Prv - 2. ročník
Vzdělávací obsah předmětu ve 2. ročníku
Vyučovací předmět :
|
Prvouka
|
Období – ročník :
|
1.období – 2. ročník
|
Počet hodin :
|
2 hodiny
|
Očekávaných výstupů předmětu je dosahováno především ve třetím postupném ročníku. Na ně plynule navazují dílčí výstupy vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v předmětu Přírodověda a Vlastivěda ve čtvrtém ročníku.
Prvouka ve 2. ročníku
Pojetí prvouky v druhém ročníku se v zásadě neliší od ročníku prvního. Pro děti je zajímavé, umožníme-li jim využít nabyté dovednosti čtení a psaní. Nalezneme-li vhodnou spojitost mezi tématem, kterému se chceme věnovat v prvouce, zpestříme tak významně vyučování jazykové složky i prvouky samotné. Úspěch je většinou věcí vhodné motivace dětí, kterou lze právě v prvouce nalézt velmi často.
Tematické okruhy Prvouky ve 2. ročníku:
· Žiji mezi lidmi: základy slušného chování v rodině a společnosti, ohleduplnost, kamarádství, správné stolování, datum narození, adresa školy
· Náš rok: orientace v čase - kalendářní a školní rok, týdny, dny, hodiny a minuty, denní režim dětí, práce a odpočinek, minulost, současnost, budoucnost, úcta k tradicím a památkám
· Příroda kolem nás: ochrana přírody, domácí zvířata a jejich mláďata, pokojové rostliny, zelenina, ovoce (ovocné stromy), pomoc živočichům v přírodě v nepříznivých situacích
· Člověk a jeho smysly: péče o sluch a zrak
· Pečujeme o zdraví: prevence nemocí a úrazů, zdravý životní styl, vliv pohybu na zdraví, poučení o škodlivosti kouření, základy duševní hygieny
· Technika a práce lidí: povolání rodičů, úcta k práci a jejím výsledkům, hry a hračky dříve a nyní
· Dopravní výchova: prohlubování dopravních návyků chodce, dítě v dopravních prostředcích
MÍSTO, KDE ŽIJEME
1. vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
2. začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí
3. rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost
LIDÉ KOLEM NÁS
4. rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi, projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům
5. odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
LIDÉ A ČAS
6. využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
7. pojmenuje některé rodáky, kulturní a historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
ROZMANITOST PŘÍRODY
8. pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
9. roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě
10. provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
1. uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
2. dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných lidí
3. chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě
4. uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času;
5. uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, jedná tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
6. reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech
7. rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času; uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, jedná tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
8. chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné; ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek
Vzdělávání v předmětu Prvouka v 2. ročníku směřuje k:
· utváření pracovních návyků v jednoduché samostatné i týmové spolupráci
· rozšiřování slovní zásoby v osvojovaných tématech, k pojmenování pozorovaných skutečností a k jejich zachycení ve vlastních projevech, názorech a výtvorech
· utváření ohleduplného vztahu k přírodě i kulturním výtvorům a k hledání možností aktivního uplatnění při jejich ochraně
· přirozenému vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí
· objevování a poznávání všeho, co jej zajímá, co se mu líbí a v čem by v budoucnu mohl uspět
