Občanské sdružení Odsunutá Provazníkova - lichá o.s. vzniklo jako reakce občanů na naprosto arogantní a přezíravý postoj orgánů státní správy a neochoty úředníků si plnit základní povinnosti při plánování výstavby velkého městského okruhu VMO.
Sdružení není proti výstavbě nové komunikace dálničního typu VMO, nechce výstavbu blokovat, protože základní komunikační systém je pro město Brno velmi potřebný. V současné době sdružení poukazuje na celou řadu problémů:
- Projektování rozsáhlé stavby od zeleného stolu
- Chybná koordinace jednotlivých složek státní správy a složek města
- Neřešení objízdných tras v případě zahájení výstavby estakády přes Tomkovo nám.
- Znehodnocení a poškození původní zástavby RD při výstavbě VMO.
- Neochota města či investora přistoupit na jakékoliv garance pro obyvatele postižené výstavbou VMO
- Naprostou lenost, nekompetentnost a aroganci úředníků, kteří výstavbu VMO mají na starost
Oblast Tomkova náměstí je historicky nejstarší část Husovic. Po výstavbě prodloužené ulice Provazníkova a mostu přes Svitavu, došlo ke zničení větší části původního centra. Zbytky původní zástavby byly ponechány, s tím, že budou řešeny při stavbě MKÚ Tomkovo náměstí. Řešení bylo považováno jako dočasné a provizorní a tato dočasnost již trvá cca 40 roků.
Původní vedení VMO bylo až do revoluce v r. 1989 trasováno ve stopě Písečník, Cacovické tunely, Soběšická ulice na Tomkovo náměstí. Od roku 1970 byla celá oblast určena na tzv. dožití. V roce 1994 byl schválen nový ÚP, kerý změnil trasování okruhu do současné stopy, ulici Kohoutovou a přes Tomkovo náměstí dále. Po dostavbě Husovických tunelů v roce 1998, měla být řešena oblast Tomkova náměstí a spodní části ulice Provazníkova. I přes vědomí odpovědných úřadů, že hluková zátěž obyvatel je překračována cca o 15 dB nad redukovanou normu a emisní limity jsou překračovány byla ponechána oblast Tomkova náměstí svému osudu.
V listopadu 2016 jsou všechny nemovitosti vyřešeny a v létě příštího roku se bude bourat. Tímto byl účel sdružení naplněn a došlo k likvidaci sdružení a výmazu ze spolkového rejstříku.
Stránky by měly varovat všechny občany před organizací - Ředitelství silnic a dálnic - závod Brno, před nekompetetními úředníky, před problémy, které nastaly a mohou nastat. Stránky popisují různé fígle a podvody, kterých se úředníci dopouštějí, ve snaze vyšachovat oprávněné nároky.
Zvlášť špatné zkušenosti jsme měli s následujícími pracovníky ŘSD:
(vyhrožování, nekorektní jednání, zamlčování faktů, nepravdivé informování nadřízených)
Mgr. Andrea Chmelová - právníčka VMO
Ing. Radim Bárta - příprava stavby VMO
Důležité doporučení pro naše následovníky:
- Sledovat vývěsky, stránky města, být aktivní
- podat včas oprávněné námitky , odvolat se
- nedat se zastrašit a klidně jít do soudního sporu
- zablokovat řízení ve fázi územního rozhodnutí, donutit úředníky zahrnout připomínky do územního rozhodnutí
- Územní řízení je nejdůležitější krok, jeho propásnutí znamená konec všem nadějím.Lži typu, že se dá něco dosáhnout ve stavebním řízení jsou běžný standard.
- Nevěřit ŘSD, vše si ověřovat, nemají zájem o dohodu
Stránky také ukazují, že i bez známostí lze dosáhnout spravedlnosti a dotáhnout kauzu do zdárného konce.
Statistika:
Cena za výkup deseti domů na ulici Provazníkova byla 30 600 000kč.
Nejdražší dům byl vykoupen za 4 887 500kč
Nejlevnější dům stál město 1 092 500kč
Zdroj: www.otevrenebrno.cz