MA - 1. období
Vzdělávání v předmětu matematika v 1. ročníkusměřuje k:
Čísla a početní operace
· vytváření představ o jednotlivých číslech 1 – 5, 6 – 10, 10 – 20 na základě názoru
· používání přirozených čísel do 20, k modelování reálných situací, počítání předmětů v daném souboru
· čtení, zapisování a porovnávání čísel do 20, užívání a zapisování vztahů rovnosti, větší, menší
· užívání lineárního uspořádání, zobrazování čísel do 20 na číselné ose
· pamětnému počítání zpaměti jednoduchých početních operací s přirozenými čísly do 20
· řešení a tvoření úloh samostatně nebo za pomoci učitele, úloh, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
Geometrie v rovině a v prostoru
· určování geometrických útvarů - krychle, kvádr, jehlan, koule, vyhledává podobnosti a odlišnosti útvarů, analogického určování – čtverce, obdélníku, trojúhelníku, kruh
Závislosti a práce s daty
· rozvoji logického myšlení, posilování sebedůvěry žáků, kteří jsou v matematice méně zdatní
· základům využívání výpočetní techniky, ostatních názorných pomůcek k rozvoji matematických znalostí, využití peněz k přiblížení životních situací
Očekávané výstupy
|
Učivo
|
Průřezové téma
|
|
OVO 1: používá přirozená čísla do 20 k modelování reálných situací, počítá předměty v daném soubo-ru,vytváří soubory s daným počtem prvků
OVO 2: čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 20, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti
OVO 3: užívá lineární uspořádání; zobrazí číslo na číselné ose
OVO 4: provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly
OVO 5: řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
|
DV: poznává jednotlivá čísla do 20 na základě názoru
DV: určí počet daného čísla do 10, do 20
DV: využívá matematické pomůcky
DV:porovnává čísla dané skupiny, využívá znaky větší, menší,=
DV: dokáže napsat i přečíst čísla 0 – 20
DV:umí číslo vyhledat ,zapsat, po-rovnat na číselné ose
DV: využívá matematické znaky
DV: užívá číselnou osu ke sčítání, odčítání v oboru čísel do 20
DV: umí zpaměti sčítat a odčítat do 5, do 10, do 20, v druhé desítce vychází z analogie 1.desítky
DV: sčítá a odčítá čísla do 20 bez přechodu desítky
DV: zapisuje příklady a provádí zkoušky správnosti výpočtu
DV: využívá komutativnosti
DV: sestaví jednoduché slovní úlohy
DV:využívá matematických her k roz-voji matematických dovedností
|
Vytváření představ o jednotlivých číslech na základě názoru
Přirozená čísla 1-5, 6-10, 10 – 20
Určování čísel v řadě do 10, do 20
Pojmy před, za, hned před, hned za, postavení čísla v číselné řadě
Počítání a určování předmětů v daném souboru
Využívání názorných pomůcek: domi-nové. karty, kostky, počitadlo apod.
Porovnávání čísel v daném oboru a využívání matem. znaků a symbolů.
Psaní jednotlivých čísel 0 – 20.
Číselná osa, znázorňování čísel
Určování čísel na číselné ose
Porovnávání čísel pomocí číselné osy
Sčítání , odčítání čísel pomocí číselné osy
Vyvození +, - na názorných příkladech.
Sčítání, odčítání do 5, do 10
Zápis příkladů, čtení, řešení písemně i zpaměti. Využívání početních situací v praktických činnostech
Práce ve skupině, postavení členů ve skupině.
|
OSV 1: rozvoj schopností poznávání- pozornost a soustředění, cvičení do-vednosti zapamatování, řešení pro-blémů
OSV 6: rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odliš-nostech. Poznávání lidí ve skupině, třídě, chyby při poznávání lidí.
|
OVO 10: orientuje se v čase
OVO 11: popisuje jednoduché zá-vislosti z praktického života
OVO 12: doplńuje posloupnosti čísel
|
DV: určí části dne, doba spánku, doba denní
DV: Vyjmenuje dny v týdnu, měsíce, určí jejich pořadí
DV: řeší jednoduché slovní úlohy, provádí za pomocí učitele zápisy slovních úloh
DV: za pomocí učitele se orientuje na číselné ose.
