Zájm. a voln. čas činnosti
- od pondělí do pátku
- vypisovat kde se ta činnost odehrává - společenská místnost, tělocvična, zahrada,...
- 8.00 - 13.00 škola
1) společenskovědní
- zahrnují činnosti, které vedou k poznání aktuálního společenského dění nebo některých historických souvislostí
- pěstují vztah k vlasti, mateřskému jazyku a tradicích daného národa
- základní oblastí těchto činností je výchova k vlastenectví, k partnerství a rodičovství, sběratelství a jazykověda
Příklady:
- poznávání významných objektů v místě bydliště, školy, objekty zásobování, zdravotnická zařízení, veřejné instituce, kulturní podniky, hospodářské objekty, instituce a zařízení pro volný čas, školy a vzdělávací zařízení
- seznamování s historickými objekty a památními místy, která souvisejí s národními dějinami
- informace o životě a díle významných osobností, které mají vztah k regionu
- sledování politických a společenských událostí u nás i ve světě, diskuse, hodnocení
- setkání a společnké akce dětí z různých měst, mezinárodní setkání
- oslavy státních svátků, významných dnů, výročí, událostí
- dodržování tradic školy, výchovného zařízení (den otevřených dveří, akademie, výročí založení, ples), oslavy narozenin a svátků
- dodržování lidových tradic, zvyků, seznamování s jejich vznikem (Vánoce, Velikonoce)
- seznamování s filozofickými a náboženskými směry
- publicistika, vydávání vlastních periodik
- zájmové studium cizích jazyků
- individuální sběratelství
2) pracovně - technické
- napomáhají ke zdokonalování manuálních dovedností, obohacují vědomosti o technické poznatky a umožňují aplikaci těchto poznatků v praxi
- tyto činnosti rozvíjí zejména technické myšlení a představivost
Příklady:
- práce s různými materiály (papír, karton, dřevo, kov, textil, plasty, sklo, drobný přírodní a technický materiál, modelovací hmoty)
- práce se stavebnicemi, konstruktivní práce
- montážní a demontážní činnosti (koloběžka, kolo, motocykl, údržba, drobné opravy)
- drobné opravy hraček, pomůcek, vybavení
- modelářské práce
- elektrotechnika, elektronika, výpočetní technika, audio a videotechnika
- seznamování s různými profesemi (besedy, exkurze, filmy)
- příprava pokrmů
- činnosti související s dopravní výchovou
3) přírodovědné
- vedou k prohlubování vědomostí o dění v přírodě, pěstují vztah k její ochraně
- rozvíjejí zájem o pěstitelství a chovatelství, formuje se při nich morální odpovědnost za ochranu přírody a vytváření správných postojů k životním hodnotám
Příklady:
- pozorování přírodních objektů živé přírody (rostliny, živočichové), neživé přírody (horniny, nerosty, krajinné útvary, vodní toky, zkameněliny, meteorologické změny, vesmírná tělesa)
- pěstitelské práce - pěstování pokojových rostlin, práce na zahradě, užitkové i okrasné rostliny
- chovatelství, chov živočichů v akváriích, teráriích, insektráriích, chov okrasného ptactva, drobného hospodářského zvířectva, zvířat v domácnosti - kočka, pes
- činnosti zaměřené na ochranu a tvorbu životního prostředí
- práce s odbornou a populárně - naučnou literaturou (klíče, atlasy, encyklopedie)
- práce v koutku přírody, pokusnictví, vedení přírodovědné dokumentace (výstavky, herbáře, alba, fotodokumentace, záznamy o pozorování)
- spolupráce s institucemi (muzea, botanické a zoologické zahrady, hvězdárny, planetária, meteorologické stanice, stanice přírodovědců, občanská sdružení s ekologickým zaměřením)
- specializované zájmové činnosti (rybářství, včelařství, myslivnost)
4) estetickovýchovné
- utvářejí a formují estetické vztahy k přírodě, společnosti a jejím materiálním a kulturním hodnotám
a) výtvarné zájmové činnosti
- výtvarné osvojování skutečnosti, využití různých výtvarných technik (malba, kresba, grafické techniky, modelování, kombinované techniky)
- práce s výtvarnými prostředky spojená s experimentováním (hry s barvou, dekorativní práce, modelování a organizace prostoru)
- poznávání a chápání výtvarného umění (návštěvy výstav, práce s literaturou o výtvarném umění)
- aplikace estetických a dalších požadavků na životní prostředí, kultura chování, stolování, kultura těla a oblékání
b) hudební zájmové činnosti
- sborový a sólový zpěv
- hudební hry
- hudebně - pohybové a taneční hry, hry se zpěvy, tanec, pohybová improvizace při hudbě, cvičení při hudbě
- hra na dětské hudební nástroje (Orffovy nebo vlastnoručně vyrobené nástroje)
- hra na hudební nástroje
- poslech hudby (reprodukovaná hudba, koncerty, vystoupení dětí, pedagogů)
- zacházení se zvukovou technikou
- získávání poznatků o hudebních umělcích a jejich dílech (besedy, práce s literaturou, návštěvy muzeí, míst spojených s životem umělců)
c) literárně - dramatické činnosti
- četba (individuální, předčítání, využití uměleckých nahrávek)
- reprodukční činnosti (vypravování, přednes, dramatizace)
- průpravné hry a cvičení, dramatické hry a improvizace zaměřené na rozvíjení poznávacích procesů, komunikativních dovedností, sociálních vztahů a sociální percepce
- tvořivé literární a dramatické činnosti (pokusy o literární a dramatickou tvorbu)
- návštěvy kulturních představení (divadlo, kino, besedy s umělci, návštěvy míst spojených s životem umělců)
5) tělovýchovné
- utvářejí kladný vztah k sportu, zdravotní odolnosti a fyzické výkonnosti
- prostřednictvím fandění také utvářejí pocit sounáležitosti k vlasti a jejím hodnotám
Příklady:
- rekreační TV
- atletika
- gymnastika
- sportovní hry
- turistika
- pobyt v přírodě
- protipožární ochrana
- zdravotnická příprava
- účast na sportovních kláních