· poznávání podstaty zdraví i příčin nemocí, k upevňování preventivního chování
Očekávané výstupy
|
Učivo
|
Průřezové téma
|
|
|||
|
||||||
OVO 1: vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebez-pečí v nejbližším okolí
|
DV: popíše svoji cestu do školy
DV: rozezná základní dopravní znač-ky, přechází na přechodu pro chodce, zná semafor
DV: zná běžné dopravní prostředky včetně hromadných
DV: ví, kde je zastávka MHD a jak se na ní chovat
|
Domov: prostředí domova, orientace v místě bydliště, adresa bydliště žáka
Bezpečná cesta do školy
|
MkV 2: Lidské vztahy: právo všech lidí žít společně a podílet se na spolu-práci, uplatňování principu slušného chování (základní morální hodnoty)
VDO 2: Občan, občanská společnost a stát: přijímat odpovědnost za své postoje a činy (zejména v ochraně životního prostředí
|
|
||
OVO 3: rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby jejch estetické hodnoty a rozmanitost
|
DV: popíše svůj domov (byt, dům)
DV: vyjmenuje jednotlivé místnosti svého domova a jeho vybavení
DV: nakreslí jednoduchý plánek svého domova
DV: jednoduše vysvětlí rozdíl mezí vesnicí a městem
DV: pozná významné budovy v obci a jejich značení
|
Domov: prostředí domova, panelový dům, nájemní dům, byt, vesnice, město
Obec: úřady, policie, hasiči, nemoc-nice, pošta, nádraží, kulturní zařízení, jiné dominanty města
|
VDO 2: Občan, občanská společnost a stát: přijímat odpovědnost za své postoje a činy (zejména v ochraně životního prostředí
|
|
||
|
|
|||||
OVO 4: rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi
|
DV: zná role rodinných příslušníků
DV: orientuje se v širších rodinných vztazích (sestřenice, teta, strýc)
DV: hovoří o významných událostech v rodině (oslavy, výročích)
DV: vyjmenuje povolání členů rodiny
DV: zná běžné domácí práce, přimě-řeně se některých účastní
DV: rozliší pojem „známý rodiny“ na základě důvěry a míry přátelství
|
Rodina: známí a noví lidé – odstup-ňování známosti podle důvěry a přá-telství (pomoci)
Známí a noví lidé podle společných zájmů
Jak se seznamujeme: na co musíme být opatrní
Práce, zaměstnání, řemesla, nezaměst-nanost, odpočinek, zábava
Využití volného času: cestování, sport, kultura, hry
|
OSV 7: Mezilidské vztahy: chování podporující dobré vztahy, respekto-vání, podpora, pomoc
|
|
||
OVO 6: projevuje toleranci k přiro-zeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům
|
DV: nejen barva vlasů liší lidi na-vzájem
DV: uvědomuje si odlišnosti v nářečí i cizím jazyku
DV:vnímá povahové vlastnosti jako další prvek odlišností
DV: uvědomuje si odlišnosti podle různých zájmů a koníčků
DV: vypráví o svých koníčcích a zálibách
|
Podobní a odlišní lidé – barva pleti, místní původ, povahové vlastnosti, jazyk a nářečí
Volný čas
|
OSV 6:Poznávání lidí: vzájemné po-znávání ve třídě
OSV 7: Mezilidské vztahy: chování podporující dobré vztahy, respekto-vání, podpora, pomoc
OSV 11: Hodnoty, postoje, praktická etika: vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spra-vedlnost, pomáhající chování
|
|
||
|
|
|||||
OVO 7: využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, pří-tomnosti a budoucnosti
|
DV: rozlišuje jednotlivé části dne (svítání, ráno, dopoledne…)
DV: určuje celé hodiny, půlhodiny, čtvrthodiny
DV: vyjmenuje měsíce kalendářního roku a přiřadí k nim volnočasové aktivity
DV: vyjmenuje měsíce školního roku a přiřadí k nim důležité mezníky (začá-tek a konec roku, pololetí)
DV: přiřadí členy rodiny k časovým pojmům
DV: znázorní jednoduchý rodokmen – strom života rodiny
|
Orientace v čase: hodiny nástěnné, sluneční, přesýpací (historické hledis-ko)
Budík, hodiny náramkové, věžní
Kalendář: stolní, trhací, záznamník, diář
Minulost a současnost: dříve, dávno, nedávno, včera, předevčírem, zítra, pozítří
