby mezi prvky systému
a systémem samotným a také okolím, tím zkoumá efektivnost
fungování celého systému
3) matematické přístupy – řízení je chápáno jako proces, který lze matematicky
modelovat např.: stanovení min. nákladů, optimalizování
dodávek při zásobování, doba odměny strojů
některé problémy lze jen těžko definovat
4) empirické přístupy – spočívají v zobecnění praxe na základě předchozí zkušenosti
Americký management Japonský management
individuální odpovědnost kolektivní odpovědnost
ztotožnění s profesí ztotožnění s firmou
nezávislost na firmě doživotní zaměstnání u firmy
styl vedení je direktivní styl vedení je otcovský
povyšování podle výkonu povyšování podle odpracovaných
let
kontrola prováděna manažery kontrola spolupracovníky
Soudobý management
Hlavní rysy:
- přechod od krátkodobé prosperity firmy k dlouhodobé
- rychlé uvádění vědeckých poznatků do praxe, lepší využití VT
- zvyšování podílů na trhu, snižování nákladů, zvyšování kvality
- preference ekologických přístupů
- maximální důraz na bezpečnost a hygienu práce
- zvyšování kvalifikace pracovníků
- větší snaha přejít od hromadné výroby k individuální přání zákazníka
manažerské úrovně:
- vývojové etapy vzniku manažerské profese
1) etapa – pouze vlastník
2) etapa – vlastník ® zaměstnanec
3) etapa – vlastník ® manažer ® zaměstnanec
manažery můžeme dělit do 3 skupin:
1) manažer první linie = základního článku
př. mistr, vedoucí prodeje, vedoucí dílen
jsou přímými nadřízenými zaměstnanců, odpovídají za přidělování úkolů
ovládají v nich velmi důležité technické znalosti a dovednosti
2) manažer druhé linie
- střední management
- vytvořeno ve velkých podnicích, tito manažeři jsou prostředníky mezi manažery
základního článku a top manažery
samostatně rozhodují v metodách plnění úkolů
př. vedoucí závodu, vedoucí supermarketu, vedoucí odborných útvarů
3) vrcholový manažer (top manažer)
- tito manažeři přebírají místo vlastníků odpovědnost za úspěšný rozvoj podniku
př. generální ředitel, ředitel, jim přímo podřízení pracovníků – ekonomický ředitel
Předpoklady manažerské práce:
Vrozené předpoklady Získané předpoklady
- inteligentní - ekonomická kvalifikace
- temperament poznatky, a teorie z praxe
- potřeba řídit činnost jiných lidí - základní znalosti
z psychologie
- mít pochopení pro jiné lidi - dobré vyjadřovací
schopnosti
- smysl pro inovace - dobré fyzické a duševní
zdraví
- potřeba získávat nové poznatky - určité znalosti daného
oboru
Charakteristické rysy manažera
Odpovědnost – odpovědnost za práci svou a svých podřízených
Analytické a koncepční myšlení – řešení problémů umí rozložit na části
- dílčí kroky umí zařadit do širších souvislostí
Rozlišování podstatného od nepodstatného
- rozlišuje podstatné a méně podstatné úkoly, podstatné řeší dříve a věnuje jim větší povinnost
Je politikem, diplomatem a reprezentantem
- vytváří prostředí vzájemné spolupráce lidí, dovede je přesvědčovat a docílit kompromisu mezi jejími zájmy.
- řeší spory a hledá kompromisy
Styl řízení práce manažera
- je způsob chování manažera k podřízené pracovní skupině
- jsou 4 styly řídící práce
1) byrokratický – vychází pouze z řídících aktů a příkazů nadřízených
- možnosti zlepšení práce manažer nepromýšlí, pečlivě kontroluje plnění příkazů
2) autokratický – tento styl vychází rovněž z řídících aktů vyššího stupně
manažer sám promyslí způsob realizace a nerad přijímá návrh podřízených
3) demokratický – opírá se o znalosti svých podřízených, radí se s nimi dokáže přiznat,
že názor podřízeného je lepší než jeho vlastní
- polední slovo je na něm
4) liberální – manažer pouze definuje konečný cíl a všechny cesty k jeho dosažení
ponechává pouze na podřízených