DV: určí místo v řadě
|
Orientace v čase, propojení s prvo-ukou. Určování časové jednotky – hodina v průběhu dne a noci, časový údaj – den, měsíc, rok
Čtení s porozuměním,řešení slovních úloh.
Určení data a zápis – číselně, slovně.
Střídání ročních dob, měření teploty, porovnávání výsledků měření
Čtení jednoduchých tabulek.
Vztahy o několik více, méně.
Číslovky řadové
|
OSV 3: sebepoznání, sebepojetí, moje učení
EV 4: vztah člověka a prostředí
|
OVO 15: rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa
OVO 16: porovnávání velikostí útvarů
OVO 17: rozezná a modeluje jedno-duché souměrné útvary v rovině
|
DV: rozezná a určí základní rozdíly čtverce, obdélníku, určí je na krychli, kvádru.
DV: určí shodné a neshodné tvary základních útvarů
DV: zná významy slov velký, dlouhý, větší a opaky
DV: dokáže vymodelovat a určit sou-měrný útvar
DV: Vyhledá v prostoru, v rovině určitý geometrický útvar
|
Základní útvary – čtverec, obdélník, trojúhelník,kružnice
Rovinné útvary krychle, kvádr, koule, jehlan
Stavebnice- určování rovinných útvarů-kvádr, krychle …..
Modelování rovinných útvarů,vyhledávání ve svém okolí,použití stavebnic, vytváření stavebních celků
|
OSV 1 –Rozvoj schopností poznávání
OSV 9 – Kooperace a kompetice, rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situace soutěže, konkurenci
|
Vzdělávací obsah předmětu matematika v 1.-3. ročníku
Vyučovací předmět :
|
|
Období – ročník :
|
1. období - 2.ročník
|
Počet hodin :
|
4+1
|
Učební texty :
|
|
Výuka probíhá ve třídách ve všech ročnících 1.období. Je zařazena do hlavních předmětů. Měření, odhadování vzdáleností, práce ekologického rázu probíhají v okolí školy. Je členěna na výuku aritmetiky, závislosti a práce s daty a geometrii.
Na konci 1. období základního vzdělávání žák:
ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
1. používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků
2. čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 1 000, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti
3. užívá lineární uspořádání; zobrazí číslo na číselné ose
4. provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly
5. řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
6. orientuje se v čase, provádí jednoduché převody jednotek času
7. popisuje jednoduché závislosti z praktického života
8. doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel
GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
9. rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa; nachází v realitě jejich reprezentaci
10. porovnává velikost útvarů, měří a odhaduje délku úsečky
11. rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině
Vzdělávání v předmětu v 2. ročníkusměřuje k:
Čísla a početní operace
· sčítání a odčítání do 20 s přechodem přes desítku
· čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 100.
· užívá lineárního uspořádání, zobrazování čísel do 100 na číselné ose
· pamětné sčítání a odčítání s přechodem desítky
· řešení a tvoření slovních úloh samostatně nebo za pomocí učitele, kde aplikuje a modeluje osvojené početní operace
Závislosti a práce s daty
· počítání s penězi,bankovky, mince do 100
· popisuje jednoduché závislosti z praktického života ( využití her na obchod)
· názorné zavedení násobilky 1,2,3,4.5.10, které je odvozeno z opakovaného přičítání stejných čísel
Geometrie v rovině a v prostoru
· manipulace s pravítkem, rýsování přímky, lomené čáry
· rýsování a měření úsečky v cm, měření m
· modely souměrných útvarů v rovině ( krychle, koule, kvádr)
Očekávané výstupy
|
Učivo
|
Průřezové téma
|
|
OVO 1 : používá přirozená čísla do 100 k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků
OVO 2: čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 100, užívá a zapi-suje vztah rovnosti a nerovnosti
OVO 3: užívá lineární uspořádání; zobrazí číslo na číselné ose
OVO 4: provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly
OVO 5: řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
|
DV: sčítá a odčítá čísla do 20 s pře-chodem přes desítku
DV: poznává jednotlivá čísla do 100
DV: určí počet daného čísla do 100 Zapíše a přečte všechna čísla do 100
DV: určí posloupnost jednotlivých čísel do 100
DV: vyhledá dané číslo v řadě, dokáže přečíst všechna čísla 20 – 100
DV: dokáže určit a porovnat velikost daného čísla
DV: najde a zapíše dané číslo na číselné ose
DV:porovnává čísla dané skupiny, využívá znaky větší, menší,=
DV:sčítá a odčítá do 100 vybrané příklady, dokáže použít číselné osy,
počítá zpaměti
DV: zapisuje příklady a provádí zkou-šky správnosti výpočtu
DV: využívá komutativnosti
DV:využívá matematických her k roz-voji matematických dovedností
|
Sčítání a odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Vytváření představ jednotlivých čísel do 100 na základě názoru
Počítání do 100 s určením správného počtu, zápisy a čtení čísel
Pojmy před, za, hned před, hned za, postavení čísla v číselné řadě
Počítání a určování předmětů v daném souboru
Využívání názorných pomůcek- do-minové. karty, kostky, počitadlo apod.
Čtení, psaní , porovnávání čísel do 100.
Orientace na číselné ose
Porovnávání čísel v daném oboru a využívání matem. znaků a symbolů.
Psaní jednotlivých čísel 20 – 100.
Sčítání a odčítání do 100 s přechodem desítky (20+30, 45+8)
Počítání s použitím závorek
Doplňování a využívání komutativ-ního zákona ke kontrole výpočtů
Využívání početních situací v pra-ktických činnostech
Práce ve skupině, postavení členů ve skupině.
|
OSV 1: rozvoj schopností poznávání- pozornost a soustředění, cvičení dovednosti zapamatování, řešení problémů, ovednosti pro učení
OSV 6: rozvoj pozornosti vůči odliš-nostem a hledání výhod v odlišnos-tech. Poznávání lidí ve skupině, třídě, chyby při poznávání lidí.
|
OVO 10: orientuje se v čase
OVO 11: popisuje jednoduché závi-slosti z praktického života
OVO 12: doplňuje posloupnosti čísel
|
DV: dokáže určit hodiny, minuty
DV: vyjmenuje dny v týdnu, měsíce,určí jejich pořadí
DV: řeší jednoduché slovní úlohy, provádí za pomocí učitele zápisy slovních úloh
DV: číslovky řadové
Určí místo v řadě
|
Převody času, měsíc, den hodina, minuta
Určování času na hodinách ručičko-vých i digitálních
Čtení s porozuměním, řešení slovních úloh.
Vymýšlení slovních úloh na základě poznatků z praktického života
Poznávání řadových číslovek, využívání v TV
|
OSV 3: sebepoznání, sebepojetí, moje učení
EV 4: vztah člověka a prostředí
|
OVO 15: rozezná, pojmenuje, vymo-deluje popíše základní rovinné útva-ry jednoduchá tělesa
OVO 16: porovnávání velikostí útvarů
OVO 1: rozezná a modeluje jedno-duché souměrné útvary v rovině
|
DV:Rozezná, pojmenuje krychli, kvádr, kouli, jehlan.
DV: narýsuje úsečku, určí délku úsečky na cm a porovná.
DV: určí shodné a neshodné strany geometrických útvarů
DV: určí dané geometrické tvary, popíše rozdíly
DV: dokáže vymodelovat a určit souměrný útvar
DV: Vyhledá v prostoru, v rovině určitý geometrický útvar
|
Základní útvary v prostoru – krychle, kvádr,jehlan, koule.
