Nastavení motoru RC auta
Toto jsou pouze základní velmi zjednodušené informace o nastavení motoru a dají se po zvážení aplikovat tak u závodního ježdění jako iu ježdění typu Hobby. Myslím, že tyto zásady, podobně jako zásady popsané v článku o záběhu motoru se dají použít i pro motory s tahovým startérem, treba si jen správně uvědomit prvky a dobře je aplikovat na lze v některých případech trochu odlišné řešení a uspořádání karburátorů těchto motorů.
Při nastavení motoru jde vlastně o nastavení tří základních vlastností motoru.
Volnoběh. Volnoběh se ladí dorazovou šroubem šupátka karburátoru. Prakticky určuje štěrbinu pro vzduch v poloze dorazu uzavření šupátka.Voľnobeh je pro chod motoru velmi důležitý. Má vliv na zhasínání motoru, na to zda motor zůstává viset, ale také na všechny ostatní prvky ladění motora.Voľnobeh se při nastavování nesmí zanedbávat a stále ho treba mírně dolaďovat v součinnosti s laděním dalších prvků protože jejich nastavování má na volnoběh vliv. Nastavení volnoběhu nemá prakticky žádný vliv na teplotu motoru. Nenastavujte ho zbytečně vysoký, uvědomte si že správně naladěný motor nevydrží jít na volnobehu věčně, je normální že po nějakém čase dobrý a dobře naladěný motor bez přidání zhasne.
Přechod. Přechodová jehla, bývá obvykle umístěna zboku karburátoru
rc auta na straně od táhla karburátoru. Mluvím teď o karburátoru se dvěma jehlami - přechodovou a hlavní. Používají se také karburátory kde má přechodová jehla ještě poroty sobě možnost ladění trubky do níž se kónická jehla zasouvá čím rozhoduje o objemu paliva který v té chvíli je unášen vzduchem proudícím difuzorem karburátoru do motora.Veta zní složitě, začátečníci, klidně na ni zabudnite.Ladí se to stejně, součinnost s třetím bodem ladění pouze způsobuje různou polohu konce trubky v karburátoru, tedy mění místo kde se tento děj odehrává. Takže to jen pro informaci a teď se v klidu vrátíme k typu karburátoru, který 95 procent z vás používá. Touto jehlou nastavujeme vlastnosti motoru ve fázi přechodu z nízkých otáček nebo z volnoběhu do maximálních otáček. Aby byly jízdní vlastnosti auta dobré a příjemné, tento přechod musí být nastaven opravdu spolehlivě. Když motor přechodu bohatý, nechce se rychle rozběhnout do otáček, nejprve jako by zakašle a teprve potom se neochotně rozbíhá. Když je hodne bohatý nebo hodne rozladěný tak dokonce při prudkém přidání zhasne. Je to obvykle způsobeno zahádzaním a ochlazením vlákna svíčky přebytečným palivem ale to tu netřeba rozebírat. Když je velmi zavřený na přechodu, je vidět neochotu rozběhnout se z důvodu nedostatku paliva. Třeba přidávat, zkoušet, postupně pootáčet šroubem a hledat tu správnou polohu.Toto ladění má vliv také na teplotu motoru a samozřejmě jak volnoběh je třeba dolaďovat, protože při ladění je souvislost mezi všemi jehlami. V konečném důsledku se stále totiž jedná o správné nastavení poměru směsi paliva a vzduchu v daných okamžicích. Takže všechno souvisí se vším.
Hlavní jehla motoru
Hlavní jehla - bohatost. Hlavní jehla která je umístěna shora při přívodu paliva do motoru rozhoduje o tom, kolik paliva přijde, zda bude motor bohatý nebo chudý a má dominantní vliv na teplotu motoru. Také rozhoduje o maximálních otáčkách motoru, čím více je motor přivřené, tím vyšší, samozřejmě do určitého momentu. Při manipulaci postupujte postupně, opatrně a stále kontrolujte teplotu motoru. Toto ladění ovšem zase souvisí také s ostatním takže je možné že třeba doladit znovu i přechod i volnoběh.
Uvědomte si že ne všechny vaše motory jsou celkem nadupané závodní speciály a nečekejte, že přivíráním a trápením motoru do nekonečna z něj dostanete výkon, který se jistě ve vašem motoru neskrývá. Naopak, pouze si neodborně poškodíte motor který vám mohl dlouho dobře sloužit. Takže všeho s mírou.