Rodokmen
|
OSV 3: Seberegulace a sebeorganiza-ce: organizace vlastního času, pláno-vání učení
OSV 4: Psychohygiena:dobrá orga-nizace času, rozumové zpracování problému, hledání pomoci při potížích Psychohygiena: dobrá organizace času, rozumové zpracování problému, hledání pomoci při potížích Psychohygiena: dobrá organizace času, rozumové zpracování problému, hledání pomoci při potížích
|
|
||
|
|
|||||
OVO 9: pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednot-livých ročních obdobích
|
DV: pozoruje přírodu v ročních obdobích
DV: svá pozorování zapíše domluve-nými značkami
DV: pozoruje změny i na živočiších (zimní a letní srst)
DV: ptáci stěhovaví a přezimující
DV: stromy opadavé a neopadavé
DV: dokáže jednoduše definovat poj-my - savec, pták, hmyz
|
Proměny přírody
Živočichové ve volné přírodě: srst, přezimování, stavba těla ptáků, savců (čtyřnohá zvířata)
Ptáci a jejich hnízda, péče o ptáky v zimě
|
EV 2:Základní podmínky života: voda, ovzduší, půda, ochrana biologických druhů, energie, přírodní zdroje,
|
|
||
OVO 10: roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě
|
DV: zná pojmy – zelenina, ovoce, zemědělské plodiny
DV: rozlišuje druhy zeleniny – košťá-lová, kořenová, listová, cibulová, listová
DV: rozlišuje druhy ovoce – malvice, peckovice, bobule
DV: zná stavbu těla rostlin – kořen, stonek, list, květ, plod,
DV: přiřadí pojmy – dužnina, jádřinec, pecka, semeno, slupka
DV: přiřadí k ovocnému stromu ovoce
DV: zná význam ovoce a zeleniny v jídelníčku člověka
DV: ví, které zemědělské plodiny se vyskytují v regionu
DV: ví proč a jak jsou užitečné včely
DV: zná význam pokojových rostlin – okrasné a užitkové
DV: jednoduchým způsobem se o pokojové rostliny stará (zalévání, kypření, otírání prachu)
DV: pokojové rostliny kvetoucí a nekvetoucí
DV: zná zvířata, která můžeme chovat v bytě
DV: popíše, jak se o zvířata v zajetí staráme
DV: zná kvetoucí rostliny na louce (léčivé byliny)
DV: vyjmenuje hmyz vyskytující se na louce
DV: vyjmenuje polní plodiny – obilí, zná jejich význam
DV: rozlišuje práce na poli – setí, sklizeň, plevele, výrobky
DV: ví, co dává les člověku
DV: pozná stromy jehličnaté a listnaté
DV: ví, jak se v lese chováme a jak jej chráníme
DV: zná ptáky a zvířata žijící v lese
DV: podle atlasu hub pojmenuje ale-spoň tři jedlé a tři jedovaté houby
DV: vysvětlí, co můžeme vyčíst z paře-zu
DV: pozná sever v přírodě podle me-chu na stromech a podle mraveniště
DV: vyjmenuje ryby žijící v rybníku nebo v řece
DV: zná další živočichy žijící u vody a ve vodě
DV: vysvětlí, co je nebezpečím pro čistotu rybníků a řek
|
Zelenina a ovoce: – jejich druhy a význam pro člověka
Zemědělské plodiny
Pokojové rostliny
Domácí mazlíčci
Péče o zvířata v zajetí – podmínky života
Chráněné rostliny
Chránění živočichové
Ekosystém – louka
Ekosystém – pole
Ekosystém – les
Ochrana životního prostředí – les
Péče o své zdraví
První pomoc při otravě
Ekosystém – rybník, řeka
|
EV 3: Lidské aktivity a problémy životního prostředí: doprava a životní prostředí, vlivy průmyslu na pro-středí, odpady a hospodaření s odpa-dy, ochrana přírody, změny v krajině
EV 4: Vztah člověka k prostředí: naše obec, náš životní styl, prostředí a zdraví
EV 1: Ekosystémy: les, pole, vodní zdroje, lidské sídlo, kulturní krajina
EV 3: Lidské aktivity a problémy životního prostředí: doprava a životní prostředí, vlivy průmyslu na pro-středí, odpady a hospodaření s odpa-dy, ochrana přírody, změny v krajině
EV 4: Vztah člověka k prostředí: naše obec, náš životní styl, prostředí a zdraví
EV 1: Ekosystémy: vodní zdroje, lidské sídlo, kulturní krajina
|
|
||
OVO 11: provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednodu-chých nástrojů a přístrojů
|
DV: pozoruje a zapisuje růst rostlin ze semena (hrách, pažitka)
