Tuning motoru
TRX 3.3 Racing engine
Motor:
Motor je plny té nejlepší technologie, má vyhlazené porty (nasávací a výfukové otvory ve válci), zadní fýfuk, unikátní šoupátkový karburátor a další technické detaily které najdete na tech nejlepších motorech.
Vývoj motoru trval 2 roky, ale tuto dobu Traxxas nepracoval jen na vývoji motoru ale i na výrobních procesech, technologiích tak aby přinesl špičkový motor v té nejlepší kvalitě.
Kdo zná Reva do kterých se začal tento motor instalovat ví, že to tak opravdu je. Za super cenu super motor.
Motor má úžasnou výkonostní křivku, v podstatě dodává výkon ve všech otáčkách a tím dává pilotovi velké možnosti, prostě zatáhnete za plyn a motor okamžite nastoupí bez ohledu na to, jestli zrovna točí 10 nebo 20 či víč tiscíc otáček.
IPS kliková hřídel je postavena tak aby snížila vybrace mtooru, je perfektně vyvážená.
Karburátor:
Kompozitový karburátor má 3 jehly,
* hlavní jehlu, kterou se řídí průtok paliva
* přechodovou, která řídí rozprášení paliva
* volnoběžnou, nastavení pootevření šoupátka pro volnoběh
Karburátor je utěsněný jak na přírubě motoru tak i šoupátko.
Filtr sání:
Vysoce propustný a účinný vzduchový filtr zajistí dodávku prachu zbaveného vzduchu. jedná se o jemnou pěnu (molitan) který se maže olejem pro vzduchové filtry. Výrobce doporučuje měnit vložku každou hodinu jízdy. Pokud závodíte, doporučuju vám vložku měnit po každe rozjížďce, byť je jen na 5 minut.
Filtr musíte čistit po každé hodině jízdy ikdyž filtr vypadá čistě. Po záběhu filtr vyčistěte. Prach (který často aní není vidět) a špína se pohybují napříč filtem kdykoli motor běží. Špína a prach sice nevidíte, ale ve filtru je a to po libovolné době. Pokud překročíte doporučené intervaly čištění, poničíte motor. Je snadné zjistit jestli je váě motor zničený špínou nebo opotřebováním. Špína je nejčastšjší příčina selhání motoru. Instrukce jak vyčistit vzduchový filtr
|
|
Volnoběžnou jehlu nastavujte až když máte správně nastavenou hlavní jehlu. Nastavení bohatosti směsi při volnoběhu se dělá pomocí tzv: testu uskřípnutí.
- jakmile motor zahřejete na provozní teplotu, několikrát se projeďte aby byl motor ve vysokých otáčkách aby jste se přesvědčili, že je hlavní jehla nastavená správně.
- na modelu skřípněte palivovou hadici vedoucí do karburátoru (použijte chcípatko). Motor by měl běžet tak 2-3 vteřiny, otáčky vzrostou a pak motor zhasne.
- Pokud motor běží déle jak 3 vteřiny, pak ochuďte směs volnoběžnou jehlou otočením o 1/16 otáčky, udělejte opět několik jízd s vysokými otáčkami motoru a znovu otestujte.
- Pokud motor zhasne okamžitě bez navýšení otáček, obohaťte směs volnoběžnou jehlou otočením o 1/8 otáčky, udělejte opět několik jízd s vysokými otáčkami motoru a znovu otestujte.
Jakmile je jehla volnoběhu nastavená správně, odezva motoru na páčku plynu bude velmi rychlá, možná bude až těžké při akceleraci nejezdit po zadních kolech.
Nastavení Volnoběhu
Jakmile máte nastavenou hlavní a přechodovou jehlu, zredukujte otáčky volnoběhu na minimální ale nekolísající otáčky. Pamatujte, že toto nastavení volnoběhu můžete udělat až když je motor zahřátý na provozní teplotu.
- Otočte trim plynu na vysílači tak, že se zatáhnou brzdy (zapamatujte si původní pozici trimu). Toto zaručí, že ovládání plynu neovlivňuje nastavení šroubu volnoběhu.
- Otáčky volnoběhu snižte pootočením šroubu volnoběhu proti směru hodinových ručiček a nebo je zvyšte pootočením po směru hodinových ručiček. Volnoběh můžete nastavit tak nízký, jak jen to jde, dokud se motor udržuje na stabilních otáčkách.
- Vraťte trim ovládání plynu do jeho původní polohy.
Doladění karburátoru
Jakmile při záběhu naladíte karburátor, nejsou pak už zpravidla potřeba žádné další změny nastavení. Zapamatujte si však, jaký byl tlak, teplota a vlhkost vzduchu při finálním ladění motoru. Aktuální podmínky počasí najdete ve zpravodajství v TV nebo na webu. Tyto informace pak budou považovány za podmínky základního nastavení.
