řada 110
11. 9. 2009
Výrobce | ŠKODA Plzeň |
Rok výroby | 1971 až 1973 |
Trakce | elektrická stejnosměrná |
Typ vozidla | čtyřnápravová kapotová posunovací lokomotiva |
Provozovatel | ČD, ZSCS |
Výkon | 800 kW |
Max. rychlost |
80 km/h Vývoj a výroba
Mezi elektrickými lokomotivami ŠKODA I. generace chyběly posunovací lokomotivy, jejichž absence se výrazněji projevila až v šedesátých letech, kdy stoupaly výkony a ekonomické ani ekologické parametry motorových posunovacích lokomotiv již nebyly vyhovující. Proto bylo rozhodnuto, že do nově vznikající řady elektrických lokomotiv ŠKODA II. generace budou zařazeny i posunovací lokomotivy. Protoyp lokomotivy nové řady E 458.0 (110) byl vyroben roku 1971 a stal se tak první lokomotivou ŠKODA II. generace. Výsledky zkoušek byly uspokojivé, a tak již nic nestálo sériovým dodávkám v cestě. Sériové dodávky lokomotiv řady E 458.0 (110) proběhly v letech 1972 až 1973. Z lokomotivní řady 110 vycházejí i pozdější řady 210, 113, 112, 111 i 114.5 (seřazeno chronologicky). Provoz
Lokomotivy řady 110 dokázaly v těžkém staničním posunu v plné míře nahradit čtyř- i šestinápravové motorové posunovací lokomotivy řad 770 a 771 a dobře se osvědčily i v lehké traťové službě. Spolu s odvozenými typy (111, 113, 210) jsou to dodnes jediné elektrické posunovací lokomotivy ČD, neboť dodávky moderních nástupnických posunovacích lokomotiv ŠKODA III. generace s asynchronními trakčními motory byly nakonec realizovány pouze pro DNT (Doly Nástup Tušimice), kde jsou značeny jako řada 114.5. Lokomotivy řady 110 inventárních čísel 018 a 047 byly v roce 1995 v ŽOS Česká Třebová rekonstruovány na napájení stejnosměrným napětím 1,5 kV a pod novým označením 110.118 a 110.147 začaly vozit nákladní vlaky na trati Rybník-Lipno nad Vltavou. Později se staly nadbytečnými, a tak byly vráceny zpět do DKV Praha, kde byly upraveny na původní napájení stejnosměrným proudem o napětí 3 kV. Podobný osud v souvislosti s rekonstrukcí napájecího systému na trati Rybník-Lipno potkal i stroje 113.005-3 ČD a 113.006-1 ČD. Ty byly z lipenské dráhy po krátkém intermezzu v Táboře předány v květnu 2004 do DKV Praha. V listopadu byla dokončena rekonstrukce, lokomotivy byly přeznačeny na řadu 110.2 ČD se zachováním původních inventárních čísel a zařazeny do provozu. Dojmy z řízení lokomotivy řady 110 jsou vesměs pozitivní, díky vynikajícímu rozhledu a nenáchylnosti ke skluzu. V provozu, a to i v kritických situacích jsou lokomotivy řady 110 spolehlivé. Kladně jsou hodnoceny trvale zatížitelné odporníky, výhodné zejména při jízdě na svážném pahrbku. Mezi negativa stroje se řadí absence druhého kompresoru, což omezuje délku souprav, které mohou lokomotivy 110 vést. Nepříliš vhodné je použití volantu jako řídicího kontroléru, pro posun odrazem je vhodnější systém s posuvnou pákou. Oproti řadě 111 nemají lokomotivy 110 aretaci měničů a termostat topení stanoviště. Daní za dobrý výhled je přehřívání stanoviště v letním období.v |