MALOOBCHOD, VELKOOBCHOD, VÝROBEK A DISTRIBUCE
Marketing
- podnikatelská metoda – umožňující podniku hledat odbytový trh pro své výkony, tento trh utvářet a pečovat o něj
- historický vývoj marketingu – vznikl na počátku 20. století v Americe
Koncepce marketingu
VÝROBNÍ KONCEPCE –
- předpokládá, že kupující dává přednost především nízkým cenám výrobků
- zdůrazňuje se technický rozvoj a vysoká produktivita práce.
- zisky jsou docilovány především úsporami nákladů a zvýšeným objemem prodeje.
VÝROBKOVÁ KONCEPCE –
- kupující dává přednost kvalitnějším výrobkům i při vyšší ceně.
PRODEJNÍ KONCEPCE –
- říká, že žádoucímu objemu prodeje je třeba provádět propagaci.
MARKETINGOVÁ KONCEPCE –
- předpokládá, že bez podrobného poznání potřeb a přání kupujícího nemůže obstát v
konkurenci
- vše se odvíjí od průzkumu potřeb
SOCIÁLNÍ KONCEPCE –
- předpokládá, že popularita a jméno podniku zvýší orientace na celospolečenské zájmy
životní cyklus výrobku
tržba
t
Distribuce
ODBYT – veškeré činnosti související s přesunem hotových výrobků a služeb od výrobce
ke spotřebiteli. Je prováděn pomocí 2 cest:
přímé – výrobce dodává zboží přímo konečným zákazníkům
nepřímé – výrobce používá 1 nebo více zprostředkovatelů
3 typy:
1)Obchodní prostředníci
- klasičtí obchodníci, kteří od výrobců nakupují zboží za účelem jejího prodeje
2)Obchodní zprostředkovatel
- pouze zajišťuje odbyt výrobků aniž by na ni přicházela vlastnická práva
- rozdíl spočívá v tom, že agenti zajišťují odbyt výrobků pro jednoho konkrétního výrobce zatím, co brokeři zastupují více výrobků a proto obchodují z větším sortimentem zboží.
3)Podpůrné distribuční mezičlánky
- pouze usnadňují realizaci obchodních aktivit, sami se jejich příjmů neúčastní
distribuční síť
Velkoobchod
úkolem je nákup výrobku a služeb za účelem jejich opětovného prodeje maloobchodům nebo organizacím
FORMY VEKOOBCHODŮ
- samoobslužný velkoobchod „CASH AND CARRY“ – způsob platby za hotové, neposkytuje obchodní úvěry ani dopravu (MAKRO)
- velkoobchod s regálovou službou „RACK JOBBER“- umísťuje své regály se zbožím v maloobchodních sítích, maloobchod zprostředkovává prodej a platí pouze za prodané zboží
- rozvážková služba „TRACK JOBBER“ – zboží rychle propadající zkáze, za hotového supermarketu, hotelů, nemocnicím. Nemají sklady jen dopravu.
- Zajišťovatelé zásilek- nemají sklady a soustředí objednávky od zákazníků a při výhodném objemu zakázek zajistí dodávku přímo u výrobce, kterému přímo zaplatí a zboží ihned vyvezou a vyfakturují.
-Zásilkový velkoobchod- rozesílá nabídkové katalogy a protože nemá vlastní dopravu objednané zboží rozesílá
+ široký sortiment mnoha výrobců, šetří čas spotřebitelů
+ velké skladové kapacity, možnost efektivního využití, moderní skladování a manipulační techniky
+ rozložení rizika podnikání
- obchodní přirážky, které mohou snižovat odbyt
- jako výrobce → ztráta přímého kontaktu se zákazníkem
Maloobchod
zahrnuje veškeré činnosti zaměřené na prodej zboží konečnému spotřebiteli. Vlastní prodejní plocha.
AGENTI – zprostředkovatelé, kteří vykonávají obchodní činnost jménem zastupované osoby
Specializované prodejny – specializace na určitý druh zboží (zverimexy, drogerie)
Obchodní domy – 1 majitel (shop in shop)
Diskontní prodejny – prodej rychlo-obrátkového zboží. Cenové zvýhodnění díky důsledku množství prodeje
Supermarkety – prodej zboží pod jednou střechou. Velká parkovací plocha (BILLA)
Hypermarkety – větší množství prodejních produktů, na okraji měst, větší park. Prostory (GLOBUS)
Samoobsluhy
Prodejní automaty
Obchodní řetězce – silná spol. vlastní super, hypermarkety AHOLD
výrobek – jsou to všechny prostředky na uspokojení nějaké lidské potřeby,
je určován přáním zákazníka
potřeba – pocit nedostatku, který nutí člověka jednat tak, aby jej odstranil
FRANCHISING
- podstatou je zakoupení licence na produkty či služby určité spotřebitelnosti
- nabyvatel licence za ní zaplatí určitou smluvní částku a dále platí určité dohodnutí procenta na zisku
- poskytovatel licence poskytne nabyvateli obchodu