Česká literatura 2. poloviny 19. století - májovci
8. 11. 2009
Historicko-společenský kontext:
60. léta 19. st. - vláda Františka Josefa I.
- rozkvět veřejného a politického života,
- kulturní rozmach (žurnalistika, pěvecký spolek Hlahol, tělovýchovný spolek Sokol (Miroslav Tyrš), Umělecká beseda, 1862 - otevřeno Prozatímní divadlo, 1868 - položen základní kámen ND
- zbržděno přeměnou centrálně řízené habsburské monarchie na Rakousko-Uhersko (na požadavky Čechů a Slováků nebrán zřetel, přichází nová germanizační vlna)
70. léta - společenské rozčarování po rakousko-uherském vyrovnání
2. polovina 19. století v dalších druzích umění:
a.) Architektura a výtvarné umění - historizující stavební slohy:
novogotika - přestavba kostelů, přestavba zámků (Hluboká, Lednice)
novorenesance - Národní muzeum, Rudolfinum, Národní divadlo - na jeho stavbě se podíleli prestižní umělci své doby, tzv. „generace Národního divadla)
novobaroko - Strakova akademie (dnes sídlo vlády ČR)
b.) Hudba:
B. Smetana - opery Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Hubička, Tajemství, symfonická báseň Má vlast
A. Dvořák - Slovanské tance, symfonie Z nového světa, symfonické básně Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat, opery Čert a Káč,a Rusalka
L. Janáček - Lašské tance, opery Její pastorkyňa, Výlety pana Broučka, Příhody lišky Bystroušky, Věc Makropulos
Literatura:
60. léta 19. století - májovci
- první velká lit.skupina 2. poloviny 19. st., která usilovala o modernizaci ČL
- 1958 vydali almanach Máj
- veřejně se přihlásili k odkazu K. H. Máchy (v jeho díle spatřují to, co sami prožívají - rozpor mezi velkými a vznešenými ideály a nemožností je uskutečnit, světobol znásobený pocity marnosti lidské existence, romantiku revolty)
- vůdčími postavami V. Hálek a J. Neruda, k dalším představitelům patří K. Světlá, J. Arbes, ze starších do almanachu přispěli B. Němcová a K. J. Erben
- do jejich tvorby pronikají realistické principy (chtějí pravdivě zobrazovat skutečnost, oproti minulosti zdůrazňují přítomnost)
- volají po umělecké svobodě
- touží po větším souznění s evropskou lit.
JAN NERUDA (1934-1891)
- základní životopisná data, srovnání s Hálkem (život ve městě, milostné vztahy ovlivňující tvorbu, pocity zklamání ze života i literatury, touhy a bolesti mladého člověka)
a) básník - 5 básnických sbírek vydaných za Nerudova života = 5 pilířů české poezie
(Hřbitovní kvítí, Knihy veršů, Písně kosmické, Balady a romance, Prosté motivy) + sbírka vydaná posmrtně J. Vrchlickým Zpěvy páteční
b) prozaik - psal především povídky (Arabesky, Povídky malostranské)
c) žurnalista - dlouholetý člen redakce Národních listů, psal především fejetony (přes 2000), s Hálkem vydával časopis Květy
- za života nedoceněn
VÍTĚZSLAV HÁLEK (1835-1874)
- základní životopisná data (dětství na vesnici - optimismus, snaha harmonizovat vztahy mezi lidmi, šťastný i v osobním životě - jeho životní láska se stala jeho manželkou a byla trvalou inspirací v jeho tvorbě)
a.) básník (Večerní písně, V přírodě, Pohádky z naší vesnice)
b.) prozaik - psal především povídky (Muzikantská Liduška, Na statku a v chaloupce, Poldík rumař)
c.) dramatik (Král Vukašín - 1862 zahájena činnost Prozatímního divadla)
d.) žurnalista - redaktor v Národních listech (fejetony a divadelní a literární kritiky), s Nerudou vydával časopis Květy
- za života oslavován jako největší básník
KAROLINA SVĚTLÁ (1830-1899)
- základní životopisná data (německá výchova, vzor v Němcové, její domácí učitel a později manžel ji seznámil s českým prostředím a ČL, volba uměleckého jména)
- představitelka venkovské i městské prózy:
a.) romány a povídky z pražského prostředí (První Češka, Černý Petříček)
b.) ještědské prózy - venkované stojí mravně výš než lidé z města - idealizace, hrdinkami jsou ženy odhodlané obětovat vlastní štěstí pro blaho jiných (Vesnický román, Kříž u potoka, Frantina)
JAKUB ARBES (1840-1914)
a.) publicista - redaktor Národních listů
b.) prozaik - zakladatel literárního žánru zv. romaneto (Svatý Xaverius)
STUDIJNÍ LITERATURA:
POLÁŠKOVÁ, Taťána. Literatura: přehled středoškolského učiva. Třebíč : VYUKA.CZ, 2005. s. 82-87.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář