První Saab – typ 92
Poprvé se Saab 92 představil v konečné podobě v dubnu 1949 a po zhotovení nulté série 24 kusů se v prosinci 1949 rozběhla sériová výroba. Jednotlivé vozy byly na výrobní lince umístěny na montážních vozících, na kterých se převážely mezi jednotlivými pracovišti. Pohon vozu zajišťoval dvoudobý dvouválec s vratným vyplachováním a objemem válců 764 cm3. Dával maximální výkon 18,5 kW (25 k) při 3800 min-1 a maximální točivý moment 55 Nm při 3000 min-1. Třístupňová převodovka (2. a 3. stupeň měl synchronizaci) se ovládala řadicí pákou pod volantem. Vůz s pohotovostní hmotností
Samonosná karoserie s rozměry 3920x1620x1425 mm a rozvorem
První tři roky se Saaby 92 dodávaly bez větších změn, ty přišly až u typu 92B modelového ročníku 1953. Vůz dostal zvětšené zadní okno a víko zavazadlového prostoru umožňující přístup zvenku. Nádrž se přemístila do levého zadního blatníku a baterie do motorového prostoru. Saaby určené k exportu dostaly na blatníky nerezové lišty. V roce 1954 byl výkon motoru zvýšen na 20,6 kW (28 k), lišty na blatnících už měly všechny vozy a nabídku rozšířil model se shrnovací plátěnou střechou. To už se ale připravoval nový typ 93 s tříválcovým motorem. V roce 1956 se ještě oba typy vyráběly souběžně. Celková produkce Saabu 92 dosáhla počtu přes 20 tisíc vozů.
Nástup tříválce (Saab 93)
Saab 93 s dvoutaktním tříválcovým motorem měl premiéru v prosinci 1955 ve Stockholmu. Výkon tříválce s objemem 748 cm3 se zvýšil na 24,3 kW (33 k) a točivý moment na 70 Nm. Motory se vyráběly v novém závodu v Göteborgu (první 3 tisíce u německého Heinkela). Úprav se dočkal i podvozek, torzní tyče byly na obou nápravách nahrazeny vinutými pružinami.
Vnější vzhled Saabu 93 se změnil především v přední části, kde dostal novou svisle orientovanou masku chladiče, nový znak a směrové blikače. Karoserie povyrostla do délky, takže o 10 mm překročila čtyřmetrovou hranici. Od roku 1957 se na přání dodávaly přední dvoubodové bezpečnostní pásy a automatická spojka Saxomat. Model 1958 (typ 93B) dostal nedělené přední okno, model 1959 navíc větší bubnové brzdy a lišty na bocích. Výraznější změnou bylo u modelu 1960 (
Kombi (Saab 95)
Podstatného zvýšení užitné hodnoty vozu se Saabu podařilo dosáhnout změnou zadní části typu
Kombi Saab 95 dostalo nový silnější motor s objemem 841 cm3 a výkonem 28 kW (38 k). Tento motor dostala současně i sportovní verze Saab 750GT. Novinkou byla také čtyřstupňová převodovka. Kombíky Saab 95 se vyráběly až do roku 1978, přičemž postupně procházely stejnými změnami jako souběžně vyráběný tudor Saab 96
Od dvoutaktu ke čtyřtaktu (Saab 96)
V únoru 1960 představil Saab nový model, typ 96. Karoserie vycházela z typu
Saab 96 byl postupně vylepšován. V roce 1962 dostal například tříbodové bezpečnostní pásy, o rok později dvouokruhový brzdový systém a lepší topení. K výraznější změně došlo v roce 1965 s příchodem typu Saab 96/5 resp. 95/5. Kapota motoru byla prodloužena o 150 mm, takže chladič s větrákem se mohl přemístit před motor. Nově koncipovaná příď vozu měla světlomety zabudované do široké mřížky chladiče. K poslední úpravě dvoutaktu (nové sací potrubí a trojitý karburátor) došlo v roce 1966, kdy byl výkon motoru zvýšen na 31 kW (42 k). Tento motor používala i sportovní verze Saab 850 Monte Carlo.
Už na začátku šedesátých let si vedení Saabu bylo vědomo, že éra dvoutaktů končí a hledalo vhodnou náhradu. Našlo ji ve vidlicovém čtyřválci Ford, používaném v typu Taunus 12M. Motor s rozvodem OHV a úhlem rozevření válců 60 stupňů měl při objemu válců 1498 cm3 výkon 48 kW (65 k) při 4200 min-1. Vozy s tímto motorem dostaly označení Saab 96 V4 (kombi 95 V4), přičemž na bocích, na zádi a na přístrojové desce se objevil znak V4. Vyšší výkon motoru a zvýšená maximální rychlost (
tyřtaktní Saaby se začaly prodávat v roce 1967 a postupně u nich docházelo k menším úpravám. V roce 1968 se zvětšila výška čelního skla (u typu 96 i zadního), od roku 1969 měly saaby obdélníkové světlomety, pozměněnou mřížku chladiče a větší směrová a obrysová světla. V roce 1970, kdy se už vyráběl větší typ 99, dostaly Saaby 96 novou přístrojovou desku, v roce 1974 černou masku chladiče a v roce 1976 bezpečnostní nárazníky podle amerických předpisů.
Výroba Saabů 96 V4 skončila v roce 1979 (kombi 95 V4 ještě o rok dříve) a skončila tak slavná éra typů 92 až 96. Poslední vyrobený vůz (poslední úpravou byly zvětšené směrovky) měl pořadové číslo 730607. Do tohoto počtu je zahrnuto i 320 tisíc vozů s dvoutaktním motorem.
Are you 18? Come in and don't be shy!
(loveawake.ru, 31. 1. 2022 5:16)