Při změnách počasí můžete potřebovat upravit nastavení karburátoru tak, aby jste tak kompenzovali změny teploty a tlaku vzduchu (hustota vzduchu). Obecně platí, že pokud je chladnější počasí než při základním nastavení nebo je tlak vzduchu je vyšší, budete potřebovat obohatit směs. Naopak ochudit směs bude potřeba tehdy, když bude počasí teplejší než při základním nastavení (nebo nižším tlaku vzduchu). Níže uvedená tabulka (viz.manuál) slouží jako vodítko k určení jak změny povětrnostních podmínek ovlivňují tlak vzduchu (na straně 24 manuálu Reva se podívejte, jak tlak vzduchu ovlivňuje nastavení karburátoru).
Pokud... | je... | pak hustota vzduchu je... | Nastevte (poopravte) směs paliva... |
---|---|---|---|
vlhkost | nižší | mírně víc hustá | mírně bohatší |
vyšší | tochu méně hustá | mírně chudší | |
tlak | nižší | méně hustá | chudší |
vyšší | více hustá | bohatší | |
teplota | nižší | více hustá | bohatší |
vyšší | méně hustá | chudší | |
nadmořská výška | nižší | více hustá | bohatší |
vyšší | méně hustá | chudší | |
poměr nitra | nižší | chudší | |
vyšší | bohatší |
Výkon motoru záleží na bohatosti směsi paliva. Otáčením jehel karburátoru ve směru hodinových ručiček (zašroubovávání) ochudíte směs a otáčením proti směru hodinových ručiček (vyšroubovávání) směs obohatíte. Ochuzování směsi zvedne výkon motoru až k jeho konstrukčním limitům. Nikdy motor neprovozujte na příliš chudou směs (malý průtok paliva). Nikdy neochuzujte směs pokud motor zhasíná a nebo se úplně zastaví. Ochuzování směsi za bezpečné hranice bude mít za důsledek zhoršení výkonu a téměř jistě zničí motor. Příznaky příliš moc chudé směsi můžou být tyto:
- Zhasínání nebo náhlá ztráta výkonu během akcelerování.
- Přehřívání (teplota nad 270° F u svíčky).
- Z výfuku vystupuje jen slabý a nebo žádná modrý kouř.
Pokud se projeví jedna z těchto podmínek, okamžitě zastavte a obohaťte hlavní jehlu povolením o 1 otáčky. Motor bude při tomto nastavení pravděpodobně nepatrně obohacený a můžete znovu naladit výkon. Pokaždé když budete ladit motor, začněte s obohacenou směsí a utahujte k ideálnímu nastavení. Nikdy nezkoušejte ladit od chudé směsi k bohaté. Z výfuku by neustále měl vystupovat proud modrého kouře.
Než začnete ladit, měl by být motor zahřátý na jeho provozní teplotu a měl by běžet na trošku bohatší směs. Veškerá nastavení, která uděláte, musí být provedena na motoru ohřátém na provozní teplotu. Jak poznáte že motor běží na bohatou směs?
- Lenivá akcelerace doprovázená modrým kouřem z výfuku.
- Revo nechce zařadit na druhý rychlostní stupeň.
- Z výfuku prská nespálené palivo.
- Ochuzení směsi utažením hlavní jehly zvýší výkon.
Nastavení hlavní jehly karburátoru
Na ohřátém motoru s bohatší směsí postupně ochuzujte směs hlavní jehlou jejím utahováním po 1/16 otáčky. Po každém změně nastavení hlavní jehly se několikrát projeďte velkou rychlostí aby se motor pročistil a aby jste poznali rozdíl v nastavení. Motor TRX2.5R je velmi výkonný. Nezapomeňte plyn přidávat plynule ať předejdete jízdě po zadních kolech nebo ztrátě kontroly nad modelem. Postupně pokračujte v nastavování až do chvíle kdy se změny přestanou projevovat zvýšením výkonu. Pokud nastane jedena z následujících věcí, nastavená směs je již příliš chudá a mino bezpečné nastavení:
- Výkon motoru se již dále nezvyšuje.
- Motor začíná při vysokých otáčkách zhasínat (Nebezpečné!).
- Při akceleraci motor náhle ztrácí výkon (Nebezpečné).
- Motor se začíná přehřívat. Příznaky přehřívání jsou:
- Pára nebo kouř vychází z motoru, ne z výfuku
- Akcelerování není plynulá a je pomalá.
- Při ubrání plynu motor střílí nebo klape (detonace).
- Kolísavý volnoběh.
Obohaťte směs na optimální nastavení povolením hlavní jehly alespoň o 1/8 otáčky proti směru hodinových ručiček a znovu otestujte. Toto nastavení prodlouží motoru život.
Zabeh Motoru
Nádrž číslo 1
- Jezděte bez karoserie.
