V loňském roce obhájil Ladislav Hanák v šestnáctistovkách titul mistra Evropy. Jaké má cíle na letošní rok a nejen o tom jsme si s Laďou povídali.
Jak jsi spokojen s rokem 2008?
Samozřejmě, že jsme velmi spokojeni. Před sezónou jsme si dali za cíl zkusit obhájit titul a to se nám podařilo.
Úvod loňské sezóny byl pro tebe skvělý, ale od půlky už to nebylo ono.
V úvodu sezóny se dařilo úplně vše. Na co jsme sáhli, to se podařilo, vstoupili jsme do sezóny skvěle připraveni a asi jsme byli připraveni lépe než konkurence, která se rozjížděla pozvolněji…
Které vítězství bylo pro tebe v loňském roce nejtěžší?
Myslím si, že všechny závody byli stejně náročné, nejtěžší, to je těžko říct. Asi největší radost jsem měl po vítězství v Bausce, tam se nám skvěle dařilo a skvěle mi tam sedla trať a pak samozřejmě si velmi cením vítězství v Nové Pace, která má obrovský věhlas.
Kdo byl tvůj největší soupeř?
Loni to bylo takové zajímavé, protože lidi na špičce se trochu střídali. Bylo pár závodů, kdy vystrčil růžky Holanďan Waldschmidt, Christian Freischlad byl rychlý celý rok a tradičně velmi rychlý je Ondra Musil.
Většinou je těžší titul obhájit, ale pro tebe to asi neplatilo ne?
Paradoxně ne. Musím říci, že ten druhý titul byl pro nás trochu pohodovější, než ten z roku 2007, o který jsem bojoval do posledního závodu a do posledního kola finále ve Francii. Letos jsem si titul zajistil již v Itálii a bylo to pro nás jednodušší.
Který z těchto titulů je cennější?
Těžko říct. Oba dva jsou asi stejně cenné, ale větší radost je vždy samozřejmě z prvního titulu.
Která trať je tvá nejoblíbenější?
Určitě je to domácí trať v Přerově, která je však také díky tomu jaký má povrch velice náročná na jízdu a je také složité tuto trať připravit, což trochu snižuje kredit této trati.
Která trať je naopak neoblíbená?
Já nemůžu přijít na chuť slovenskému Lučenci, kde se mi loni podařilo protrhnout smůlu, protože jsme dojeli druzí, ale i tak tam pro mě není pěkné svezení.
Co v roce 2009?
I letos zůstávám ještě v šestnáctistovkách a budeme se snažit o co nejlepší výsledek.
Zatím nikdo z jezdců z ČR nezískal v šestnáctistovkách tři tituly.
Ano toto je určitě velká výzva, do sezóny vstoupíme v klidu, budeme se snažit zajíždět co nejlepší výsledky a pokud po posledním závodě si budeme moci říct, že se to podařilo, tak to bude špičkové.
Proč jsi v loňském roce nejel mistrovství republiky?
Je to dáno tím, že jet oba celé seriály je finančně velmi náročné. My díky podpoře federace automobilového sportu a sponzorům můžeme jet celé mistrovství Evropy a vzhledem k tomu, že v roce 2007 jsem byl mistrem republiky, tak jsme se rozhodli, že v roce 2008 se budeme soustředit na mistrovství Evropy.
Petr Turek je také bývalý mistr Evropy z šestnáctistovek a v loňském roce skončil druhý ve čtyřlitrech. Přestoupíš i ty v budoucnu do čtyřlitrů?
Do budoucnosti tuto variantu určitě nevylučuji, Petr Turek měl loni skvělý rok a i já bych si do budoucnosti také přál, kdyby se mi něco takového povedlo, ale myslím si, že můj čas do vstupu do čtyřlitrů ještě nepřišel.
Která třída je víc finančně náročná? Čtyřlitry nebo šestnáctistovky?
Myslím si, že hodně záleží na tom, jaký typ techniky člověk zvolí. Buď zvolí cestu jako Petr Bartoš nebo Jarda Hošek s velkým čtyřlitrem a nebo s přeplňovaným motorem. Tato cesta je myslím finančně dost náročná. Určitě o dost levnější je udržovat při životě vůz s kterým jezdí třeba Petr Turek, kde se ty náklady dost přibližují šestnáctistovce.
S kterým typem koncepce by jsi vstoupil do čtyřlitrů ty?
Určitě by to nebyl ani čtyřlitr, ani přeplňovaný motor, určitě by to bylo lehké auto se slabším motorem než jsou čtyřlitrové motory, určitě něco na způsob Petra Turka, protože se u toho dají velice zužitkovat zkušenosti ze šestnáctistovek.
Myslíš si, že tyto vozy je cesta do budoucna ve třídě D3?
Já myslím, že výsledek z loňské sezóny hovoří za vše a že toto je cesta do budoucna.
Nemyslíš, že letos přes zimu jezdci se čtyřlitry uberou váhu aby byli na limitu a že může být vše jinak?
Já myslím, že váhové limity, které jsou dány předpisy, tyto vozy dost hodně omezují a i po odlehčení bude mezi lehkými vozy a čtyřlitry rozdíl minimálně sto kg a to bude hrát nezanedbatelnou roli.
Autokros to není jen ježdění, ale to je také hodně práce v dílně, kolik je podíl procent jízda versus práce na autě?
Procento ježdění je velmi malé, řekněme maximálně 5 – 10 procent. Práce na vozech je hodně moc.
Co tě baví více? Konstruovat vůz a nebo samotné závodění?
Mě na autokrosu baví tato komplexnost, že člověk sám vytvoří a postaví vůz a pak vůz prezentuje na závodech i se svým jezdeckým uměním. Mě přijde kouzelné, že jde toto spojit.
Vůz určitě nestavíš sám, kdo ti pomáhá?
Tímto bych chtěl poděkovat mechanikům, protože ten výsledek je daný tím, že mám štěstí na lidi, mám kolem sebe perfektní tým lidí, mechaniků, lidí na výrobu, lidí co mi pomáhají s organizací, takže jim patří velký dík.