DV: pozoruje a zapisuje koloběh vody v přírodě
DV: jednoduchým způsobem zjišťuje čistotu vody v přírodě
DV: pozoruje přeměnu vody v páru
DV: pozoruje přeměnu páry na vodu
DV: pozoruje a zapisuje změnu vnitřní i venkovní teploty v závislosti na roč-ním období
DV: zakládá herbář
|
Semeno - rostlina
Koloběh vody v přírodě
Ochrana životního prostředí – voda
Teplota vody
Teplota vzduchu
Herbář
|
OSV 10: Řešení problémů a rozhodo-vací dovednosti: zvládání učebních problémů vázaných na látku předmětů
OSV 9: Kooperace a kompetice: roz-voj individuálních a sociálních doved-ností pro kooperaci
|
|
||
|
||||||
OVO 12: uplatňuje základní hygienic-ké, režimové a jiné zdravotně preven-tivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
|
DV: popíše své hygienické návyky během dne
DV: rozezná a umí použít mycí prostředky, čistící prostředky, prací prostředky
DV: umí vysvětlit, proč je nezbytné udržovat pracovní místo a dům v pořádku a čistotě
DV: rozlišuje části trupu, hlavy, horní a dolní končetiny
DV: zná pět smyslů a ví, jak je chráníme
DV: seznámí se se základními vnitřními orgány člověka – mozek, plíce, srdce, žaludek
DV: porovnává funkci vnitřních orgánů se životem rostlin a zvířat
|
Lidské tělo – vnitřní orgány
Hygiena a čistota
Pořádek a čistota
Péče o zdraví
|
OSV 2: Sebepoznání a sebepojetí: moje tělo, co o sobě vím a co ne, můj vztah ke mně samému, moje vztahy k druhým lidem
OSV 4: Psychohygiena:dobrá orga-nizace času, rozumové zpracování problému, hledání pomoci při potížích
OSV 1: Rozvoj schopností poznání: cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, řešení problémů
|
|
||
OVO 13: dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své, ani zdraví jiných
|
DV: ví, co je úraz (jak vzniká)
DV: ví, jak přivolat pomoc
DV: zná základní vybavení lékárničky, ví, kdo je školní zdravotník
DV: respektováním pravidel chování předchází případným úrazům
DV: zná některé dětské nemoci (nakažlivé) a ví, jak neohrožovat druhé
|
Péče o zdraví
Důležitá telefonní čísla: 150, 155, 158, 156, 112
Pravidla chování
Dětské nemoci
|
OSV 2: Sebepoznání a sebepojetí: moje tělo, co o sobě vím a co ne, můj vztah ke mně samému, moje vztahy k druhým lidem
|
|
||
OVO 14: chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě
|
DV: učí se komunikovat s cizími lidmi bez ostychu, ale obezřetně
DV: ví, komu se může svěřit s nepří-jemným pocitem při komunikaci s ne-známým člověkem
DV: požádá o pomoc pro svého ka-maráda
DV: vnímá rozdíl mezi hrou, šikanou a násilím
DV: je schopen odsoudit brutalitu a násilí v médiích (akční filmy)
|
Osobní bezpečí: rizikové prostředí
Osobní bezpečí: služby odborné po-moci
Brutalita a násilí v médiích
|
OSV 8: Komunikace: řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem, pravda, lež a předstírání v komu-nikace, komunikace v různých situ-acích
MV 2: Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality: vztah mediálního sdělení a sociální zkušenosti, identi-fikace společensky významných hod-not
|
|
||
OVO 15: uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu
|
DV: zná a dodržuje pravidla silnič-ního provozu – chodec
DV: učí se předvídat nebezpečí na silnici a na chodníku i při hrách
DV: umí se slušně a bezpečně chovat v hromadné dopravě
|
Osobní bezpečí: bezpečné chování v silničním provozu
Hromadná doprava
|
VDO 2:Občan, občanská společnost a stát: přijímat odpovědnost za své postoje a činy (zejména v ochraně ži-votního prostředí)
|
|
||
OVO 16: reaguje adekvátně na poky-ny dospělých při mimořádných udá-lostech
|
DV: naslouchá a respektuje pokyny dospělých
DV: zachová klid při vyhlášení poplachu a dále jedná podle pokynů
|
Situace hromadného ohrožení
|
OSV 7: Mezilidské vztahy: chování podporující dobré vztahy, respekto-vání, podpora, pomoc
|
|