Modelování těles. Určování odlišností jednotlivých těles.
Rýsování úseček, měření pomocí pravítka na cm, porovnávání délek úseček
Modelování čtverců, obdélníků, kru-hů, trojúhelníků
Modelování rovinných útvarů, vyhle-dávání ve svém okolí, použití stavebnic, vytváření stavebních celků
|
OSV 1: rozvoj schopností poznávání
OSV 9: – Kooperace a kompetice, rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situace soutěže, konkurenci
|
Vzdělávací obsah předmětu matematika ve 3. ročníku
Vyučovací předmět :
|
|
Období – ročník :
|
1. období - 3.ročník
|
Počet hodin :
|
4+1
|
Učební texty :
|
|
Výuka probíhá ve třídách ve všech ročnících 1.období. Je zařazena do hlavních předmětů. Měření, odhadování vzdáleností, práce ekolog. rázu probíhají v okolí školy. Je členěna na výuku aritmetiky, závislosti a práce s daty a geometrii.
Na konci 1. období základního vzdělávání žák:
ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
6. používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků
7. čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 1 000, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti
8. užívá lineární uspořádání; zobrazí číslo na číselné ose
9. provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly
10. řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
9. orientuje se v čase, provádí jednoduché převody jednotek času
10. popisuje jednoduché závislosti z praktického života
11. doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel
GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
12. rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa; nachází v realitě jejich reprezentaci
13. porovnává velikost útvarů, měří a odhaduje délku úsečky
14. rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině
Vzdělávání v předmětu matematika ve 3. ročníkusměřuje k:
Čísla a početní operace
· vytváření představ o jednotlivých číslech do 1 000 na základě názoru
· používání přirozených čísel do 1 000 k modelování reálných situací, počítání předmětů v daném souboru
· čtení, zapisování a porovnávání čísel do 1 000, užívání a zapisování vztahů rovnosti, větší, menší
· užívání lineárního uspořádání, zobrazování čísel do 1 000 na číselné ose
· pamětnému počítání zpaměti jednoduchých početních operací s přirozenými čísly do
· řešení a tvoření úloh samostatně nebo za pomoci učitele, úloh, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
Geometrie v rovině a v prostoru
· určování geometrických prostorových útvarů - kvádr, válec
· určování geometrických rovinných útvarů
· rýsování, měření, různá měřidla, jednotky délky
· orientace v prostoru
Závislosti a práce s daty
· rozvoji logického myšlení, posilování sebedůvěry žáků, kteří jsou v matematice méně zdatní
· základům využívání výpočetní techniky, ostatních názorných pomůcek k rozvoji matematických znalostí, využití peněz k přiblížení životních situací
· užití znalostí v praktickém životě
Očekávané výstupy
|
Učivo
|
Průřezové téma
|
|
OVO 1: používá přirozená čísla do 1000 k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků
OVO 2: čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 20, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti
OVO 3: užívá lineární uspořádání; zobrazí číslo na číselné ose
OVO 4: provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly
OVO 5: řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
|
DV: používá komutativnosti v řešení početních operací
DV: sčítá a odčítá dvojciferná čísla do 100 zpaměti i písemně
DV: používá násobilku k řešení úloh
DV: dokáže správně používat mate-matické symboly + ,- ,x , :
DV: poznává jednotlivá čísla do 1 000 na základě názoru
DV: určí počet daného čísla do 100, do 1 000
DV: určí počet daného čísla do 1 000
DV: využívá matematické pomůcky
DV: porovnává čísla dané skupiny, využívá znaky větší, menší,=
DV: dokáže napsat i přečíst čísla 100 do 1 000
DV:umí číslo vyhledat, zapsat, po-rovnat na číselné ose
DV: využívá matematické. znaky
DV: umí zpaměti sčítat a odčítat jednoduché příklady do 1 000
DV: zapisuje příklady a provádí zkoušky správnosti výpočtu
DV: využívá komutativnosti
DV: sestaví jednoduché slovní úlohy
DV:využívá matematických her k roz-voji matematických dovedností
|
Vlastnosti početních operací s přiro-zenými čísly
Sčítání a odčítání dvojciferných čísel do 100 zpaměti i písemně
Násobilka a dělení v oboru násobilky do 100
Vytváření představ ojednotlivých číslech na základě názoru
Přirozená čísla 0 – 1 000
Určování čísel v řadě do 1 000 po desítkách, stovkách, jednotkách
Pojmy před, za, hned před, hned za, postavení čísla v číselné řadě
Počítání a určování předmětů v daném souboru
Využívání názorných pomůcek- do-minové karty, kostky, počitadlo apod.
