řada 100
Výrobce | Závody V. I. Lenina Plzeň | ||||||
Rok výroby | 1956 až 1957 | ||||||
Trakce | elektrická stejnosměrná | ||||||
Typ vozidla | čtyřnápravová skříňová univerzální lokomotiva | ||||||
Provozovatel | ČD | ||||||
Výkon | 360 kW | ||||||
Max. rychlost |
50 km/h
Vývoj a výroba
K objednávce čtyř kusů lokomotiv řady E 422.0 (100) přiměly ministerstvo dopravy dva důvody: hnací vozidla na tratích Tábor-Bechyně a Rybník-Lipno (o trakčním napětí 1,5 kV), vyrobená v letech 1903-41, dosluhovala a plánovaná stavba nové Lipenské přehradní nádrže si do budoucna vyžadovala přísun nezanedbatelného množství materiálu. Vývoj nových lokomotiv byl zahájen již na konci 40. let. Oficiální objednávka čtyř lokomotiv nové řady E 422.0 ČSD byla ministerstvem dopravy zadána v roce 1955 s velmi krátkou dodací lhůtou; lokomotivy měly být dodány již v roce 1956. ŠKODA využila mnohé konstrukční uzly z lokomotivní řady E 499.0 (140), oproti této řadě jsou ale lokomotivy řady 100 bezlicenční. Stroje byly vyrobeny a dodány v letech 1956-57. Provoz
Lokomotivy řady 100 zajišťovaly po dobu čtyřiceti let obsluhu místních tratí Tábor - Bechyně a Rybník - Lipno. V červnu 1996 bylo turnusové nasazování lokomotiv definitivně ukončeno. V roce 1997 byl zrušen a roku 1998 sešrotován stroj 100.004-1 ČD, který do té doby jezdil ve vyšebrodské provozní jednotce. Roku 1999 jej následovala taktéž vyšebrodská lokomotiva 100.002-5 ČD, která však zrušena nebyla a sloužila jako zdroj náhradních dílů pro provozní lokomotivu 100.003-3 ČD. Obě tyto lokomotivy byly v roce 2004 přesunuty do Tábora. První vyrobená lokomotiva sloužila v Táboře, kde je deponována dodnes. Tento stroj bude zachován pro muzejní účely, podobně jako samotná trať Tábor - Bechyně, která se stane národní technickou památkou. Trať Rybník - Lipno, tradiční druhé působiště lokomotivní řady 100 ČD, byla rekonstruována na napájecí systém 25 kV~50 Hz. Provoz rekonstruované trati byl slavnostně zahájen ke dni 17.6.2005. zdroj atlas lokomotiv.net
|