- Popis jízdy: Plynule přidávejte plyn do jeho 1/4 polohy během dvou vteřin. Pak plynule brzděte až úplně zastavíte. Počítejte dvě vteřiny při akceleraci: dvacet-jedna, dvacet-dva a pak zastavte. Pohybujte páčkou plynu co nejplynuleji jak zvládnete. Opakujte toto rozjíždění a zastavování dokud není nádrž téměř prázdná.
- Sledujte hustý modrý kouř vycházející z výfuku. Pokud takový kouř nevidíte, obohaťte hlavní jehlu o 1/4 otáčky proti směru hodinových ručiček (poznámka překladatele: povolíte šroub)
- Když máte téměř vyjetou nádrž, zastavte motor skřípnutím palivové hadice připojené ke karburátoru (použijte nainstalovanou svěrku).
- Nechte motor chladit 15 minut.
Poznámka: Pokud motor zhasne během plynulého akcelerování, obohaťte hlavní jehlu otočením 1/4 otočky proti směru hodinových ručiček.
Poznámka překladatele: Abyste si lépe představili jak takové popojíždění, zrychlování a zastavování vypadá
Nádrž číslo 2
- Teď už může Revo jezdit s karoserií.
- Popis jízdy: Plynule přidávejte plyn do jeho 1/2 polohy během 2 vteřin. Potom plynule brzděte až úplně zastavíte. Počítejte dvě vteřiny dokud akcelerujete: dvacet-jedna, dvacet-dva a pak zastavte. Opakujte toto rozjíždění a zastavování dokud není nádrž téměř prázdná.
- Když máte téměř vyjetou nádrž, zastavte motor a nechte ho chladit 15 minut.
Nádrž číslo 3
- Popis jízdy: Plynule přidávejte plyn do jeho 1/2. polohy během 3 vteřin. Potom plynule brzděte až úplně zastavíte. Počítejte tři vteřiny dokud akcelerujete: dvacet-jedna, dvacet-dva, tři a dvacet-tři a pak zastavte. Opakujte toto rozjíždění a zastavování dokud není nádrž téměř prázdná.
- Jak se motor uvolňuje, mohou vzrůstat volnoběžné otáčky a proto model může pomalu jet, ikdyž zastavíte. Redukujte rychlost volnoběhu otočením jehly volnoběhu proti směru hodinových ručiček (viz strana 19 manuálu Revo) na karburátoru.
- Když máte téměř vyjetou nádrž, zastavte motor a doplňte palivo. Nyní už nemusíte motor nechávat mezi nádržemi chladit.
Nádrž číslo 4
- Popis jízdy: Plynule přidávejte plyn během 3 vteřin až naplno. Potom plynule brzděte až úplně zastavíte. Počítejte tři vteřiny dokud akcelerujete: dvacet-jedna, dvacet-dva, tři a dvacet-tři a pak zastavte. Opakujte toto rozjíždění a zastavování dokud není nádrž téměř prázdná.
- Plyn přidávejte plynule! Prstem byste neměli mít plný plyn dřív než uplynou 3 vteřiny počítání. Revo možná bude chtít řadit dvojku . Pokud ano, uberte plyn. Nedovolte Revu zařadit dvojku.
- Udržujte jízdu plynulou a konzistentní.
- Když máte téměř vyjetou nádrž, zastavte motor a doplňte palivo.
Nádrž číslo 5
- Popis jízdy: Plynule přidávejte plyn během 3 vteřin až na plno, držte další 2 vteřiny a pak plynule brzděte až úplně zastavíte. Počítejte pět vteřin zrychlování. Opakujte toto rozjíždění a zastavování dokud není nádrž téměř prázdná.
- Model už můžete nechat řadit dvojku. Pokud neřadí, zkuste otočit hlavní jehlou po směru hodinových ručiček o 1/8 otáčky abyste ochudili směs a znovu zkuste řazení.
- Když máte téměř vyjetou nádrž, zastavte motor a doplňte palivo.
Nádrž číslo 6
STOP! Vyčistěte vzduchový filtr než budete pokračovat. Najděte si postup na stránce 23 manuálu Revo. Během šesté nádrže paliva můžete motor naladit na základní výkon. Pokračujte na následující sekci manuálu Reva.
nádrž | plyn | čas | chladit | karoserie | poznámka |
---|---|---|---|---|---|
1. | 1/4 | 2 sekundy | 15 minut | BEZ karoserie | přidávejte plyn postupně |
2. | 1/2 | 2 sekundy | 15 minut | s karoserií | přidávejte plyn postupně |
3. | 1/2 | 3 sekundy | s karoserií | redukujte volnoběh, pokud je to potřeba | |
4. | plný | 3 sekundy | s karoserií | nedovolte zařadit na dvojku | |
5. |
plný | 5 sekund | s karoserií |
zrychlujte přes 3 sekundy, další ě sekundy držte plyn
|