Porovnávání čísel v daném oboru a využívání matem. znaků a symbolů.
Psaní a čtení jednotlivých čísel 100 – 1000.
Číselná osa, znázorňování čísel
Určování čísel na číselné ose
Porovnávání čísel pomocí číselné osy
Vlastnosti početních operací s přiro-zenými čísly do 1000
Sčítání a odčítání zpaměti
Násobení dvojciferných čísel jedno-ciferným
Písemné sčítání dvou trojciferných čísel
Řešení slovních úloh se dvěma počet-ními výkony
Využívání početních situací v pra-ktických činnostech. Práce ve sku-pině, postavení členů ve skupině.
|
OSV 1: rozvoj schopností poznávání- pozornost a soustředění, cvičení do-vednosti zapamatování, řešení problémů
OSV 6: rozvoj pozornosti vůči odliš-nostem a hledání výhod v odliš-nostech.Poznávání lidí ve skupině, třídě, chyby při poznávání lidí.
|
OVO 10: orientuje se v čase, provádí jednoduché převody jednotek času
OVO 11: popisuje jednoduché závi-slosti z praktického života
OVO 12: doplňuje tabulky, doplňuje posloupnosti čísel
|
DV: zná jednotky času: hodina, minuta, vteřina
DV: provádí odhady předběžného výsledku měření
DV:umí narýsovat a používat tabulku násobků
DV: dokáže vyhledat spoje (auto-busové) do místa a z místa bydliště)
|
Orientace v čase, propojení s prvo-ukou.
Měření jednotek času, vytváření správné představy o jejich velikosti na základě praktických činností.
Provádění jednoduchých převodů času
Praktické využívání v TV, prvouce
Práce s tabulkami, diagramy – sesta-vování, jízdní řády
|
OSV 3: sebepoznání, sebepojetí, moje učení
EV 4: vztah člověka a prostředí
|
OVO 15: rozezná, pojmenuje, vymo-deluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa
OVO 16: porovnávání velikostí útvarů
OVO 17: rozezná a modeluje jedno-duché souměrné útvary v rovině
|
DV:Rozezná a určí základní rozdíly čtverce, obdélníku,určí je na krychli, kvádru.
DV:Určí shodné a neshodné strany geometrických útvarů
DV: provádí jednoduché převody
DV: dokáže narýsovat a změřit úsečky různé délky
DV: narýsuje a změří úsečky v různých polohách
DV: Dokáže vymodelovat a určit souměrný útvar
DV: Vyhledá v prostoru, v rovině určitý geometrický útvar
|
Základní rovinné útvary (trojúhelník, obdélník, čtverec)
Různá měřidla délky, měření úsečky,
Jednotky délky : mm, cm, dm, m
Přímka, úsečka, bod, průsečík
Rýsování
Základní prostorové útvary (kvádr, válec
Modelování rovinných útvarů, vyhledávání ve svém okolí, použití stavebnic, vytváření stavebních celků
|
OSV 1: Rozvoj schopností poznávání
OSV 9: Kooperace a kompetice, roz-voj individuálních a sociálních doved-ností pro etické zvládání situace soutěže, konkurenci
|