Jawa pionýr úprava
25. 1. 2010
Úprava motocyklů Jawa Pionýr pro silniční závody
U Pionýra pro silniční závody bylo nutné upravit válce následovně :Upravit tvar přepouštěcích kanálů,upravit tvar kanálů,upravit náběh a upravit vyústění kanálů do válce.Výfukový kanál bylo nutné upravit tvarově rozšířit v horní části z 20 na 22mm a v dolní části z 18 na 20mm
a zvýšit jeho horní hranu o 2mm , takže na místo 32,5mm bylo 30,5mm.
Bylo nutné upravit vyústění výfukového kanálu do válce.
Úpravou prošel i sací kanál-upraven tvar rošíření z 20 na 22mm snížen o 4 mm (míra 11,5mm se zvětšila na 15,4mm) spodní hrana hrana kanálu byla od horná hrany válce 68,5mm místo 64,5 mm.
Vyustění kanálu do válce a zvětšeny míry 15mm na 18 mm resp. 20 mm na 22 mm
VŠECHNY KANÁLY BYLO NUTNÉ VYLEŠTIT
Nutné snížit hlavu válce .
Sací hrdlo bylo nutno zhotovit nově z trubky o průměru 18 mm a po zaletování mosazí bylo nutné zarovnat dosedací plochu příruby.
Uprava pístu a to snížení zadni spodní funkční hrany o 1mm.Poměrně pracná byla úprava karburátoru.Byl použit kraburátor Jikov 2918 s hlavní tryskou 75.Bylo nutné zhotovit nástavek plovákové komory z tyče o průměru 24mm nejprve vyvrtat z tyče otvor o průměru 5mm, vyřezat závit a zfrézovat na šířku 12 mm. v místě šířky 12 mm vyvrtat otvor o prům.17.Odšroubovat plovákovou komoru karburátoru a pomocí druhého spojovacího šroubu přišroubovat nástavek a na něj našroubovat plovákouvou komoru.
Takto upravený karburátor namontovat s šoupátkovou komorou v horizontální poloze.
Nakonec vyrobit nátrubek karburátoru.Poté namotnovat korburátor (raději pod dozorem odborníka) Zapalování předstih i svíčka bya upravena shodně resp.ve smyslu soutežních úprav.
V převodovce sekundární kolečko se 14-ti zuby nahrazeno 12-ti zubovím
Poslední úprava se týká tlumiče výfuku spočívala ve vymontování vložky z tlumiče a vyražení přepážky.
Opsáno z knihy: Jawa 50 pionýr
V příštím díle :Sportovní úprava Pionýra
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sportovní úprava
Sportovní úprava znamenala následující postupy:
Ve válcibylo nutné upravit přepouštěcí kanály podle dokumentace, upravit tvar kanálů v dělící rovině mezi válcem a skříní podle pomocné šablony. Dále upravit náběh na vnitřních stěnách kanálů, upravit vyústění kanálů do válce a dodržet rádius 2. Upravit bylo nutné i výfukový kanál, jeho tvar a vyústění do válce rovněž sací kanál ve stejném smyslu.
Hlavu válce snížit na 13mm, tzn. přibližně o 1,5 mm, vyleštit spalovácí prostor a zaoblit rádiusem 1,6.
Nutno vyrobit nové sací hrdlo a z trubky o vnitřním průměru 14mm.
Upravit jsme museli i píst a to snížením zadní spodní funkční hrany o 1 mm.
Použijeme karburátor Jikov 2914 s upraveným šoupátkem na soustruhu dle výkresu. Jehla byla nastavena do horního zářezu.
U zapalování bylo nutné seřídit předstih na 2,3 až 2,5 mm a za normálního počasí používat svíčky 195, za horkého 225-240 v zimě 175-
V převodovce se doporučovalo nahradit sekundární kolečko 14zubů na 13 zubů. Takto upravený motor dával 2,3 k a cca 60km/h týká se to typu JAWA 550!
Náhledy fotografií ze složky České motoykly Jawa-ČZ
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář